Visa alla bilder
Visa film

Cadillac Series 65 V8 — 1937

Köpt ny av en förmögen norsk valfångstman och exporterad till Sverige på 1960-talet. Imponerande lyxbil som var utrustad med flera tekniska innovationer. Renoverad för 30 år sedan och har haft samma ägare sedan dess. Bilens historik och renovering är mycket väl dokumenterad.

Michael Luft
Museum & samlingar
Skicka E-post meddelande

"Äldre renovering som fortfarande håller stilen, inte minst inredningen som är i mycket gott skick. Startar och går bra men då den inte körts de senaste tre åren kan en enklare genomgång av bilen vara bra för att säkerställa driftsäkerheten."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
24 JUL 14:00
90 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18516
NORRKÖPING
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
250 - 300 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 91 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
12306
19 JUL 17:54
90 000 SEK
13647
18 JUL 20:54
80 000 SEK
11023
18 JUL 19:25
50 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Cadillac Series 65?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Museum & samlingar
Skicka E-post meddelande

"Äldre renovering som fortfarande håller stilen, inte minst inredningen som är i mycket gott skick. Startar och går bra men då den inte körts de senaste tre åren kan en enklare genomgång av bilen vara bra för att säkerställa driftsäkerheten."

Beskrivning

Den första juni 1937 levererades den här Cadillac Series 65 till valfångaren Alek Andreassen. Den kostade då 15 850 norska kronor och måste ha varit en sensation i lilla Nøtterøy i Vestfold fylke i södra Norge. Bland den utrustning bilen levererades med fanns ett huvornament. Den hade också reservhjul i framskärmen och var utrustad med värme. Cadillacen fanns kvar i familjen Andreassens ägo till 1957 och i slutet av 1960-talet exporterades den till Sverige.

Den säljs nu av dödsboet efter ägaren som köpte den 1995. Han genomförde då en renovering då den bland annat lackerades om och fick ny klädsel i kupén. I samband med Cadillacs 100-årsjubileum ställdes den ut på Elmiamässan påsken 2002. Ägaren var flitigt anlitad som bröllopschaufför med sin Cadillac. Allt som gjordes med bilen dokumenterades noggrant och han gjorde också en omfattande research på bilens historia. Allt finns idag dokumenterat i ett antal pärmar som följer med bilen vid köpet.

Lackeringen håller glansen än idag, kanske går det att justera dörrar och baklucka då karosskarvarna är något ojämna. Efter 30 år har lacken fått några få mindre repor. Vid provtillfället var bilen körbar och fungerade som den skulle, den har dock stått still i tre år och därför kan en enklare genomgång av mekaniken vara lämplig. Ägaren har satt tygstycken under bilen för att dämpa läckage och att åtgärda orsaken till dessa kan vara en bra start.

Med vid köpet följer förutom dokumentationen av bilen också verktyg som en domkraft och ett antal reservdelar.

Den här Cadillacen har nu under snart 90 år varit sina ägares stolthet och det kommer den fortsätta att vara när den nu ska tas över av en ny person som kan förvalta dess historia och göra vägarna lite vackrare med en Cadillac Series 65 1937.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1937/1937 
  • Första registreringsdatum
    1997-08-20 
  • Avläst mätarställning
    98669 miles 
  • Regnr
    ERP586 
  • Chassinummer
    7B1682 
  • Kw / hk
    100 / 136 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Plysch 
  • Färg
    Mörkblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Helrenoverades i mitten på 1990-talet och kördes fram till år 2022 då ägaren inte längre kunde använda den på grund av sviktande hälsa. Utrustad med en modern elektrisk bränslepump. Motorn går jämnt och ger bra respons vid gaspådrag. Växlarna går lätt i och växellägena är sett utifrån bilens ålder lätta att hitta. Vid kylvattenspåfyllningen har ägaren knutit en tygbit. Efter en kortare provtur fanns det spår av kylvatten på marken, vilket kan bero på läckage eller att en för stor mängd kylvatten fanns i systemet. Bromsarna drar jämnt och fungerar som de ska för en bil från 1937. Avgassystemet verkade vid provturen fungera väl. Signalhorn, strålkastare, körriktningsvisare och bromsljus fungerade vid testtillfället liksom instrumenten och instrumentbelysningen. Värme/fläktsystemet och vindrutetorkarna har ej provats. Två uppsättningar nycklar finns och låsen fungerar. Fönster och ventilationsrutor går att öppna och stänga som de ska.

  • Skick interiör:

    Inredning i gott skick efter att bilen helrenoverats, den har då fått ny klädsel, innertak och mattor. Klädseln och gummilister runt dörrarna har hållit väl efter renoveringen. Instrumentpanelen i plåt har mindre rostprickar. Bagageutrymmet är inklätt med mer moderna material och är helt och rent men är sannolikt något moderniserat jämfört med originalutseendet.

  • Skick exteriör:

    Professionellt omlackerad vid en helrenoveringen på 1990-talet och lacken håller bra skick än idag. Underredet har lackerats samband med renoveringen och är fortfarande i bra skick. Runt bakaxeln och växellådan har ägaren satt fast tygstycken för att hejda oljedroppar att komma på backen då det var viktigt för honom att bilen inte läckte i samband med högtidliga körningar som vid bröllop. Höger framskärm bär spår av en lättare parkeringsskada och det finns också några andra mindre repor på karossen, bland annat har färg skavts av vid dörrhandtagen. Spalterna kring dörrar och baklucka är något ojämna. Rutor och gummilisterna kring dem är i bra skick. Karosslister, dörrhandtag och stötfångare är i gott skick med undantag för en list vid höger framskärm. Hjulen med stålfälgar och kromade navkapslar är fina och diagonaldäcken är i till synes vara i bra kondition.

  • Skick helhet:

    Exklusiv 1930-talsbil med en intressant och väl dokumenterad historia med en äldre renovering som fortfarande håller bilen både fungerande och i ett representabelt skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1997-08-20 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1997-08-08 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1997-08-20
Senast godkända besiktning: 1997-08-08
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Den första Cadillacen tillverkades hösten 1902 och från 1909 var bilmärket en del av General Motors. På 1930-talet hade Cadillac en lång historia av teknisk innovationskraft. Reklamsloganen ”Standard of the world” kom från att Cadillac från 1908 hade standardiserade mått, vilket man uppnått med hjälp av kombinationsmåttsatsen från svensken Carl Edvard Johansson. Den innovationen underlättade byten av delar på bilarna. Cadillac fick också andra uppfinningar som elektrisk startmotor, säkerhetsglas, synkroniserad växellåda. På 1930-talet fanns Cadillac med V8, V12 och till och med V16-motorer. Cadillacs var i början av det decenniet ett av flera amerikanska lyxbilsmärken och märkets status överglänstes då av tillverkare som Dusenberg och Pierce-Arrow som bara några år senare skulle läggas ner. Från 1935 var Cadillacs karosser helt i stål till skillnad från många andra tillverkare som hade tak i andra material som pegamoid. Auktionsbilen är en Series 65 som fanns 1937–1938. Modell 6519 kostade 1937 2 190 dollar och ska ha tillverkats i 2 401 exemplar 1937. Series 65 hade fyra dörrar och var femsitsig, den fanns som sedan eller cabriolet. Det enda motoralternativet var en sidventils-V8 på 5,7 liter och 135 hk.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Norrköping

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Fredrik Nyblad
+46 703187844
fredrik.nyblad@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-08-07.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG