Visa alla bilder
Visa film

Jaguar XKR Cabriolet 4,2 V8 — 2007

4,2-liters V8-motor med kompressor som levererar 420 hk. Elegant design och ett cabriolet – vilket redan gör den till en framtida klassiker.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Denna exceptionellt prydliga bil har genomgått omfattande arbete under de senaste fyra åren. Kvitton och dokumentation som uppgår till över 150 000 kronor finns i handlingarna. Detta inkluderar en total motorrenovering. Bilen startar utan problem och går bra, men har ett dokumenterat problem med oljeförbrukning (se detaljer nedan)."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
16 JAN 10:00
105 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17810
SANDARED
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
140 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 106 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
33374
11 JAN 22:08
105 000 SEK
3336
11 JAN 11:25
104 000 SEK
3063
10 JAN 21:33
95 000 SEK
3447
10 JAN 21:32
86 000 SEK
3063
10 JAN 20:50
85 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Jaguar XKR Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Denna exceptionellt prydliga bil har genomgått omfattande arbete under de senaste fyra åren. Kvitton och dokumentation som uppgår till över 150 000 kronor finns i handlingarna. Detta inkluderar en total motorrenovering. Bilen startar utan problem och går bra, men har ett dokumenterat problem med oljeförbrukning (se detaljer nedan)."

Beskrivning

Den senaste ägaren, som tyvärr gått bort, köpte bilen i juni 2019. Det var hans drömbil, och han vårdade den omsorgsfullt – vilket innebär att den har varit mycket väl underhållen. Bilen importerades ursprungligen från USA och registrerades i Sverige 2014. Betydande summor har investerats i bilen, och den kommer med en omfattande samling kvitton för allt arbete som utförts. Mätarställningen är 67 102 miles, vilket motsvarar cirka 107 000 kilometer.

Hösten 2022 skickades motorn till Overboostracing i Arboga, där cylindrarna borrades upp och försågs med nya foder. Detta gjordes eftersom motorn förbrukade olja, och felsökning visade att cylindrarna var ovala, vilket krävde en renovering.

Den renoverade motorn återinstallerades våren 2023, och bilen har sedan dess körts 3 800 kilometer (380 “svenska mil”). Motorn går jämnt och bilen känns fortfarande pigg, men oljeförbrukningen kvarstår.

Felkoderna P0420 och P0420P återkommer, vilket betyder “Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)” och pekar på en felaktig katalysator på höger sida. Problemet är kopplat till den fortsatta oljeförbrukningen, då detta leder till för rika avgaser som täpper till katalysatorerna. För ytterligare detaljer hänvisas till ägarens utförliga kommentarer nedan.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2007/2007 
  • Första registreringsdatum
    2014-05-23 
  • Avläst mätarställning
    67102 miles 
  • Regnr
    DXP390 
  • Chassinummer
    SAJWA44C279B13784 
  • Kw / hk
    309 / 420 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen startar fint och går bra utan några varningslampor, men den släpper ut svart rök vid hård acceleration. Problemet verkar bero på att olja läcker in i ventilerna, vilket behöver undersökas och åtgärdas. Alla elektroniska funktioner – inklusive säten, fönster, speglar, tak, radio och pekskärm – fungerar som de ska. Luftkonditioneringen har inte testats fullt ut på grund av vinterförhållandena. En ny besiktning krävs, då den tidigare gick ut den 2024-05-07.

  • Skick interiör:

    Interiören har svarta helskinnsäten som är i utmärkt skick, bortsett från ett litet vitt märke på baksätet (se foto). Överlag är interiören mycket ren och välskött, utan några skador. Innertak är också rent, och det finns inga läckor från suffletten. Bilen har nyligen blivit rengjord och rekonditionerad.

  • Skick exteriör:

    Exteriören ger ett fint intryck utan synliga bucklor, skador eller rost på karossen. Undersidan är ren och välskött, och det verkar som om en nyare sektion av bakre avgassystemet har installerats. Lacken är fin och utan brister,förutom två små lackskador på förardörren. Fälgarna och däcken är båda i gott skick, och suffletten är bra och utan hål – endast några lätta slitage- eller gnidmärken syns på vissa områden (se bilder).

  • Skick helhet:

    Detta är en mycket elegant och välskött bil som dock behöver åtgärder för att lösa problemet med oljeförbrukningen. Vi har tagit hänsyn till detta i bilens realistiska värdering, vilket lämnar gott om utrymme för nästa ägare att finansiera de nödvändiga reparationerna. Se nedan för mer detaljerad information om problemet.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-04-11
Ursprungsbesiktning: 2014-05-09 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2014-05-23 (070101)
Senast godkända besiktning: 2024-05-07
Besiktigad tom: 2025-07-31
Årsskatt: 4232 Kr
Körförbud: Nej
Antal ägare: 5

Ägarens kommentar

Vi har ägnat betydande tid åt att diagnosticera problemet. Ett av de tydligaste tecknen visar sig när motorn är på normal arbetstemperatur och vi kör i cirka 90 km/h nerför en lång backe. Om vi släpper gaspedalen och låter motorn motorbromsa i ungefär 15–20 sekunder, och sedan gasar fullt, kan mörk eller svart rök observeras. Detta tyder starkt på att olja tar sig in i förbränningskamrarna – troligtvis via ventiltätningar eller ventilstyrningar. PA Bilservice i Jönköping har filmat inuti motorn och bekräftat att olja kommer från ventilerna. De har också inspekterat vevhusventilationen och konstaterat att den är torr, vilket utesluter den som orsak. Vår huvudsakliga misstanke är därför defekta ventiltätningar eller ventilstyrningar. Telefonkontakt med PA Bilservice Vi rekommenderar att PA Bilservice kontaktas, eftersom de har filmat inuti motorn. Det skulle vara värdefullt att få tillgång till det materialet för vidare analys. Samtal med Tommy Luhr på Overboostracing i Arvika Under ett ingående samtal med Tommy diskuterades våra felsökningsresultat, och han tror också att problemet pekar mot felande ventiltätningar. Han påpekar dock att bilen inte har körts mycket, vilket normalt skulle utesluta detta. Detta kan tyda på att motorn i bilen inte är originalmotorn och kan ha gått längre än vad som framgår. Det skulle förklara både slitage på cylindrar och läckande ventiltätningar. Det är värt att ifrågasätta motorns originalitet, eftersom ventiltätningar vanligtvis inte går sönder förrän mycket senare i en motors livslängd. Med tanke på den omfattande renovering som redan har gjorts på motorn, är det ändå viktigt att undersöka om ventiltätningarna behöver bytas. Om det visar sig vara fallet, kommer bilen att få en fantastisk motor i ett fantastiskt chassi.

Fakta om modellen

Den andra generationen av XK presenterades 2005 på bilmässan i Frankfurt, Tyskland, med en design av Jaguars chefsdesigner Ian Callum. År 2007 introducerades en kraftfullare variant, XKR, som var utrustad med en kompressorversion av motorn. Den standardutrustade XK har en elektroniskt begränsad topphastighet på 254 km/h (158 mph), medan högprestandaversionen XKR kan nå en begränsad topphastighet på 280 km/h (174 mph).

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Shaun Major
+46 709-72 40 07
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-01-30.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG