Visa alla bilder

Opel Kadett B 1100 Super — 1970

En trivsam och kavat 50 åring från tiden när folkhemmet peakade. Då värdesattes funktionalitet, driftsäkerhet och god ekonomi - det stod Opel Kadett för.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"På sin tid var de här vagnarna en populär och robust storsäljare. I Sverige såldes det enligt uppgift 7.401 Kadetter 1970. I klassen Småbilar ett steg upp, fick den i Jan Ulléns biltester 1972 beröm för bra sikt, bra styrning, lättkörd och behändig i stadstrafik. Stort bagage samt inte minst lägsta driftkostnader. I övrigt ansågs den som något ålderstigen, ny modell var ju på väg. Det här exemplaret är en av få överlevare med mer än 50 år bakom sig. Den ger just ett trivsamt och robust intryck, som när det begav sig. Den har rullat relativt lite genom åren med en mätarställning om 3.161 Mil, troligen har den slagit runt en gång. Nu behöver den viss omvårdnad och översyn av detaljer. Nuvarande ägare, en ung Opel entusiast går vidare med en Rekord från samma era. Så här får man möjlighet till en instegs- och entusiastvagn i hobbyn till rimliga kostnader, precis som ett av de viktiga argumenten för modellen - för över 50 år sedan."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
40 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17288
TRÅNGSUND
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Opel Kadett B 1100 Super?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"På sin tid var de här vagnarna en populär och robust storsäljare. I Sverige såldes det enligt uppgift 7.401 Kadetter 1970. I klassen Småbilar ett steg upp, fick den i Jan Ulléns biltester 1972 beröm för bra sikt, bra styrning, lättkörd och behändig i stadstrafik. Stort bagage samt inte minst lägsta driftkostnader. I övrigt ansågs den som något ålderstigen, ny modell var ju på väg. Det här exemplaret är en av få överlevare med mer än 50 år bakom sig. Den ger just ett trivsamt och robust intryck, som när det begav sig. Den har rullat relativt lite genom åren med en mätarställning om 3.161 Mil, troligen har den slagit runt en gång. Nu behöver den viss omvårdnad och översyn av detaljer. Nuvarande ägare, en ung Opel entusiast går vidare med en Rekord från samma era. Så här får man möjlighet till en instegs- och entusiastvagn i hobbyn till rimliga kostnader, precis som ett av de viktiga argumenten för modellen - för över 50 år sedan."

Beskrivning

Denna vagn registreringsbesiktigades genom General Motors försorg i november 1969. Första ägare blev i februari 1970, en äldre dam i Värmland, hon behöll den i många år. Bilen blev som ny Tectylbehandlad. Efter några ägarbyten, fortfarande i Värmland, blev den omlackerad för ca 7 år sedan. Senaste ägare som förvärvade vagnen för tre år sedan har renoverat förgasaren samt servat den med nya tändstift, olja och filter. Dessutom en ny värmekran. Reservdelar medföljer till att renovera frambromsar samt diverse andra nyttiga smådelar. Original instruktionsbok. Bilen är besiktigad och körklar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1970-02-12 
  • Avläst mätarställning
    31,609 km 
  • Kw / hk
    40 / 50 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil och galonklädsel med gummimattor 
  • Färg
    Ljusgul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick ok i motor och drivlina. Något ryckig gång innan den blev varm. Missljud och läten från framvagnen, troligen bromsar som ligger an och som behöver gås igenom. Annars fungerar de väl, så också styrning och koppling samt växling. Överlag funktionell men behöver en översyn och genomgång av detaljer för att få allt i samklang. Ej kontrollerad på lyft men det såg ok ut av det som kunde ses vad gäller vitala delar. Bilprovningen har inte anmärkt på något undertill. Det syns ytrost på karosskanter etc. Motor- och bagageutrymmen i originalskick med bruksslitage.

  • Skick interiör:

    Inredning i original i patinerat bruksskick. Stolar och baksäte i bra skick och med bibehållen stuns. Ratt, reglage och instrument i bra skick det mesta förefaller fungera men varningsblinkers och vindrutespolare behöver ses över och åtgärdas. Innertaket har färgskiftningar i nederkanter.

  • Skick exteriör:

    Nyare lackering som är blank och fin men osäkert underarbete samt troligen lagningar vid någon hjulhuskant och bristfälligt målad nertill i underkanter. Glas-, krom- och gummidetaljer i bra skick med normalt bruksslitage. Finns småbulor på stötfångare. Fälgar med bruksslitage och nyare navkapslar (Ascona). Original kapslar och snobbringar (till tre hjul) har skador. Trevliga dimljus Cibie, ej inkopplade.

  • Skick helhet:

    En vagn från Kadettens storhetstid. Dessa var en vanlig syn på våra vägar, nu är de utrotningshotade. Den här vagnen levde ett lugnt liv i Värmland och har därför överlevet. Nu är den körklar och i skapligt skick men behöver en genomgång av detaljer. Vilken nivå man vill uppnå, är nu upp till ny ägare. Oavsett val, så får man här en praktisk trotjänare som klassiker och entusiastbil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-11-15
Ursprungsbesiktning: 1970-02-12 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1970-02-12
Senast godkända besiktning: 2019-10-11
Besiktigad tom: Besiktningsbefriad
Årsskatt: Skattebefriad
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

Opel grundades av Adam Opel 1862 och hade snabbt en framgångsrik försäljning av symaskiner. År 1886 började företaget tillverka cyklar och blev snabbt Tysklands största tillverkare av tvåhjulingar. De första bilarna tillverkades 1898 men blev en flop men skam de som ger sig. År 1902 gjorde man ett nytt försök i samarbete med franska Darracq, nu gick det bättre. Företaget växte och under 20-talet blev de en av de största fordonstillverkarna i Tyskland och Europa. GM köpte in sig i Opel i slutet av 20-talet och år 1931 förvärvade de aktiemajoriteten i bolaget.

Kadett, var en bilmodell som tillverkades i två omgångar. Först 1936 - 1940 och sedan 1962 - 1993. När den första generationen kom, fick den precis som storebror Olympian som kom ett år tidigare, självbärande kaross. Kadetten var en populär liten folkbil och hade 1938 en marknadsandel om 59% i sin klass. Efter andra världskriget tog Sovjetunionen hela produktionslinan i krigsskadestånd och fortsatte produktionen i tio år under namnet Moskvitj 400.

Efter andra världskriget fortsatte Opel att tillverka bilar i Väst-Tyskland och verksamheten återhämtade sig sakta men säkert. Däremot hade de nu ingen liten Kadett att erbjuda. I takt med att efterfrågan ökade efter små ekonomiska bilar i skarven av 50/60-tal erbjöd de återigen 1962 den käcka lilla Kadetten på menyn, kallad A-modellen. Nu i en ny uniform men med konventionell uppbyggnad med ett fyrkantigt formspråk, tvådörrars kaross med fyrcylindrig motor om 1000 cc och bakhjulsdrift. Det blev en enkel men praktiskt liten familjevagn och det tillkom snart, såväl en skåpvagn kallad Caravan och en Coupé.

Till årsmodell 1966 kom så en ny B-modell. Den byggde i grunden på samma teknik men växte på alla ledder. Kadetten blev återigen en storsäljare och Opel spottade ut olika versioner allt från den enklaste vagnen till mer påkostade med mer utrustning såsom blankt, vinyltak och exklusivare inredning, kallad Olympia. Dessutom hakade man på den växande GT-trenden med Rally-Kadett Coupé och Sport Sedan. I Rallykadett Sprint erbjöds en trimmad 1900 cc motor från Rekorden om 106 hk Din. En Super från 1970 med 1100 cc motorn hade en enkel förgasare och gav 55 hk. Modeller med epitet Super hade lite mer utrustning med bl.a. snobbringar och mer påkostad inredning.

Från 1973 var det dags för en ny modell igen, C-modellen, D-modellen kom 1979 och till slut kom Kadett E åren 1984 - 1993. Därefter övertog modellnamnet Astra manteln.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Trångsund

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-07-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG