Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen 1500 S Limousine — 1964

En körklar 1500 Limousine i ett fungerande och ärligt bruksskick.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En tidskapsel i ett slitet men trevligt tillstånd."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
56 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16042
UPPSALA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen 1500 S Limousine ?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En tidskapsel i ett slitet men trevligt tillstånd."

Beskrivning

Första ägaren köpte bilen 1963. Han var hemmahörandes i Hofors. Han använde bilen mest i Gästrikland, men även för att hälsa på släkten i Uppsala, Strömsund och Linköping. Han gjorde även några semesterresor, bland annat till Funäsdalen 1965 och Gotland 1975. Ägaren förde noggranna anteckningar i körjournaler under hans tid med bilen. Verkstaden Bil och Buss i Hofors fick återkommande uppdrag att hantera service, diagnostik och eventuella reparationer. Bilen har också regelbundet rostskyddsbehandlats. Sista åren fram till 1989 brukades bilen allt mer sällan. Han sålde bilen till sin svärson någon gång 1989/1990. Denna ägare i Sundsvallstrakten använde bilen något år tills nuvarande ägare, barnbarn till första ägaren, köpte den 1991. Den rullar och fungerar bra, men är i behov av renovering i golv och trösklar på grund av rost. Idag står mätaren på 4821 km men den har gått runt ett par gånger, så bilen har rullat 24821 km. Bilen har till stora delar originallacken kvar. Totalt har nuvarande ägare kört bilen cirka 1 000 mil eller utslaget på 33 år, 30 mil/år. Bilen utrustades med en ny motor 1977 och enligt ägaren så är det en 1600-motor. Enligt journaler så har mycket annat också åtgärdats genom åren, bland annat har den fått nya skärmar, reparationer av bland annat trösklar, byte av bromscylindrar och bromsslangar och montering av rullbälten. Bilen har även fått regelbundna underredsbehandlingar. Det mesta finns dokumenterat i medföljande körjournaler.

Tidstypisk extrautrustning som medföljer bilen är till exempel en löstagbar transistorradio för bilfärd och picknick, takräcke, nackstöd till förarstolen och fläkt i sidobakruta. Även äldre dubbade vinterdäck, instruktionsböcker samt andra små tillbehör medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1964/1964 
  • Första registreringsdatum
    1964-01-01 
  • Avläst mätarställning
    4821 km 
  • Kw / hk
    40 / 54 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och drivlina. Enligt uppgift byttes motorn till en 1600 cc 1977. Transistorradion ej testad. Eberspächer ej testad.

  • Skick interiör:

    Stolarna har överdragsklädsel och under klädseln på förarsätet ser originaltyget bra ut, se bild. Lagningar på dörrsidornas armstöd, se bilder. Interiören i övrigt är i bruksskick.

  • Skick exteriör:

    Delvis äldre omlackering. Rost i balkar och golv och även en del rostbubblor finns, se bilder. Några bucklor och dörruppslag. Torrspruckna tätningslister lister. Spricka i vindrutan.

  • Skick helhet:

    En VW i ett slitet men uppriktigt skick. Använd den som den är eller gör en rullande renovering.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1992-04-07 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1964-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1964-01-01
Senast godkända besiktning: 2018-05-10
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

När produktionen av nya VW modellen,(Typ 3 /1500), startade i augusti 1961 kom den först som sedan modell (Notchback), följd av kombi (Variant) i februari 1962. Coupé-versionen TL (som också kallas för Fastback), anlände i augusti 1965 – samtidigt hade 1600-motorn premiär. Tanken från Volkswagens sida var att coupén skulle ersätta Notchback men på flera marknader gillade man sedanen bättre och samtliga modeller levde tills produktionen lades ner 1973.



Typ 3 fick en facelift 1970 med längre front, större stötfångare och de stora bakljusen.

Bakgrunden till Typ 3 var att man efter framgångarna med Typ 1 ville utveckla modellprogrammet med en något större bil. Grundkonstruktionen med luftkyld boxermotor monterad längst bak behölls, men Typ 3 fick lite större utrymmen och var också mer bekväm att åka i. Precis som Typ 1 konstruerades bilen med en bottenplatta som karossen sedan monterades på, och fjädringen sköttes med torsionsstavar. 1,5-litersmotorn som även fanns i Typ 1 konstruerades delvis om, så att den fick lägre höjd – bland annat genom att kylfläkten flyttades. Det gjorde att man fick plats med ett litet bagageutrymme ovanpå motorn, där Typ 1 bara hade ett stuvfack bakom baksätets ryggstöd. Till skillnad från Typ 1 var motorn och bakvagnen monterade i en hjälpram som i sin tur hade gummibussningar mot karossen, vilket minskade vibrationerna och förbättrade komforten. Två år efter premiären 1961 kom S-modellen med dubbla förgasare.



Typ 3, 1500 S-bilarna blev snart populära i rally och sedermera folkrace – (tack vare son driftssäkerhet, bra viktfördelning och slitstyrka), vilket betyder att det idag finns mycket få exemplar kvar. De flesta dog rallybilsdöden på tävlingsbanorna. Att då hitta en fin rallybil som överlevt är ovanligt och samtidigt historiskt intressant.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Uppsala

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-07-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG