Visa alla bilder
Visa film

Mercedes-Benz 230 SL Pagoda — 1965

En fint renoverad ikon från det glada 60-talet, i en härlig färgkombination.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Vad kunde väl vara bättre än att åka ikring med en fin Pagoda en solig vårdag. Sport- eller glidare, helt upp till föraren. Det här exemplaret är i ett mycket trevligt skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
600 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15778
BJÖRKLINGE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 230 SL Pagoda?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Vad kunde väl vara bättre än att åka ikring med en fin Pagoda en solig vårdag. Sport- eller glidare, helt upp till föraren. Det här exemplaret är i ett mycket trevligt skick."

Beskrivning

En svensksåld vagn som ursprungligen var grön. Nuvarande ägare köpte den för 25 år sedan. Den var då i ett bedagat skick och kom 2007-2008 att renoveras av Competition Motors i Alunda, kända för sina fina arbeten. Målet var att renovera den till originalutförande men med avsteget att ägaren nu ville ha den i den klassiska färgkombinationen i vit lackering och röd inredning. Originaldelar användes i så stor utsträckning det gick, de flesta nya delar införskaffades från Firma Niemöller i Tyskland. Kvitton på inköp och arbete medföljer. Sedan renoveringen har bilen gått knappt 300 mil. Bilen är besiktigad för all framtid och klassikerförsäkrad

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1965-01-01 
  • Avläst mätarställning
    98 540 km 
  • Kw / hk
    110 / 150 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Helskinn i rött, tyg mattor 
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går bra, tendens till ryckighet på lägre varv men då bilen stått mycket är en översyn att rekommendera. I övrigt förefaller allting fungera som det skall vad gäller transmission, bromsar etc. Underrede ej kontrollerat på lyft men förefaller vara i gott skick efter renovering, nyligen rostskyddad.

  • Skick interiör:

    Inredning i bra skick med fina stolar, dörrsidor och mattor. Trä i fint skick samt vacker vit ratt. Blaupunkt radio.

  • Skick exteriör:

    Fin och blank lackering med någon liten repa och flaga. Krom och glas i fint skick. så även fälgar och nyare Michelindäck. Navkapslar från 280 SL. Motorutrymme i gott skick och bagage i fint skick, så även bilens Hardtop. Suffletten är även den i fint skick med mindre slitage i nederkant, efter manövrering.

  • Skick helhet:

    Professionellt renoverad och fortfarande i ett bra skick. Relativt lite körd efter renovering. Pagodan är en av 60-talets stora succéer och intressant klassiker med samlarstaus.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-04-19
Ursprungsbesiktning: 1965-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1965-01-01
Senast godkända besiktning: 2021-03-25
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 16

Fakta om modellen

I slutet av 50-talet fick Karl Wilfert den tuffa uppgiften att ta fram en ersättare för Mercedes klassiska sportvagnar 300SL och 190SL. Till sin hjälp hade han bl.a. konstnären och designern Paul Bracq. Våren 1963 presenterade så Mercedes den nya modellen W113 230 SL vid Geneveutställningen. Den blev positivt mottagen och fick snabbt smeknamnet Pagoda, tack vare det speciella takprofilen på HardTopen. Resten är fordonshistoria, få modeller har rönt så mycket uppmärksamhet, då som nu. Visst det fanns åsikter om att den inte var lika "sportig" som föregångaren 300 SL och Måsvingen samt att den inte skulle vara lika vacker som 190SL. Fast den låg helt rätt i tiden och såväl design som teknik säkerhet låg i framkant och är en Mercedesikon från det glada 60-talet. Så även om det fanns en del kritik, så tystnade det mesta när den visst visade sig vara potent. Modellen var gediget byggd och klarade med glans av tuffa rallyförhållanden. Modellen kom att utvecklas i 250SL och 280SL, den senare byggdes fram tom årsmodell 1971.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Björklinge

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-07-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG