Visa alla bilder
Visa film

Citroën DS21 S Pallas — 1968

Vacker och välvårdad i ett exemplariskt bevarat och förädlat skick. En Gudinna att resignera inför om du redan har insett dess storhet eller en skönhet att nyfiket uppleva om du aldrig har gjort det förr. Det här är en chans som inte dyker upp alltför ofta.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"På ett personligt plan är det här en övertygande bekantskap – allt är just så positivt bekant för en före detta ägare av en likadan modell, och rent objektivt extra tydligt här i form av ett exemplar extraordinaire."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
310 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15788
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Citroën DS21 S Pallas?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"På ett personligt plan är det här en övertygande bekantskap – allt är just så positivt bekant för en före detta ägare av en likadan modell, och rent objektivt extra tydligt här i form av ett exemplar extraordinaire."

Beskrivning

Hon levererades ny som en tjänstebil till en egenpraktiserande tandläkare i Djursholm i juni 1968. Tandläkare Lennart Schennings brukade bilen i sitt bolag fram till december 1975 då han köpte ut den privat. Enligt Riksarkivets dokumentation tar en Owe Körlinger över DS:en i december 1980. Denne verkar inte ha kört bilen nämnvärt då det ser ut som om den varit avställd tills att Ulf Söderbäck, det vill säga nuvarande ägares dödsbo, köper den i maj 1983. Ulf var en medveten citroënist och stor bilentusiast. Han kör sin gudinna i några år som ett bruksfordon och gör 1988 enligt egen utsago en "kosmetisk helrenovering": Han låter lackera alla delar (på en DS kan samtliga karossdelar monteras av och lackeras separat), monterar i ett Webastosoltak och snyggar upp, fixar och rengör allt undertill. Därefter lär bilen aldrig ha körts i regn eller på grusväg igen. Den har alltså aldrig blivit plåtlagad eller svetsad och har idag enligt dokumentationen och högst sannolikt bara rullat knappt 13 850 mil.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    1968-06-20 
  • Avläst mätarställning
    38 476 km 
  • Kw / hk
    74 / 101 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Rouge Bordeaux 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Den har nyligen varit på ett fyllemöte (citroënister med äldre gashydrauliskt fjädrade fordon träffas regelbundet på sådana möten) och fått sina gasklockor fyllda med kvävgas till ett rätt tryck. Fjädring, bromsar, servostyrning och växellådans styrning är väldigt fint avstämda och justerade, och tillsammans med en även rätt inställd förgasarbestyckad och trevlig motor ger körupplevelsen just den där känslan som bara en Citroën DS kan ge när modellen är som bäst.

  • Skick interiör:

    Klassiska skinnfåtöljer i härlig kvalitet och komfort i mjukt och fint skick med original tillbehörsnackskydd. Snygga dörrsidor och prydligt och diskret innertak med det fina manuella kromade handtaget som är det enda som syns av soltakets konstruktion. Vid de främre kanterna av taket monterade ägaren snillrikt dolda högtalare för en trevligare ljudupplevelse från monoradion. Den äldre och vackrare versionen av instrumentpanelen med alla reglage och knappar gör den inre körupplevelsen ännu mer attraktiv.

  • Skick exteriör:

    Vackert vinröd i den talande kulören Rouge Bordeaux med grått tak och utrustad sedan 1988 med ett för modellen inte ovanligt Webasto soltak. Fina navkapslar över grå fälgar i originalkulör och korrekt tidstypiska OE Michelin XAS däck med bra mönster.

  • Skick helhet:

    Ägaren benämner sin omlackering som en "kosmetisk helrenovering", men det här handlar om en osedvanligt välbevarad och välvårdad DS, i många stycken orörd och förhållandevis lågmilad. Med en lättskött förgasarmotor, finjusterad H-låda (på franska BVH, Boîte Vitesse Hydraulique) ett finavstämt gashydrauliskt chassi och trevlig årsmodell är det här ett exemplar i ett härligt förföriskt fint skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2016-04-04
Ursprungsbesiktning: 1968-06-20 (regbes) (Ombes:19870602)
Datum i trafik första gången: 1968-06-20
Senast godkända besiktning: 2016-07-04
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Citroën DS var ända sedan den presenterades 1955 en framsynt och rolig form för medvetna bilägare. 1968 års modell var den första med den nya fronten och dess typiska höjd- och kurvreglerande strålkastare. Det var också det andra året efter att Citroën lanserade den gröna LHM-oljan som den bärande delen i det gashydrauliska systemet som integrerar bromsar, fjädring, servostyrning och den halvautomatiska växellådan. LHM, Liquide Minéral Hydraulique, är till skillnad från den bromsvätskeliknande hygroskopiska (tar upp vatten) vätskan de använde före 1967, betydligt trevligare och säkrare att hantera.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-06-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG