Visa alla bilder
Visa film

MGB 1800 Roadster cabriolet — 1969

En klassisk liten roadster, i en lika klassisk färgkombination med fräcka ekerfälgar. Sinnebilden av en brittisk sportbil men med en en gnutta italienska influenser. Så här skulle det se ut på 60-talet.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Trevlig kör- och brukbar MGB i fin färgkombination. Det finns detaljer att förädla men kan även brukas direkt som den är."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
140 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15847
STIGTOMTA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande MGB 1800 Roadster cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Trevlig kör- och brukbar MGB i fin färgkombination. Det finns detaljer att förädla men kan även brukas direkt som den är."

Beskrivning

Såld ny i USA, intagen till Sverige via Nederländerna i juni 2006. Kmh skala för hastighetsmätare. Miles för räkneverk. Vid import/inköp i Sverige 23440 Miles, nu 32888 Miles, troligen gått ett varv. Nuvarande ägare (nummer två i Sverige) har ägt och brukat bilen sedan juli 2008. Bilen är renoverad med rostlagning, nya durkplåter, renslipad och lackerad. Ny inredning, mattor och sidor. Renoverad motor, nytt värmepaket (fläkt ej inkopplad). Byte av kopplingscylinder, renoverad huvudbromscylinder. Förarsäte omstoppat, ny sufflett (15 år), ny startmotor, nytt batteri, en spindelled bytt, den andra ny medföljer. Bilder på renovering (CD) och kvitton medföljer.

Nuvarande ägare lämnar nu över stafettpinnen till denna klassiker när han, som nybliven 80 åring, har köpt sig en modernare sportbil.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    2006-06-19 
  • Avläst mätarställning
    32888 Miles 
  • Kw / hk
    69 / 94 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Helskinn i svart, tyg mattor 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick utmärkt i motor och drivlina. Kändes stabil och med bra fartresurser. Mycket är bytt och bilen har fått kontinuerligt service med oljebyten etc.

  • Skick interiör:

    Fin inredning med vis patina. Medföljer "vindstopper".

  • Skick exteriör:

    Ny lackering för snart 20 år sedan, är fortfarande blank och fin. Finns någon liten skråma och repa. Blankt och glas i fint skick. Något patina på ekerfälgar, bra däck. Sufflett i bra skick samt sufflettskydd.

  • Skick helhet:

    Överlag en trevlig kör- och brukbar MGB i fin färgkombination med de rätta detaljerna. Det finns detaljer att förädla men samtidigt är det en "turn key" att möta sommaren i...

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2006-06-19
Ursprungsbesiktning: 2006-06-15 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2006-06-19 (690228)
Senast godkända besiktning: 2017-05-06
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

I slutet av 50-talet drogs projektet igång med MGB som efterföljare till MGA. I september 1962 visades den nya roadstern upp och mottogs positivt, såväl av motorpress som köparna. Motorn om 1798 cm3 med dubbla SU-förgasare gav fina fartresurser. Växellådan var fyrväxlad men mot en blygsamt tillägg fick köparna en elektrisk överväxel.

From 1965 förbättrades tekniken med en fem-lagrad vevaxel, oljekylare som standard samt en elektrisk varvräknare. r bak. Två år senare fick man även ner en sexcylindrig motor i den lilla vagnen, såväl med som utan tak.

Till 1970-års modeller fick kylaren ett nytt utseende och aluminiumfälgar från Rostyle istället för plåtfälgar. Ekerfälgar kunde som alltid beställas genom åren.

Modellen fick även uppleva att bli bestyckad med en V8-motor från Rover. Produktionstiden varade fram tom 1981. Senare varianter gjordes och man kan i stort sett bygga sig en ny vagn även idag. Allt från nytillverkade karosser och delar i stort och smått finns att tillgå. Det här är en älskad och omhuldad modell, som aldrig går ur tiden.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stigtomta

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-06-08.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG