Visa alla bilder
Visa film

Jaguar E-type 2+2 S 1,5 4,2L — 1968

Svensksåld E-Type i ett fantastiskt charmfullt opretentiöst skick. Dessutom en ovanlig Serie 1½.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En ståndsmässigt trevlig E-Type, trots att den inte är i nyskick. Eller kanske just därför. Det finns redan många till nyskick renoverade exemplar av bilmodellen. Den här vagnen kan med fördel brukas som den är. Hittar inget som kräver omedelbar åtgärd för brukande."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
481 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15858
BILLINGSFORS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Jaguar E-type 2+2 S 1,5?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En ståndsmässigt trevlig E-Type, trots att den inte är i nyskick. Eller kanske just därför. Det finns redan många till nyskick renoverade exemplar av bilmodellen. Den här vagnen kan med fördel brukas som den är. Hittar inget som kräver omedelbar åtgärd för brukande."

Beskrivning

Den här E-Typen såldes ny i Sverige och togs i trafik 1968-05-29. Det trevliga med en svensksåld veteranvagn är möjligheten att följa bilens historik.

1968 var inte bilregistret centraliserat. Det var landets länsstyrelser som höll ordning på bilarna och tilldelade fordonen dess registreringsnummer. Första bokstaven i numret angav bilens länstillhörighet.

Om bilen sedan såldes till en person i ett annat län började proceduren om. Det betyder att en bil tillverkad före 1973 (när dagens nummerskyltssystem infördes) kan ha haft en rad olika reg.nummer, utan att det är det minsta konstigt.

Bilens första nummer var K 44246. Av det kan vi dra slutsatsen att den såldes ny i Blekinge län. Redan 2 år senare bytte första ägaren in bilen hos en firma i Stockholm. Bilen tilldelades nummer AB 43636. Sedan fanns bilen i Stockholm fram till juni 1971, den flyttade då till Värmland och fick sitt tredje nummer, SA 6366.

På det här sättet kan man forska i arkiven.

Sedan 1976 har bilen endast haft 2 brukare. Senaste brukaren köpte bilen 1980 och sålde den 2017. Den hamnade då hos en bilentusiast som nu låter sälja vagnen, då all tid åtgår till husrenovering.

Den besiktades senast hos bilprovningen 2016-05-03 utan anmärkning och är nu besiktningsbefriad, den har endast rullat ca 3 mil efter denna besiktning. Bilen är av 1968-års modell, men den tillverkades 1967. Därför är den utrustad med de blanka ventilkåporna och de snygga vippströmbrytarna på instrumentpanelen som annars är utmärkande för serie 1. Den har även serie 1 slutrör längst bak på avgassystemet. Dessa bilar som tillverkades i slutet av serie 1 produktionen går bland samlare under beteckningen 1.5 eller "En och en halv".

Nuvarande ägare har monterat nytt rostfritt avgassystem.

Jaguaren är körklar. Tyvärr saknas instruktionsboken, men vagnen levereras med sitt original reservhjul och intressanta registerhandlingar. Än återstår att forska fram ägare nummer 1. Ett spännande uppdrag för nästa ägare. Vi har känslan av att en såpass exklusiv bil, som detta var redan 1968, kan ha köpts ny av någon prominent person. Kanske någon av dåtidens jetset?

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    1968-05-29 
  • Avläst mätarställning
    40026km 
  • Kw / hk
    195 / 265 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    skinnklädsel 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn är en rak sexcylindrig motor på 4,2L med trippelförgasare. I denna konfiguration uppges effekten vara 265hk. Motorn startar lätt och låter rätt. Avgassystemet är i rostfritt och monterades nytt 2022. Går fint på vägen och utan konstigheter. Rattstångens lager uppe vid ratten har ett litet mindre glapp, som bör ses över.

  • Skick interiör:

    Sätena i skinn förefaller vara de ursprungliga. Det finns en charm i det ursprungliga med synligt slitage. Man brukar tala om spår efter tidens tand. I det här fallet har sömmarna lossat på flera ställen. Det finns även ett brännmärke i en framstol. Lädret är också torrt. En ny stoppning skulle bidra till åkkomforten. Skinnklädseln går troligt att rädda med hjälp av en sadelmakare/expert. Innertaket är utbytt på 1980-talet, det är helt och propert, men inte av originalmodell. Se bilderna på inredningen.

  • Skick exteriör:

    Bilen blev omlackerad 1984 i bilens orginalkulör (signalred) och lacken är fortfarande blank och i bra skick utan repor, bucklor eller stenskott. Kromet är lite matt, men i bra bruksskick och verkar inte ha varit utbytt. Ekerfälgarna är gott i bruksskick och med noggrann putsning kan de bli blankare. Höger tröskel har några mindre intryckningar på undersidan. Se bild. Blanklisten runt bakrutan saknas.

  • Skick helhet:

    Väl fungerande bruksskick med matching no. Finns några anmärkningar av främst kosmetisk karaktär

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2017-05-09
Ursprungsbesiktning: 1968-05-29 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1968-05-29
Senast godkända besiktning: 2016-05-03
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 10

Fakta om modellen

Jaguar E-Type slog ner som en bomb när den presenterades på Genévesalongen 1961. Det här var sannerligen en superbil och den höjdes till skyarna. Basen i en E-Type är en självbärande monocoque och från början Jaguars 3,8-liters XK-motor som växte till 4,2 liter 1967. Karossen ritades av aerodynamik-matematikern Malcolm Sayer som kom från flygplanstillverkaren Bristol. Arvet från flygindustrin syns tydligt med karossidorna formade som vingar och nosen mest lik luftintaget till en reamotor.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Billingsfors

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-07-06.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG