Visa alla bilder
Visa film

Honda CBX Super Sport 6 cyl 1047cc — 1981

Honda CBX, med sin sexcylindriga motor på 1 047 cc, var en av de mest avancerade och kraftfulla motorcyklarna på 80-talet. I dag är den fortfarande en eftertraktad ikon bland entusiaster och samlare.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En stilsäker hoj, omlackerad i gunmetal metallic och i gott allmänt skick. Den levereras med originalkåpor och sidokåpor, och är utrustad med ett nyare avgassystem. Går bra och låter fantastiskt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
19 JUNI 16:20
41 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18367
KVIBILLE/HALMSTAD
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
50 - 60 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 42 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
12894
14 JUNI 09:22
41 000 SEK
33829
13 JUNI 22:57
30 000 SEK
33829
13 JUNI 22:57
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Honda CBX Super Sport?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En stilsäker hoj, omlackerad i gunmetal metallic och i gott allmänt skick. Den levereras med originalkåpor och sidokåpor, och är utrustad med ett nyare avgassystem. Går bra och låter fantastiskt."

Beskrivning

Svensksåld från ny och med sex registrerade ägare. Den första ägaren behöll hojen i 20 år, och därefter har varje ägare haft den i ungefär 4–5 år. Senast ärvdes den av nuvarande familj efter att deras far, som ägde den i endast 1,5 år, tyvärr gick bort. Någon dokumentation eller servicehistorik medföljer inte, men motorcykeln har blivit omlackerad i en smakfull gunmetal metallic, utfört med god finish. Den ger ett gott intryck utan synliga skador eller rost, och motorutrymmet ser rent och välskött ut.

Jag tog en kort provtur i området – motorn går jämnt, växellådan fungerar fint och hojen känns stabil. Frambromsen fungerar som den ska, men bakbromsen är för närvarande ur funktion. Troligen har bromscylindern bak fastnat efter att hojen stått still och behöver ses över.

Motorcykeln är besiktningsbefriad för all framtid, och med några mindre tekniska åtgärder bör den vara redo för sommarens turer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1981/1981 
  • Första registreringsdatum
    1981-06-09 
  • Avläst mätarställning
    101673 km 
  • Regnr
    FGB356 
  • Chassinummer
    2300095 
  • Kw / hk
    74 / 101 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinly 
  • Färg
    Metallic Grå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar direkt med hjälp av chokereglaget och går fint, utan några konstiga ljud – den känns fortfarande stark. Växellådan växlar mjukt, och motorcykeln går stabilt utan wobbel, med en välbalanserad känsla. Som nämnt fungerar frambromsen bra, men bakbromsen behöver ses över och troligen repareras. När bakbromsen är fixad är hojen redo att njutas av i sommar. Jag rekommenderar även en rutinmässig olje- och vätskeservice, då senaste servicetillfället är okänt. Utrustad med stilrena maghjul, bra äldre däck och levereras med två nycklar.

  • Skick interiör:

    Sätet är i gott skick med endast en liten reva på cirka två centimeter (se bild).

  • Skick exteriör:

    Motorcykeln ger ett mycket gott helhetsintryck. Den har blivit omlackerad, med viss apelsinskalsstruktur synlig runt de inre kåporna. Inga bucklor, skador eller rostproblem finns. Viss oxidering förekommer på motorblockets aluminiumdelar och bromsok, men i det stora hela ser hojen ut – och känns – som att den tagits väl om hand.

  • Skick helhet:

    Det är en mycket presentabel motorcykel som är rolig att köra och högt eftertraktad bland både förare och entusiaster – erbjuds dessutom till ett mycket realistiskt pris.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2025-04-16
Ursprungsbesiktning: 1981-05-11 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1981-06-09
Senast godkända besiktning: 2019-05-17
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 13

Fakta om modellen

När Honda CBX lanserades var det inte bara ännu en motorcykel – det var ett statement. I februariutgåvan av Cycle Magazine 1978 sammanfattade chefredaktören Cook Neilson det hela efter att ha kört ett förseriexemplar på Orange County Raceway, Willow Springs och Webcos bromsbänk:

”Målet – att bygga den snabbaste serietillverkade motorcykeln i världen – har uppnåtts.”

Motorjournalisten L.J.K. Setright jämförde senare CBX med CB900F och konstaterade träffsäkert:

”CBX känns bättre och går bättre, och skillnaden är större än prisskillnaden – så den dyrare hojen är faktiskt det bättre köpet. … CBX-motorn är lika responsiv som en racermotor, den trevligaste cykelmotor som någonsin nått gatan.”

Än idag är CBX:ens sexcylindriga ylande och blixtsnabba gasrespons legendarisk. Den var inte bara snabb – den var Hondas sätt att bevisa sin överlägsenhet.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Kvibille/Halmstad

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG