Visa alla bilder
Visa film

Volvo 144 de Luxe B20 — 1972

En fin folkhemsklassiker i en omtyckt och stilfull färgkombination. Få ägare och låga mil.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vagnen har nu +50 år ute på våra vägar och bär dem med heder. Fint skick och trevlig färgkombination. Bekväm automatlåda, inte helt vanligt på den tiden, uppskattat idag. Trygga kör- och vägegenskaper och mycket god säkerhet för sin tid. Allt som allt, gör detta den till en användbar klassiker, även i dagens trafikrytm. Som alltid med en äldre bil, finns det detaljer att förädla men det är ju också tjusningen med vår hobby."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
53 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17000
STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 144 de Luxe?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vagnen har nu +50 år ute på våra vägar och bär dem med heder. Fint skick och trevlig färgkombination. Bekväm automatlåda, inte helt vanligt på den tiden, uppskattat idag. Trygga kör- och vägegenskaper och mycket god säkerhet för sin tid. Allt som allt, gör detta den till en användbar klassiker, även i dagens trafikrytm. Som alltid med en äldre bil, finns det detaljer att förädla men det är ju också tjusningen med vår hobby."

Beskrivning

Den här vagnen registrerades för trafik i Sverige den 25 november 1971. Till årsmodell 1972 fick de automatväxlade vagnarna golvspak, uppdaterad inredning med bl.a. extra panel i träimitation. Motorn B20D får ökad effekt med 5 hkr. Rullbälten fram samt ny ratt, den sk. fjärilsratten med fyra ekrar. Den fanns bara på årsmodell 1972. Nackstöden blir lite smalare.

Förste ägare valde en de Luxe med Automatic. DL hade bl.a. mer ombonad inredning med textilmattor och klocka. Färgen som valdes var Färgkod 110, Cypressgrön med inredningskod 778-787, som indikerar svartvinyl på dörrsidor och brun klädsel i textil och matchande textilmattor.

Under åren har bilen endast gått 16.529 mil. Enligt uppgift gick bilen först i Norrland och var avställd ofta avställd på vintern. Den har blivit omlackerad för drygt 20 år sedan.

Medföljer instruktionsbok, nya stänkskydd och lite smådelar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    1971-11-25 
  • Avläst mätarställning
    165 289 km 
  • Kw / hk
    60 / 82 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Textil- och vinylklädsel, textilmattor 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går fint i motor och drivlina. Automatlådan växlar som den skall, styrning och bromsar fungerar väl. Ej kontrollerad på lyft men av det som kunde inspekteras såg det bra ut.

  • Skick interiör:

    Fin originalinredning med stuns i stolar och baksäte, finns en liten skada i textilen till höger i baksätets sittdyna. Vinylen i dörrsidor, i fint skick. Likaså mattor och innertak. Instrument, ratt, reglage och "trädetaljerna" i bra skick. Öppning/lås till handskfack något osäker funktion. Alla mätare, reglage och el förefaller fungera väl.

  • Skick exteriör:

    Lackering med fint djup och lyster, något stenskott och repa.. Blankt, glas och övriga detaljer i fint skick. Finns smårepor på lister samt gulnad plast i armatur för nummerskyltsbelysning samt blekt färg i emblem. Bra fälgar med något skav och bra Hankookdäck. Motor- och bagageutrymmen i fint skick, baljor utan rost.

  • Skick helhet:

    För ett halvt sekel sedan, var modell 140 en vanlig syn på våra vägar. Höga tillverkningstal, gör att det fortfarande finns många och fina vagnar som rullar. Ett bevis för att Volvos funktionalitet, säkerhet och kvalitet stämmer med devisen; Volvos värde varar. Den här vagnen är en av dem. Dessutom ger den en rejäl dos av nostalgikänsla från teknik- och folkhemseran, då allt var möjligt. Det här är en fin och värdig entusiastvagn och klassiker från den tiden.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2023-11-22
Ursprungsbesiktning: 1971-11-25 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1971-11-25
Senast godkända besiktning: 2023-10-21
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 8

Fakta om modellen

Volvos 140 Serie tillverkades åren 1966-1974 i drygt 1,2 miljoner exemplar och är en av folkhemmets stora bilsuccéer. Den gjordes med två, fyra och fem dörrar (Herrgårdsvagn). From årsmodell 1969 tillverkades också Direktörsvagnen Volvo 164, som endast tillverkades i en fyradörrars version. I den satt en 6-cylindrig motor.

Som projekt P660 lades grunden till den nya Volvon som skulle bli arvtagare till Amazon. Den kom att presenteras den 17 augusti 1966. Det skedde faktiskt samtidigt i Göteborg, Köpenhamn, Oslo och Helsingfors. Kanske lite för att retas med Stockholm, blev det alltså våra nordiska grannars huvudstäder och Göteborg som fick den äran.

Produktionen startade omedelbart, två dagar senare. Den blev snabbt en kelgris och utnämndes till årets bil i Sverige, redan samma år. Från början var det modell 144 med fyra dörrar som tillverkades. Sommaren 1967, till årsmodell 1968 kom en tvådörrars version 142 och i november samma år en femdörrars version 145. Resten är historia och en mängd olika uppdateringar gjordes genom åren.

Den var en vagn i den större mellanklassen och blev snabbt en egen klass - Volvo klassen. Med modell 144 tog Volvo ännu ett steg och gick i bräschen för säkerhetsutvecklingen inom bilindustrin. De introducerade ett tvåkrets bromssystem, skivbromsar på alla hjul, delad och kollapsbar rattstång, vindruta av lamelltyp, kraftiga lådbalkar och skyddande stålbur som skydd för passagerarna i kupén. Dessutom säkerhetslås, fjädrad backspegel, trepunktsbälten med nya fästen, ryggstöd som minskade risken för whiplashskador etc.

För varje år utvecklades säkerheten och det tillkom olika modeller och motorer. Till 1969 kom B20 motorn. Till 1970 kom nackskydd som standard och varningsblinkers. Till 1971 kom tre utrustningsnivåer Luxe, De Luxe och Grand Luxe. GL får insprutningsmotor (Bosch D-Jetronic). Axelavståndet ökades med ett par cm. Till 1972 infördes rullbälten fram och infällda dörrhandtag. Till 1973 kommer en ny instrumentering och ratt. Slutligen till 1974 kommer nya tjockare säkerhetsstötfångare. Förutom de ovan nämnda uppgraderingarna skedde en mängd förbättringar genom åren och till årsmodell 1975 blev det än större förändringar och modellen utvecklades till 240-serien. Fast det är en annan historia.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-05-16.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG