Visa alla bilder
Visa film

Plymouth Roadrunner 440 Six BBL — 1969

En kaxig Roadrunner, i en häftig färgkombination och i ett utsökt Turn-Key skick. Här tar vi ut svängarna och hyllar muskelbilseran med alla attribut, det blir inte bättre än så här...

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En spännande vagn i ett genomgående mycket fint skick, gäller såväl tekniskt som utseendemässigt. Den har enligt uppgift körts sparsamt sedan renoveringen. I bakluckan ligger ett antal statyetter och premier från USA-tiden."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
570 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16699
STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Plymouth Roadrunner?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En spännande vagn i ett genomgående mycket fint skick, gäller såväl tekniskt som utseendemässigt. Den har enligt uppgift körts sparsamt sedan renoveringen. I bakluckan ligger ett antal statyetter och premier från USA-tiden."

Beskrivning

Enligt uppgift kom den här vagnen till Sverige från Florida 2014/15 och registrerades här 2018. I USA hade den renoverats och uppgraderats till en A12 tribute. Ursprungligen satt det, enligt VIN-coden, en 383:a med manuell växellåda i den. Nu med 440 Cui och Six barrel förgasare om 390 hkr, manuell Hemilåda med 8 3/4 tums bakaxel med differential. Av karossen och övrigt att döma, har bilen aldrig varit dålig utan allt förefaller vara i mycket fint ursprungligt skick. Utrustad med vinyltak (i originalutförande) samt en sk. fiberglas hood (A12 option). Den har Magnum 500 fälgar med Red Line däck, Bucket Seats, Light Package, Stripes, bromsservo samt en originalradio som har uppgraderats för mobilkoppling.

Förutom en professionell renovering och uppgradering, är detta en fantastisk vagn med originalkänsla i utförande och detaljer. Medföljer en del litteratur och information i en pärm. Finns även Roadrunner gummiskyddsmattor.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    2018-03-16 
  • Avläst mätarställning
    64 396 Miles 
  • Kw / hk
    291 / 396 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Helskinn i vinyl, tyg mattor 
  • Färg
    Orange 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Väderlek och väglag gjorde att en längre provkörning inte kunde genomföras men den startade lätt och gick överraskande lugnt och smidigt i motor och transmission. Hela bilen förefaller vara solid och välbyggd. Allt fungerar som det skall. Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses såg mycket bra ut. Finns en bild som är tagen, undertill, vid ett tidigare tillfälle.

  • Skick interiör:

    Inredning i originalutförande med klanderfria mattor, dörrsidor och paneler samt innertak. Stolar och baksäte i mycket fint skick. Originalradion fungerar, har även modern uppgradering. Instrumentpanel likaså i fint skick. Dessutom utökad instrumentering med bl.a. temp- och oljetrycksmätare. Original oljetryckslampa fungerar även den. Nya fina gummilister och detaljer

  • Skick exteriör:

    Rak och fin i plåten, lackering och vinyltak i fint skick. Dörrpassning på passagerarsidan kan förbättras. Glas och blankt i likaledes bra skick. Det gäller även för fälgar och däck. Motor- och bagageutrymmen i samma fina skick, något litet lacksläpp på torpedvägg.

  • Skick helhet:

    De låga tillverkningssiffrorna för Mopar under perioden i skarven av 60/70-tal i jämförelse med GM och Ford, gör dessa vagnar från muskelbilseran till intressanta klassikervagnar och samlarobjekt. Är de dessutom i skick och utförande som denna vagn, är de glödheta på marknaden - såväl i USA som här i Europa.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2018-03-16
Ursprungsbesiktning: 2018-02-27 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2018-03-16 (690101)
Senast godkända besiktning: 2018-02-27
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Mopar grundades 1929 av Walter Chrysler. Han hade tidigare haft framgångar i olika positioner inom bilindustrin men efter att han 1922 gick in i Maxwell som gått samman med Chalmers-Detroit, tog han kontrollen över det då krisade bolaget. Han fick fart på verksamheten och i början av 1924 lanserade han den första bilen i hans eget namn, Chrysler. Verksamheten expanderade under 1928 med det nya "instegsmärket" Plymouth, "mellanmärket" De Soto samt uppköpet av Dodge. Med detta blev Mopar-koncernen den tredje största biltillverkaren i USA, bakom Ford och GM. Som i övriga bilindustrin har det varit tider med framgångar och motgångar. Märken har tillkommit och andra har försvunnit. Idag ingår Mopar i Stellantis-koncerenen.

När GM med Pontiac GTO 1964 drog igång den sk. muskelbilseran var inte Mopar sena att haka på. De tog fram bl.a. Dodge Charger och Plymouth Roadrunner. Motorstyrka och häftiga vagnar från GM, Ford och Mopar slogs om marknaden inom epitetet muskelbilar men vid oljekrisen 1973 var "kriget" över men det var tio fantastiska år med häftiga bilar som är eftertraktade idag.

Plymouth Roadrunner var en midsize car som kom mitt upp i muskelbilseran och tillverkades från 1968. Från början hade den Mopar-koncernens 383 motor, med den starkare 426 Hemi motorn som tillval tom 1971 årsmodell. Från 1969 tillkom även en 440 motor. När eran med muskelbilar var över fortsatte Plymouth Roadrunner att tillverkas med modesta motorer fram tom 1980. Plymouth försvann helt som märke 2001.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Stockholm

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-01-25.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG