Visa alla bilder
Visa film

Dodge Charger 505 cui — 1968

Stenhård, körglad och ändå medgörlig tolkning av en sextiotals-Charger. En riktigt glad variant på ämnet restomod.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Högt värderad och med mycket personlighet, en dylik bil har på något sätt en kravlista på en ny ägare liksom att en ny ägare också ska synka med bilen. Om de gör det, då är det lycka och glädje."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
650 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17261
HALMSTAD
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Dodge Charger?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Högt värderad och med mycket personlighet, en dylik bil har på något sätt en kravlista på en ny ägare liksom att en ny ägare också ska synka med bilen. Om de gör det, då är det lycka och glädje."

Beskrivning

Den har en historik från Utah, men köptes i Las Vegas och kom till Sverige 2006. En renovering påbörjades så småningom av den första ägaren, det finns gott om bilder från alla ägares arbeten, och bilderna följer med på ett USB-minne. Plåt- och lackjobben hade 2007 en slutnota på 147 000:- och det var också mycket därför den nuvarande ägaren köpte bilen; han ville ha en plåtmässigt bra bil att bygga vidare på. Visserligen förväntade han sig att drivlinan och chassit skulle hålla vad säljaren lovade, men idag är det i stort sett bara motorblocket, kompressorn och ventilkåporna som är kvar. Resten är nya delar och idéer med en medveten hög kvalitet. Chassinummer XP29H8B349720, senaste och därmed sista godkända besiktningen gjordes 2017-05-26.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1968/1968 
  • Första registreringsdatum
    2008-05-26 
  • Avläst mätarställning
    1 373 km 
  • Kw / hk
    246 / 334 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Orange Pearl 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Det här är en ambitiöst byggd bil och en förädlad tolkning av en idé som en tidigare ägare hade. Trots effekten på 880 hästar är den förhållandevis snäll att hantera när greppet släpper i bakvagnen. Effektiva bromsar och trevligt känslig styrning för biltypen. Med kompressorn framför sig är det lite utmanande att försöka fästa blicken in mot kurvans tangeringspunkt, mot kurvans apex. Det är alltså inte bara rakt fram som är bilens ambition. Vidare finns det en omonterad elektrisk bränsleinsprutning som en ny ägare kan få med sig (bild). Bilen är förberedd för det montaget. Under "Ägarens kommentarer" listar ägaren bilens alla tekniska detaljer. Det är en lång lista.

  • Skick interiör:

    Snygga och retromoderna instrument, reglage och detaljer tillsammans med skinnsäten från BMW, de senare skulle nog uppskatta lite läderrengöring och smörjning. Den lilla träratten står lite motsägelsefullt ut från bilens performanceutstrålning och är en estetisk vinkning från den nuvarande ägaren; inspirerad från ett tidigt möte för många år sedan med en sextiotals-Camaro cabriolet med en likadan ratt.

  • Skick exteriör:

    Bilen fick sin lack redan 2007, en oblyg och snygg kulör som passar bilens karaktär, Lamborghini Orange Pearl. Motorhuven är i glasfiber och lyfts rakt upp efter att de fyra huvlåsen har lossats. 20"-fälgarna är frästa ur ett stycke aluminium och har en historia i sig där en svensk köpte upp ett lager Boyd Coddington-delar och därifrån fick den nuvarande ägaren tag i dem.

  • Skick helhet:

    Ett bygge med mycket prestige, ambition och prestanda. Och ägaren drar sig inte för att låta bilen visa vad den går för och bilen gör det i sin tur med en tung körglädje.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2008-05-26
Ursprungsbesiktning: 2006-11-09 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2008-05-26 (680101)
Senast godkända besiktning: 2017-05-26
Besiktningsbefriad_ Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Ägarens kommentar

Professionellt byggd och preparerad motor och låda av Dahlblom Bros. i Kristianstad. 440 borrad och strokad till 505, bänkad till 880 hk och 1130Nm på E85 med en Weiand 6-71 kompressor.

Balanserat Eagle vevparti med dubbla krysskilkar och H-profils stakar.

Innovator West svängningsdämpare, Ross kolvar med Hellfire ringar och JE kolvbultar, comp cams hydraulsik rullkam med stålrullvipor och chromemolly stötstänger.

Promaxx CNC-portade aluminiumtoppar, Milodon högvolyms oljetråg och Melling högvolyms oljepump, Coan turbin.

ARP bultar i hela motorn och till flexplatta och turbin.

SFI-klassad flexplatta.

MSD fördelare och tändspole, MSD 6BTM tändbox.

727 automat renoverad och preppad så mycket det går.

Gearvendor overdrive och 3,5" chromomolly kardan med 1350 kors, Yukon gear diffklump med TrueTrack lsd och Moser 33 splines drivaxlar, RMS fram och bakvagn med justerbara coilovers och Wilwood skivbromsar samt kuggstångsstyrning med elservo.

Ny Powermaster generator och startmotor.

Billet huvudcylinder och Wilwood bromsvåg.

Hurst ratchet shifter i original mittkonsoll.

Helt nytt elsystem från American Auto wire, all belysning utom halvljus är bytt till LED.

Synkade elmotorer till strålkastarluckorna.

18" Spal elfläkt med thermostatstyrning.

2x AEM lambda mätare.

Chassit förstärkt med tourqboxes och framerail extensions.

Nytt bränslesystem med dubbla fuellcells 2x60L 2x AEM dränkppumpar med plats för en 3e, teflonslang för E85, förberett för EFI.

Skinninredning med BMW fällbara elmanövrerade stolar med 3-punktsbälte, nytt innerak, nya mattor.

Nya stötfångarefångare och sidomarkeringar, 20" billetfälgar från Boyd Coddington, polerade och keramiskt coatade headers från TTI inklusive komplett 3" avgasystem.

Byggd för körbarhet och tillförlitlighet med mild kam, går som ett skållat troll när man trampar, men inga problem med stadstrafik eller cruising i full sommarvärme.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Halmstad

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 0705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-07-11.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG