Visa alla bilder
Visa film

BMC Morris Cooper 998cc — 1965

En mycket välrenoverad Cooper. De flesta avstegen från original är lätta att återställa för puritanen.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En nyckelfärdig klassiker i ett mycket bra skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
300 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15512
VÄTÖ
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMC Morris Cooper?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En nyckelfärdig klassiker i ett mycket bra skick."

Beskrivning

Denna Cooper auktioneras för ett dödsbos räkning. Den här Mini Coopern är renoverad av den förra ägaren i början av 2000-talet. Bilen var i ett ganska sorgligt skick när den införskaffades men detta var inget som avskräckte honom då han jobbade som bilplåtslagare. Mycket plåt byttes och riktades. Motorn plockades ner i beståndsdelar och det som behövde åtgärdas åtgärdades. Den fick i och med renoveringen en vassare kamaxel, en Kent MD 276. Bromsarna är också uppgraderade till Cooper S standard. Det är 7,5 tum bromsskivor fram med större ok anpassade till skivorna.

Bak är den utrustad med S-bromstrummor med en tums breddning. Fast de som är vana hundkojeförare vet att man oftast inte behöver bromsa inför fartnedsättande hinder utan att det bara är att styra undan.

För att kunna göra denna undanmanöver snabbt och smidigt har en läderklädd sportratt av märket MotoLita ersatt den smala och hala bakelitratten. Bilen har även utrustats med en tidstypisk varvräknare. Aluminiumfälgarna av märket Minilite har rätt offset för Cooper S-ens bromspaket. Bilen är konverterad från Hydrolastic-fjädring till torr gummifjädring.

Bilen läcker lite olja och ägaren hade tänkt lyfta motorn nu i vinter och åtgärda problemet. Tyvärr gick ägaren bort nu i höstas så detta blev aldrig gjort.

Avstegen från en original Cooper 998 är S-bromsarna, fälgarna, torrfjädringen och det vita taket som ska vara svart. Dessa saker går utan alltför stora ingrepp att återställa. Bilen har även matching numbers, se heritage certificate foto.

Pokalerna på bilderna hör till bilen och medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1965-01-01 
  • Avläst mätarställning
    90224 km 
  • Kw / hk
    44 / 60 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och drivlina, pigg och alert. Oljeläckage motor, bör åtgärdas.

  • Skick interiör:

    Interiören är i ett mycket gott skick. Ett litet skav i baksätet, se bild.

  • Skick exteriör:

    Professionell lackering, blank och vällagd. Rak och fin i plåt och karosslinjer, mycket välsvetsad. Det finns någon liten buckla på vänster bakskärm, syns ej på bilderna. Kromverk i bra skick.

  • Skick helhet:

    En Mk1 Cooper i ett mycket bra och välrenoverat skick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2004-05-05
Ursprungsbesiktning: 1965-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1965-01-01
Senast godkända besiktning: 2016-07-05
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

De tillverkades under BMC:s paraply med namnen Austin och Morris samt lyxversionerna Wolseley och Riley. Det kallades för "badge engineering” eftersom man i stort bara bytte lite namnskyltar och grillar. Den första hundkojan eller Mini som de kallades för i övriga världen presenterades 1959. Den var revolutionerande tack vare sin smarta och platsbesparande konstruktion som Alec Issigonis var ansvarig för. Issigonis tanke var att det skulle vara en enkel och billig bil med bra vägegenskaper. Det blev det också. En som verkligen uppskattade bilen var John Cooper som på den tiden drev ett racingstall med formelbilar i högsta ligan. Han använde själv BMC-motorer i dessa och visste dess potential. En tanke var född. John Cooper kontaktade Alec Issigonis som inte alls var intresserad av att ha en vassare motor i sin kära mini. Han ansåg att den var en bil för folket och inte ett tävlingsredskap som John Cooper ville ha den till.

1961 fick tillslut John Cooper ändå som han ville och en uppförstorad, 997cc (57 hk) variant av den ursprungliga 850 (37 hk) motorn togs fram. Nya Mini Cooper var därmed född. Cooper fick en annorlunda klädsel samt skivbromsar. De hade också en avvikande färg på taket. En vassare variant presenterades 1963 och kom att byggas i en kortare serie. Det var Cooper S 1071cc som även fick större och kraftigare skivbromsar. 1964 hände det mycket. Tre nya motorvarianter togs fram. Cooper S 1275cc och 970cc samt en mer civiliserad motor för gatan, 998cc för den vanliga Coopern. Skälet till att man tog fram så många varianter av motorer var de olika klassindelningarna baserade på motorvolym som användes vid biltävlingar. Det fanns klasser för bilar upp till 850 cc, 1000 cc, 1150 cc och 1300 cc. Det fanns alltså en mini för varje klass.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Vätö

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-02-02.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG