Visa alla bilder

Volvo 142 L B20 — 1972

Ovanlig instegsmodell i populära 140-serien. I princip bortglömd i historiken om Volvo 140. Känner DU till modellen?

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Kul budgetmodell som kräver jobb för att bli riktigt fin. Bra projekt för helrenovering.

För den som istället snabbt vill ut på vägen rekommenderas startservice, allmän översyn och bromsgenomgång. Sedan kan man besiktiga bilen hos bilprovningen och börja arbeta med bilen utifrån resultatet av besiktningen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
17 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15935
SKANSNÄS/STORUMAN
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 142 L?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Kul budgetmodell som kräver jobb för att bli riktigt fin. Bra projekt för helrenovering.

För den som istället snabbt vill ut på vägen rekommenderas startservice, allmän översyn och bromsgenomgång. Sedan kan man besiktiga bilen hos bilprovningen och börja arbeta med bilen utifrån resultatet av besiktningen."

Beskrivning

1972 var 142 Lux Volvos billigaste budgetmodell i 140-serien. Den var utrustad med den äldre enklare aluminiumgrillen, hade enklare inredning och gummimatta på golvet istället för heltäckande textilmatta. Den saknade även klocka. Med andra ord var den som styvsystern i sagan om askungen. Inte speciellt pråligt lagd. Allt för att hålla ner priset till den ekonomiskt sinnade kunden.

I princip alla 142 L som senare kom i händerna på ungdomar sminkades upp med De Luxens modernare grill och annat lull-lull. Att se den här 142'an i sitt basala utförande känns därför befriande. Ägaren köpte bilen 2008 för att renovera som en nostalgibil. Familjen åkte Volvo 142 under hans uppväxt. Han låter nu sälja bilen då han inser att tiden inte räcker till. Bilen har haft totalt 7 ägare sen ny. Senaste besiktningen var 2013. Mätarställningen står på 12740 svenska mil. Det kan stämma med tanke på skicket på inredningen.

Domkraft saknas. Reservhjul och original instruktionsbok medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    1971-11-11 
  • Avläst mätarställning
    127 400 km 
  • Kw / hk
    60 / 82 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med B20 motor och 4-växlad m40 låda. Startad och körd kort sträcka på gården vid fotografering

    Behöver service, bromsgenomgång och nytt startbatteri.

  • Skick interiör:

    Originalinredning i ovanligt bra skick, endast mindre bruksslitage. Fin instrumentbräda som aldrig haft radio inmonterad. Bra innertak. Några veck på dörrsidorna, 2 fina dörrsidor medföljer. Se bilderna.

  • Skick exteriör:

    En äldre enklare omlackering på hobbynivå. Finns lite rost i kanterna, främst runt skärmkanter och vänster balja bak. Även rostblåsor kring främre rutram. Se bilderna. Rak och fin i karossen med jämna dörrspringor. Utrustad med eftermarknadsfälgar. Tidstypiska extraljus.

  • Skick helhet:

    En oförstörd och bra projektbil för den som vill renovera en numera ovanlig lågprismodell av Volvo 140.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2014-11-02
Ursprungsbesiktning: 1971-11-11 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1971-11-11
Senast godkända besiktning: 2013-05-21
Besiktigad tom: 2015-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

Under sammanlagt åtta år tillverkades 1,2 miljoner Volvo 142, 144 och 145. Volvo 140-serie bröt kraftigt mot Amazonen och PV:ns mjuka linjer när den första rullade ut i augusti 1966. Chassimässigt var dock mycket sig likt från Amazonen med B18 och framvagnen med dubbla tvärlänkar. Med 140-serien började Volvo på allvar lyfta fram sitt säkerhetsarbete och prisades redan från början för sin höga vridstyvhet, trepunktsbälte och skivbromsar runt om som standard. Med tiden kom starkare motorer och allt fler utrustningsnivåer. Tvådörrarsversionen 142 kom 1967 och kombivarianten 145 året efter. Den förhöjda Expressmodellen presenterades 1970 och den lyxiga GL med insprutning 1971. Årets nyheter 1972 var främst de infällda handtagen och den korta växelspaken.

Volvos 140-serie tillverkades till och med 1975, då den ersattes av 240 som baserades på samma kaross och byggdes fram till 1993.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Vilhelmina

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-07-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG