Visa alla bilder

Volvo PV 544 G B20 — 1966

En otroligt väl underhållen PV med bara en ägare och en av de sista från bandet på Hisingen. Uppgraderad med några säkerhetsfrämjande delar.

Sture Hernerud
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Jag har nog aldrig kört en PV som går så tyst och fint. Det här är en unik bil med en unik dokumentation."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
03 JUL 10:50
51 431SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18451
ÖSTERSUND
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
90 - 110 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 52 431 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
3841
28 JUNI 00:25
51 431 SEK
3841
28 JUNI 00:24
50 431 SEK
28646
27 JUNI 21:04
43 000 SEK
10423
27 JUNI 18:34
42 000 SEK
32171
27 JUNI 18:13
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV 544 G?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Sture Hernerud
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Jag har nog aldrig kört en PV som går så tyst och fint. Det här är en unik bil med en unik dokumentation."

Beskrivning

En mycket fin PV som fungerar till alla delar och går tyst och fint på vägen. Bilen har varit hos samma ägare sedan den var ny och är en av de sista som lämnade fabriken på Hisingen 1966 med chassinummer 439547. Ägaren var flygtekniker och han satte sin prägel på bilen. Den är enormt väl underhållen och registreringsbesiktigades om 1980 då en B20 monterades in. Den har också försetts med skivbromsar och bromsservo fram. Vidare har den försetts med ventilationsgaller på bakskärmarna och ventilöppningar under bakrutan för att minimera imbildning. Säkerhetsbälten av rulltyp är monterade samt nackstöd på framstolarna. Bilen har också ljudisolerats med tjock heltäckningsmatta. Se bilder. Bilen går fantastiskt tyst och bra och bromsarna är helt outstanding för en PV. T o m dörrhandtagen har behållit sitt ursprungliga läge. Se bilder. De eftermonterade mätarna för varvtal, oljetryck och motortemperatur har fällts in på ett bra sätt och alla mätare och reglage fungerar. Det sitter en bandspelare ovanför växelspaken som inneburit att spaken för huvöppningen kortats av och är lite svår att manövrera. Bilen har i stort sett all dokumentation kvar samlade i två gedigna pärmar. Här finns alla kvitton, försäkringsbrev, besiktningsprotokoll etc sedan bilen var ny.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1966/1966 
  • Första registreringsdatum
    1966-07-28 
  • Avläst mätarställning
    06893 km 
  • Regnr
    CXD233 
  • Chassinummer
    439547 
  • Kw / hk
    60 / 82 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Pärlvit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar lätt och går tyst, Det hörs inga missljud. Växellådan och kopplingen helt utan anmärkning. Bromsarna är mycket bra och handbromsen är helt utan anmärkning. Alla instrument fungerar inklusive de eftermonterade. Styrning och fjädring utan anmärkning, däck och fälgar i bra skick.

  • Skick interiör:

    Den röda originaltygklädseln är i fint skick förutom en lagning baksidan förarstol och urtagen för de eftermonterade nackstöden. Se bilder. Taket helt och rent. Delar av interiören har klätts med blå heltäckningsmatta som bullerdämpare. Se bilder. Gummimattan på golvet har normalt slitage.

  • Skick exteriör:

    Bilen har originallacken som bättrats på vid några få ställen. Se bilder. Helheten är mycket bra då bilen vaxats och underhållits noggrant. Det finns spår efter stenskott och andra märken efter normal användning. Ett par svaga bucklor på höger bakskärm kan ses i viss belysning. Bakluckan liksom dörrar och huv har mycket bra passform. De fyra extraljusen är inkopplade och är i mycket bra skick. De kromade delarna har spår av porer och lätt slitage vid närmare granskning.

    Bilen har inga rostskador men det finns spår av tidigare smärre lagningar på dörrtröskel vänster sida och i skärmkant bak vänster sida. Se bilder. I övrigt förefaller bilen vara helt rostfri.

    Fälgarna har kromade hjulsidor med s k snobbringar monterade och är alla i bra skick.

  • Skick helhet:

    En mycket fin PV som går väldigt tyst och fint.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1996-07-01
Ursprungsbesiktning: 1966-07-28 (regbes) (Ombes:19800102)
Datum i trafik första gången: 1966-07-28
Senast godkända besiktning: 2016-07-18
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Säljes för dödsbos räkning. Bilen har tillhört samma ägare sedan den av Bilbolaget i Östersund och har sedan funnits i området hela tiden. Ägaren som var flygtekniker har uppgraderat bilen med en B20 motor och skivbromsar med servo fram och gjorde samtidigt en ny registreringsbesiktning. Han satte sedan in rullbälten fram och monterade nackstöd på framstolarna samt monterade ventilation från bakrutans insida och via gälar på bakskärmarna. Bilen utrustades också med varvräknare, mätare för oljetryck och motortemperatur.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort:

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Sture Hernerud
+46 706 60 49 99
sture.hernerud@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-07-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG