Visa alla bilder
Visa film

Ford Mustang Cabriolet 5,0 EFI HO — 1966

Diskret och detaljerat finrenoverad restoration modification i ett vackert och bevarat skick sedan bygget blev registrerat och klart 2011.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Effekten och kraften från drivlinan tillsammans med bromsar och chassi ger just den där smaken av en lagom avstämd restomod."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
19 JUNI 10:15
201 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18363
ONSALA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
420 - 450 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 202 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
29576
13 JUNI 18:13
201 000 SEK
22381
13 JUNI 17:34
100 000 SEK
33005
13 JUNI 17:26
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Mustang Cabriolet ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Effekten och kraften från drivlinan tillsammans med bromsar och chassi ger just den där smaken av en lagom avstämd restomod."

Beskrivning

Den förregistrerades i Sverige i december 2003. Bilens första ägare gjorde sedan en riktigt ambitiös, medveten och kvalitativ renovering med kunskap och inspiration från egna och andras tidigare erfarenheter. Receptet har använts och genomförts förr med välkänt goda resultat. En ny ägare får med sig all dokumentation om bygget med en omfattande detaljrikedom i form av bilder, dokument, instruktioner, böcker, artiklar och så vidare. Böckerna är i fysisk form och det andra i ett lagringsmedia. Bilen är sparsamt körd under åren och det är just det den första ägaren, den nuvarande och en ny ägare har kämpat och får kämpa med... att mer bruka något som är så fint. Ett delikat problem kan tyckas, men ändå. Senaste och sista godkända besiktningen gjordes 2016-09-15.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    2010-09-20 
  • Avläst mätarställning
    12 704  
  • Regnr
    UFK393 
  • Chassinummer
    6F08C289243 
  • Kw / hk
    135 / 184 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Snyggt och effektivt genomförd med en 5-liters Hight Output Mustangmotor från 1993, en 5-växlad Tremec manuell låda och ett minst sagt uppdaterat chassi med en tight justerad originalstyrning. Resten av bilens specifikation finns noterad som en lång lista nedan under "Ägarens kommentarer".

  • Skick interiör:

    Smakfull och färgkodad inredning som följer en lite modernare linje med röda rullbälten och framsäten med riktiga nackskydd.

  • Skick exteriör:

    Djupröd och fin lack, rak i plåten och en hel ren sufflett med ett lika fint sufflettöverdrag. Fälgar, däck och motorljud ger bort en del om vad det för bil. Det enda som kan störa lite är ett ljud i låga farter från polyuretanbussningarna.

  • Skick helhet:

    En bil där ägaren och den förra som byggde den aldrig har tagit ut den i regn, på grusväg eller liknande. Ett vackert och genomtänkt bygge som den nuvarande ägaren har njutit av i en uppfylld dröm. En dröm som också blir till en ibland nervös försiktig medvetenhet och en insikt; även om den är i ett extremt fint skick måste bilen brukas, den är ju byggd för dagens trafik.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-04-17
Ursprungsbesiktning: 2010-09-20 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2010-09-20 (660101)
Senast godkända besiktning: 2016-09-15
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Ägarens kommentar

Tillverkad i fabriken i Massachusetts, USA. V8 289 A code, 3 växlad manuell, kulör Emberglo, inredning Parchment. Kaross: All rost svetsad, hela karossen blästrad, primad och ljuddämpad med 4 mm asfaltmattor. Nya dörrgångjärn. Hålrumsbehandlad. Insvetsade subframe connectors Tinman style (50x50x5 RHS). Elsystem: Nytt elsystem med 12 säkringar och 10 reläer. H4 fram med integrerat p-ljus, LED-lampor i övrigt. Batteriet i bagaget, huvudströmbrytare under instrumentpanelen. Chassi fram: Allt bytt i framvagnen, polyuretanbussningar. Shelby Drop, det vill säga nedflyttade övre länkarmar. Kullagrade nedre fjäderfästen Nya fjädrar. Bilstein gasdämpare inställda för classic Mustang. Ny grövre krängningshämmare, 1 tum. Monte Carlo-stag. Renoverad styrsnäcka. Hjulvinklar: ca 4° caster, -1° camber och 3 mm toe in. Chassi bak: Nya Moser drivaxlar och nya lager. Proffsrenoverad diff med diffbroms och ny 3,55:1 utväxling. Panhardstag. Nya bladfjädrar och bussningar. Bilstein gasdämpare inställda för classic Mustang. Motor: 5,0 HO 1992 SD-SEFI (speed density - sequential fuel injection) 225hk. Rullkam (standard i 5.0). Genomgången, honad, nya kolvringar, nya ventilskaftstätningar, samtliga lager nya samt oljepump. Inlappade ventiler. Renoverade spridare. Ny bränsletrycksregulator. Ny elektronik i fördelaren. Alla sensorer nya. Lambdasond styrning. 289 HiPo gjutjärnsgrenrör. Lätt portade toppar. Nya motorkuddar. Nytt fördelarlock och tändkablar. Ny tändspole. Nytt svänghjul. Ny solfjäderkoppling och pilotlager. Kylsystem: Griffin aluminiumkyl. Temperaturstyrd elfläkt. Bränslesystem: Ny bränsletank Nya bränslerör. Ny bränslenivågivare. Lågtryckspump i tanken Volvo 960 (ny). Högtryckspump Volvo 240 (ny) under golvet. Filter vid högtryckspumpen. Växellåda: Proffsrenoverad T5 WC. Växellådsbalk från Modern Drivelines. Ny växellådskudde. Balanserad kardan. Avgassystem: Dubbelt 2” med x-pipa. Dubbla katalysatorer. Insvetsade muffar för lambdasonderna. 2,5” Magnaflow mufflers och 2” slutdämpare (4” i diameter). Bromsar: Nissan Maxima skivor med Audi A6 ok fram. Nissan Maxima skivor med Audi A6 ok bak (handbroms i oket). Ny Scott Drake bromsservo/huvudcylinder för skivor runt om och bromsvåg för inställning av bromskraften bak. Nya bromsrör och -slangar. Nya bromsklossar. Exteriör: Kulör: Volvo 612 Passion Red. Professionellt lackerad. Ny vindruta Nya strålkastare Nya baklampor Nya backspeglar Nya dörrhandtag Fälgar: 8” American Racing Torque Thrust II. Däck: 17” x 45 x 205 fram, 17” x 50 x 225 bak. Reservhjul “minispare” från Mustang 1994. Renoverad sufflettställning. Ny sufflett. Nytt sufflettöverdrag. Interiör: Helrenoverade stolar med ”Pony” klädsel samt ”sport”-utförande på klädsel och skum för bättre sidostöd Nackstöd fram. Helrenoverat baksäte. 3-punkts rullbälten fram, 2-punktsbälten bak. Nya dörrpaneler. Ny innerbackspegel. Nya handtag och rutvevar. Ny matta i kupé och bagage Nya ruthissar. Ny instrumentbräda. Renoverat instrumentkluster med elektronisk 5V regulator. Nya lister och tätningar. Renoverat pedalställ med kullagrade pedaler. Renoverat ventilationssystem med nytt värmepaket.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Onsala

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG