Visa alla bilder

TVR 350i — 1988

En unik vagn som är svensksåld, med intressant historik och vederhäftig dokumentation samt få ägare och endast 3.243 mil.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Ja, vad säger man..., svensksåld, tvåsitsig brittisk cabriolet, sobert blå, cremeläder, träinlägg, V8:a, 0-100 km/h på sex sekunder, toppfart 225 km/h, få ägare, full historik och dokumentation, entusiastkörd, alltid garagerad och lågmilare - den väcker känslor."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
137 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16122
NORRTÄLJE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande TVR 350i?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Ja, vad säger man..., svensksåld, tvåsitsig brittisk cabriolet, sobert blå, cremeläder, träinlägg, V8:a, 0-100 km/h på sex sekunder, toppfart 225 km/h, få ägare, full historik och dokumentation, entusiastkörd, alltid garagerad och lågmilare - den väcker känslor."

Beskrivning

Detta är den sista svensksålda TVR 350i i Sverige, det är en 89:a men såldes som en 88:a för att "slippa avgsreningen". Såldes ny av Bengt Dieden på Millies till förste ägare i juni 1990, innan det hann den med att vara utställningsbil för TVR på Bilsalongen i Paris 1989. Förste ägare körde bilen i 20 år fram tom maj 2010, då hade den gått 2.400 mil. Köpare nummer två tog då över bilen och körde den i 9 år, då 2.800 mil. Tredje ägare blev sonen till ägare nummer ett. Han hade växt upp med bilen och fick nu en chans att köpa tillbaka den till familjen. Då gjordes en del arbeten med bilen, bl.a. byttes oljor i hela bilen, nya däck, nya drivknutar och drivaxlar bak, bussningar i framvagn, hjullager runt om samt hjulinställning mm.

Nuvarande ägare köpte bilen för ett drygt år sedan. Den har körts lite och alltid varit garagerad. Den har genom åren körts som entusiastbil och har haft få ägare och har nu en mätarställning om 3.243 Mil. Dessutom är den kanske, eller troligen, den mest väldokumenterade TVR-bilen. Med bilen följer ett par pärmar med allt från köpeavtal , service och skötsel till broschyrer och otaliga artiklar i motorpress, bl.a. i tidningen Klassiker nummer 6 2021.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1988/1988 
  • Första registreringsdatum
    1990-06-14 
  • Avläst mätarställning
    32 430 km 
  • Kw / hk
    140 / 190 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Helskinn  
  • Färg
    Mörkblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går mycket bra. Rapp känsla men ändå en behaglig vagn att köra. Allt förefaller fungera väl.

  • Skick interiör:

    Inredning är i mycket fint originalskickskick.

  • Skick exteriör:

    Lackering i fint originalskick med något stenskott och någon liten repa. Mycket fina fälgar och Good Year däck. Glas och gummi/plastdetaljer i fint skick. Motor- och bagageutrymmen i mycket fint skick. Pop up lysen fortfarande med gula lampor, efter Parissalongen. Suffletten och targataket har viss patina och milt slitage.

  • Skick helhet:

    Förutom en liten men entusiastisk ägarlängd och den myckna historiken är också vagnen i sig med tillverkaren, designen och modellen en motorhistoriskt intressant klassiker och sportbil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-02-12
Ursprungsbesiktning: 1990-06-07 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1990-06-14
Senast godkända besiktning: 2021-08-23
Besiktigad tom: 2023-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Trevor Wilkinson startade sin verksamhet 1947, resan för förkortningen TVR har sedan varit en skakig historia, som för så många brittiska sportbilstillverkare i utkanten av den likaså skakiga brittiska bilindustrin. Fast på något sätt har de överlevet och stigit upp likt fågel Fenix. År 1980 presenterade TVR den nya modellen Tasmin 280i med en 2,8L V6-motor, en kilformad och kantig sportbil. År 1983 trycker man ner en 3,5L V8:a från Rover och den får följaktligen modellbeteckning Tasmin 350i. Året efter försvinner Tasmin som namn och bilarna kallas kort och gott 280i och 350i, i folkmun för Wedge, vilket betyder kil på engelska. Tillverkningen av Wedgen pågick fram tom 1991. De byggdes som 2-sits cabriolet, och 2-sits eller 2+2 coupér. Motorer var fyror, sexor eller åttor. Just TVR Tasmin 350i byggdes i 949 exemplar under modellåren 1984-1989.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Norrtälje

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-07-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG