Visa alla bilder
Visa film

Volvo 240 GL — 1988

En familjs ägd och till synes orörd Volvo 240 GL i bra bruksskick.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En klassiker i trevligt skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
49 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15893
SÖDERHAMN
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 240 GL?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En klassiker i trevligt skick."

Beskrivning

Den här Volvon har ägts av en och samma familj sedan ny. Bilen köptes av första ägaren i västligaste Härjedalen 1988. Han ägde tidigare en Volvo 144 av 1969 års modell. Det första han hade sönder på sin nya 240 var att han var van att ställa ner sin ryggsäck i bagageutrymmet på 144an. Och mannen gjorde samma sak på sin nya 240, det var bara det att bagagerummet inte var lika djupt. Det blev en liten buckla inifrån på koffertluckan. Denna lilla skada finns fortfarande kvar. Bilen har aldrig brukats på saltade vägar och därför har bilen klarat sig mycket bra från rost. År 2000 blev mannen sjuk och kunde inte köra sin bil längre så den blev stillastående mestadels av tiden i ett torrt garage. Bilen kördes till och från besiktningen fram till 2012 för att vara körbar. Efter 2010 avled mannen och ägandet övergick till hans fru som aldrig brukade bilen. Volvon stod stilla i garage fram till våren 2022. Dödsboet har idag kommit överens om att bilen ska säljas för att ingen använder den. De har gjort några reparationer efter att den stått stilla så länge som innefattar bland annat ny kamrem, ny vattenpump, nytt batteri samt renovering av bromsar och en lättare service av oljor. Bilen har nu besiktigats utan anmärkning. Äldre vinterdäck och takräcke medföljer, se bilder. Volvon har sin originallack och har en underredsbehandling för rost som ser intakt ut. En trevlig och körklar bil i ett bra bruksskick.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1988/1988 
  • Första registreringsdatum
    1988-09-01 
  • Avläst mätarställning
    140 632 km 
  • Kw / hk
    85 / 116 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Mörkröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och drivlina. Antennen är bruten, se bild. Rent och städat motorrum.

  • Skick interiör:

    Förvaringsfickan på insidan av förardörren saknas, se bild. Interiören är annars i ett bra skick.

  • Skick exteriör:

    Bilen har sin originallack. Framskärmen på förarsidan har skadats mellan innerskärm och skärm. Reservhjulsbaljor har små bucklor underifrån. Vänster tröskel har en större buckla. Vindrutan har några sprickor i vänster hörn. Bagagerumslucka har några små bucklor inifrån, se bilder.

  • Skick helhet:

    En bil som klarat sig bra från rost genom åren. Volvon är i ett trevligt bruksskick, besiktigad och körklar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2022-11-17
Ursprungsbesiktning: 1988-06-17 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1988-09-01
Senast godkända besiktning: 2022-08-22
Besiktigad tom: 2024-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Sveriges mest sålda bilmodell. Från 1983 hade Volvo bestämt sig för att slopa de gamla modellbeteckningarna 242, 244 och 245 – från och med nu hette alla 240. 1984 fick alla varianter med insprutningsmotor – alltså GLT, GLE och Turbo ny front med förhöjd motorhuv och svart grill, samtidigt fick också alla positionsljusen på framskärmarna. Inför 1985 fick alla modeller omkonstruerade motorer för minskad inre friktion. Den lägre friktionen sänkte bränsleförbrukningen och gav bättre kallstartsegenskaper. Motorerna hade nytt block i gjutjärn och topplock i aluminium.

Volvo 240 som hade sin grund i 140-serien presenterades 1974. Under åren genomgick den flera förändringar och när efterföljaren 740 presenterades 1984 trodde nog många att 240 skulle försvinna. Nedläggningen skulle dock dröja ända till 1993.

I början hade bensinarna antingen den gamla B20 eller den nyare B21, senare endast B19, B21 eller B23 (fram till 1984) därefter bara den större motorn som nu döpts om till B230. De manuella växellådorna var första året M40 (4-växlad) och M41 (4-växlad med överväxel), men skulle ersättas av M45 och M46 till året därpå. Från årsmodell 1983 infördes också M47 (5-växlad) på GL. Automatväxellåda fanns som tillval och var i 1975 och 1976 års modeller en 3-stegs Borg-Warner BW35 och ersattes 1977 av Borg-Warner BW55, även den 3-stegad. Från årsmodell 1980 infördes en modernare 4-stegs Aisin-Warner AW71 på GLE samt GLT och året därpå även på Turbo. Den blev dock standard på samtliga modeller från årsmodell 1985.

Under 1988 kom många förbättringar, bättre klädsel, isolering och dubbla gummi lister gjorde bilen mer bekväm att färdas i. Sedan galvades trösklar och skärmkanter mm varför denna och senare modeller är mer eftertraktade.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Söderhamn

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-06-22.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG