Visa alla bilder
Visa film

Alfa Romeo Spider 3,2 V6 JTS Q4 — 2007

Värstingen från sin tid med en häftig V6-motor om 260 hk, fyrhjulsdrift och den klassiska Alfa-rosso kulören, en ägare och låga mil.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Italiensk design och häftig mekanik borgar för estetisk och offensiv körning. Med sina låga mil och välservade skick har den mycket nöje att erbjuda. Det finns lite detaljer att se över men på det stora hela en fin vagn."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
10 JUL 15:40
82 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18396
STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
200 - 230 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 83 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
35581
05 JUL 16:11
82 000 SEK
26609
05 JUL 13:44
81 000 SEK
34807
05 JUL 11:27
80 000 SEK
30480
05 JUL 09:26
65 000 SEK
35572
05 JUL 00:28
64 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Alfa Romeo Spider?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Italiensk design och häftig mekanik borgar för estetisk och offensiv körning. Med sina låga mil och välservade skick har den mycket nöje att erbjuda. Det finns lite detaljer att se över men på det stora hela en fin vagn."

Beskrivning

Den här vagnen importerades till Sverige från Italien av en känd fordonsentusiast och motorjournalist. Genom kontakter fick han köpa bilen och den hade då bara gått ca. 500 mil. Han körde hem bilen till Sverige. Den kom att registreras för trafik här den 15 mars 2012. Den har den stora motorn om 260 hk, sexväxlad låda samt fyrhjulsdrift.

Genom åren har den körts som entusiastbil under det ljusa halvåret och alltid förvarats i garage. Regelbunden service med byte av förbrukningsdelar, primärt Aftén Bil i Åkersberga, kvitton medföljer.

Rostskyddsbehandlad. Miltalet nu 2,834 mil - styrkt med besiktningshandlingar.

Medföljer komplett uppsättning med original handböcker mm. Dubbla nycklar.

Besiktigad och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2007/2007 
  • Första registreringsdatum
    2012-03-15 
  • Avläst mätarställning
    28,342 km 
  • Regnr
    BCT381 
  • Chassinummer
    ZAR93900005004086 
  • Kw / hk
    191 / 260 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Helskinn med textilmattor 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick bra i motor och drivlina. Vid kortare provkörning i villaområde upplevdes bilen pigg och rapp och allt med styrning, väghållningsdetaljer, koppling, växellåda, och bromsar fungerade väl.

    Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses såg bra ut och bilen är ej vinterkörd samt rostskyddsbehandlad. Inga kommentarer från bilprovningar.

  • Skick interiör:

    Fin originalinredning med bra komfort i stolar. Fina dörrsidor, paneler och mattor. Ratt, reglage, instrumentbräda och konsol samt mätare i fint skick. Det mesta i vederhäftig funktion men AC bör ses över, yttertemperaturmätaren ur funktion, farthållaren fungerar ibland. Stolsfällning behöver smörjas. Finns även lite skav på skyddsbågarna från suffletten.

  • Skick exteriör:

    Fin, som det förefaller originallackering. Finns något litet stenskott, bula och repa. Fin nivå för ålder och miltal. Glas, emblem och belysningsdetaljer i fint skick. Fina fälgar och nyare Pirellidäck. Motor och bagageutrymmen i samma nivå. Bra och tät sufflett med milt bruksslitage. Fällfunktionen fungerar väl.

  • Skick helhet:

    En Alfa Romeo Spider är en kaxig vagn och körmaskin som alltid är en kandidat till epiteten klassiker- och entusiastvagn. Den här bilens design, teknik, historik och skick är inget undantag. Nu redo för en ny ägare att ta sig an landsvägar och agera stilikon på träffar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2025-04-16
Ursprungsbesiktning: 2011-11-21 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2012-03-15 (071023)
Senast godkända besiktning: 2024-09-11
Besiktigad tom: 2025-11-30
Årsskatt: 3924 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Alfa-Romeo är ju som bekant ett klassiskt Italienskt bilmärke, som var igång redan 1910 i Milano. Idag har de huvudkontor i Turin och ingår i koncernen Stellantis.

Märket har genom åren haft en brokig historia, trots detta har de lanserat mängder av klassiska bilar, inte minst med sportiga ambitioner och attribut. Den öppna versionen Spider har alltid lockat.

Spidern som inledningsvis baserades på modell Giulia 105 och senare modell 115 med design Pininfarina, hade ett klassiskt upplägg för en europeisk sportvagn - motor fram och drivning bak. Den modellen kom att bli en av de cabrioleter som tillverkats längst med modellår från 1966 och 1993, de sista vagnarna fick de facto årsmodellbeteckning 1994. Första versionen Serie 1 fick mycket uppmärksamhet, när den kördes av Dustin Hoffman i filmen Mandomsprovet från 1967. Serie 1 hade de karaktäristiska plastbulorna över framlyktorna och rundad bakdel. Redan från början fick den olika epitet, kärt barn har ju som bekant många namn. Dels kallades den Duetto, Osso di Seppia och Roundheck.


År 1970 kom Serie II med en kantigare bakdel med fortfarande samma front. Till årsmodell 1983 och Serie III fick den omarbetad front och bakdel, nu med en gummispoiler. Denna version höll i sig till årsmodell 1990, då en sista facelift Serie IV kom, omarbetad front och ny bakdel utan gummiläpp. Totalt tillverkades 124.104 exemplar av Alfa Romeo Spider med bakhjulsdrift åren 1966 - 1993.

Till årsmodell 1995 kom en färsk modell med framhjulsdrift i en kilformad variant, även den design Pininfarina. De fanns i olika motorversioner från fyror om 1,8L till V6 maskiner om 3,2 L. Det var pigga vagnar med mycket fina vägegenskaper, inte minst beroende på ett nytt multi-link system för bakvagnen. Modell GTV tillverkades av Alfa Romeo i Milano de första åren men från 2000 tillverkades de av Pininfarina i Turin. År 2004 var det över men bilar såldes till och med som årsmodell 2006.

Nästa generation Brera och Spider (Type 939) tillverkades 2005 - 2010 respektive 2006 - 2010. Designen stod Giorgetto Giugiaro på Italdesign för men som tidigare fick Pininfarina dra de sista pennstrecken för den öppna Spider-versionen. Förutom framhjulsdrift gick vagnarna även att få med fyrhjulsdrift (Torsen four-wheel drive). Motorer om fyra till sex-cylindrar samt även ett par dieselalternativ. Spidern premiärvisades på Geneve Motor Show 2006 och fick utmärkelsen "Cabrio of the Year". Kuriosa är att V6-motorn hade sina rötter i GM hos Holden i Australien och användes bl.a. i Saab och Alfa Romeo men med delvis egenkonstruerade lösningar. Totalt byggdes 34,274 exemplar varav 12,488 var Spiders.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Åkersberga

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-24.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG