Visa alla bilder
Visa film

Ford Escort MKII 2,0 — 1975

En hyllning till den ikoniska Mexico, men med en egen twist. Professionellt ombyggd och utbytt motor. Den levererar nu 164 hk. Registrerad med motorbytet och besiktningsbefriad.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Efter att ha ägt flera Escorts i min ungdom är det som att kliva tillbaka i tiden när man kör den här – fast nu med mer än dubbelt så mycket hästkrafter. Det är en riktig förarbil, byggd för att ge maximalt körglädje på sommarvägarna, men den klarar även av en och annan track day utan problem."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
133 500SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18320
LIDKÖPING
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford Escort MKII?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Efter att ha ägt flera Escorts i min ungdom är det som att kliva tillbaka i tiden när man kör den här – fast nu med mer än dubbelt så mycket hästkrafter. Det är en riktig förarbil, byggd för att ge maximalt körglädje på sommarvägarna, men den klarar även av en och annan track day utan problem."

Beskrivning

Detta är en svensksåld bil som ursprungligen levererades 1975 som en standard Escort. Nuvarande ägare köpte bilen 2020 med målet att skapa något riktigt unikt. Projektet blev ett tre år långt bygge, främst förlängt på grund av covidrelaterade förseningar och leveransproblem från Storbritannien.

Sedan bilen färdigställdes har den bara körts lokalt – totalt endast 377 km – vilket innebär att allt nu är ordentligt inkört. Den är lätt och rolig att köra, byggd som en potent landsvägsbil snarare än en avskalad banracer. Ingen bur eller racestolar – bara klassisk prestanda kombinerat med vardagsvänlig användning.

Se nedan för en komplett lista över utfört arbete:

Registrerad med utbytesmotor:
Motor: Ford Pinto
Effekt: 164 hk

Motoruppgraderingar:

Smidda kolvar: Ross Pistons, 92,0 mm

Stakar: ZRP I-beam för Ford Cosworth 2.0/OHC

Kamaxel: Kent Cams Ultimate Road Camshaft Kit (KCGTS1K), Burton

Insugsventiler: 1.750" (44,5 mm) 214N rostfritt (Ford SOHC Pinto FT390)

Avgasventiler: 1.500" (38,1 mm) 214N rostfritt (Ford SOHC Pinto FT391)

Termostat: Standard 88°C – Ford CVH, SOHC Pinto, 2WD Cosworth (QTH105)

Kamdrev: Kent Cams justerbart stål (Ford SOHC Pinto FT310A)

Toppackning: Cometic .040" / 92,5 mm för SOHC

Oljepump: Standard för SOHC Pinto & Escort

Oljepumpsaxel: Ford SOHC Pinto & Cosworth YB FT1057

Elektronisk tändning

Varvtalsbegränsare: Lumenition ERL-V

Luftfilter: Pipercross PX300 25 mm

Kopplingssats: Ford Pinto SOHC

Kylare: Direnza 50 mm aluminium – Ford Escort MKII 1600

Kylfläkt: Spal High Performance 13", tryckande, 1404 cfm

Termostatstyrning: BAPFC01 (Badassparts)

Förgasare: Dubbla Weber DCOE

Ytterligare motorarbete:

Blocket borrat med stressplatta

Stakar och kolvar balanserade

Svänghjul bearbetat och pinat till vevaxeln

Topplock portat och planslipat

Växellåda: Ford Sierra T9
Bromsar & fjädring

Skivbromsar fram och coilovers

Bakre fjädring utbytt mot lägre och styvare bladfjädrar

En genomarbetad bil för entusiasten som söker en Escort MK2 med både stil och substans – körklar, inkörd och redo för sommarvägar eller en sväng på banan.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    1975-10-30 
  • Avläst mätarställning
    84954 
  • Kw / hk
    51 / 69 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt med en stabil och jämnt gående motor. Precis som med alla trimmade motorer bör den värmas upp ordentligt innan man gasar på. Körupplevelsen är välbalanserad, med exakta växellägen, stabila bromsar och responsiv styrning – inga ovanliga ljud. Utrustad med fina lättmetallfälgar och nyare däck. Inuti finns tre extrainstrument för temperatur, oljetryck och oljetemperatur. Nyligen besiktad och numera besiktningsbefriad – redo att njutas av.

  • Skick interiör:

    Interiören är ren och prydlig, med standardsäten med nackstöd i gott skick – endast en liten reva på förarstolen (se bilder). Utrustad med Momo-ratt och Mexicologo på instrumentpanelen. Mattor, dörrsidor, instrumentbräda, innertak och instrumentering är alla i bra skick.

  • Skick exteriör:

    Karossen är förvånansvärt fin för att vara en Escort, med raka plåtar överlag. Det finns en liten buckla på höger bakskärm nära bagageluckan, samt några mindre märken vid hjulhuset och bakre stötfångaren. En rostblåsa syns på nedre delen av höger bakskärm. Bilen har vid något tillfälle fått en rostskyddsbehandling. Undersidan är ren och prydlig, med spår av äldre svetsningar i golvet och vissa partier i bagagerummets inre skärmkanter. Lacken är presentabel med några skönhetsmärken och bättringar (se bilder).

  • Skick helhet:

    En drömbil för de flesta bilentusiaster – en maskin som utan problem lämnar många andra bakom sig vid rödljusen. Den kan avnjutas precis som den är under många år framöver – de kosmetiska skavankerna är små och kan åtgärdas i egen takt om man vill. Samtidigt är det ett utmärkt utgångsläge för den som vill bygga vidare mot en renodlad banbil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-08-07
Ursprungsbesiktning: 1975-09-09 (regbes) (Ombes:19961202)
Datum i trafik första gången: 1975-10-30
Senast godkända besiktning: 2024-11-19
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 22

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Lidköping

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-06-26.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG