Visa alla bilder

MGA Mk II Cabriolet 1600 — 1962

Vacker engelsk klassiker som stått undanställd i bilsamling sedan 1989. Orenoverat originalskick.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen har stått sedan 1989, men uppstartad med jämna mellanrum. Behöver startservice och koll av bromsar mm innan den kan brukas.Ovaligt fin kaross och chassi, ingen allvarlig rost."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
154 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16192
GRÄNNA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande MGA Mk II Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Bilen har stått sedan 1989, men uppstartad med jämna mellanrum. Behöver startservice och koll av bromsar mm innan den kan brukas.Ovaligt fin kaross och chassi, ingen allvarlig rost."

Beskrivning

Ägaren som nu säljer bilen har haft den sedan 1981. Han körde några somrar på 1980-talet och tänkte sedan renovera bilen. Han har införskaffat en ny sufflett och en nyrenoverad motor som medföljer i köpet (se bilder). (Motorn som sitter i skall också fungera, men ägaren ville ha i en ny i samband med planerade renoveringen, då den befintliga, liksom resten av bilen, har gått 13990 mil.
Bilen är ovanligt bra i kaross och underrede. Vi kan endast se lite obetydlig ytrost på några ställen (se bilder). Bilen har förvarats i ett torrt garage och bör med enkla medel bli körbar och kunna godkännas på bilprovningen igen. Motorn går runt med handkraft, men tanken är tom på bränsle. Innan påfylling sker bör bränsleslangar bytas. Öven oljebyte och bromservice/koll behövs samt nytt batteri inköpas.
Den här bilen är en Mark II, (med större motorn mm) från 1962 som blev det sista produktionsåret. Totalt tillverkades över 100.000 MGA, men bara 8.719 exemplar av Mark II-modellen.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1962/1962 
  • Första registreringsdatum
    1963-03-22 
  • Avläst mätarställning
    39904km 
  • Kw / hk
    66 / 90 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Mörkröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen ser bra ut i all mekanik. Motorn går runt, bromsarna ligger inte på. Handbromsen tar normalt. Inga oljeläckage under bilen. Tanken är tom. batteri saknas. Startservice/allmän översyn behövs och en sista kontrollbesiktning på bilprovningen. Likaså service av bränslesystemet, då den inte startats de sista tio åren. Renoverad extramotor medföljer köpet (på extramotor står det Austin på ventilkåpan, men kåpan är av samma modell som den som sitter på bilen, så förslagsvis kan man skifta kåpor mellan dessa bilar när nya motorn skall användas).

  • Skick interiör:

    Orörd originalinredning dör puts och läderbehandling skulle göra underverk. Hel och fin som den är, bara lätt smutsad och lite oxid på kromdetaljer. Ny, aldrig moterad sufflett medföljer i köpet. (Vi har inte kollat passformen).

  • Skick exteriör:

    Hel och fin, endast en skrapskada på förardörren noteras. Bilen har fått en äldre omlack någon gång på 1970-talet, från benvit/ljusbeige, till vinröd. Denna vinröda lack behöver en polering och lite lackbättringar så kommer att bilen att se fin ut som den är. Jättefin undertill och inge rost i motorrum, i bagage eller under mattor gör den till en perfekt bil att ha som den är, eller renovera lite underhand, så kallad rullande renovering.

  • Skick helhet:

    Ovanligt hel och fin orenoverad bil. Väcker ha-begär. Man känner och tycker sig se att bilen vill ut på vägarna igen. Bör bli körklar utan stora ansträngningar. Extra motor, som är renoverad medföljer, liksom ny sufflett.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1987-10-26
Ursprungsbesiktning: 1963-03-22 (regbes) (Ombes:19810416)
Datum i trafik första gången: 1963-03-22
Senast godkända besiktning: 1987-05-15
Besiktigad tom: 1989-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

MGA var MG:s första bil med moderna efterkrigslinjer. Föregångaren MG TF hade sina rötter i tiden före kriget och var visserligen charmig, men I början av 1950-talet hopplöst omodern.
MG MGA hade världspremiär på Frankfurt Auto Show 1955 och fick ett mycket fint mottagande. För MG var MGA en mycket viktig modell och den produceras från 1955 till 1962 då den avlöste av MGB.
Sommaren 1961 presenteras sista varianten som fick beteckningen MGA Mark II. Då fick motorn något större slagvolym, 1.622 cc istället för 1.588 cc och högre effekt. Andra detaljer som ändrades var bakljusen och grillen som fick en lätt uppdatering.
Den här bilen är en Mark II från 1962 som blev det sista produktionsåret. Totalt tillverkades över 100.000 MGA, men bara 8.719 exemplar av Mark II-modellen

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Gränna

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Michael Luft
+46 708-20 21 13
michael@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-08-03.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG