Visa alla bilder

Trabant 601 S Deluxe — 1990

DDR-raket med endast 91 mil!

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Krister Cervin
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Nyskick"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklad info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
10563
OLOFSTRÖM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Trabant 601 S Deluxe?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Krister Cervin
Förordnad värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Nyskick"

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1990/1990 
  • Första registreringsdatum
    1990-07-05 
  • Avläst mätarställning
    913 km 
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
     
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Ljusblå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Har stått som utställningsbil, bör ses över innan körning

  • Skick interiör:

  • Skick exteriör:

    Antenn finns ej (hål i i kupé

  • Skick helhet:

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 1990-07-05 (Förreg)
Endast förregistrerad ingen teknisk data finns , registreringsbesiktning erfodras
Direktimport Ja (1990)

Fakta om modellen

Trabanten togs fram under 1950-talet som Östtysklands svar på Västtysklands Volkswagen och visionen om en folkbil. 1954 beslöt politbyrån att tillverka en robust småbil med Lloyd som förebild. Lloyd, en personbil från Bremen, hade firat stora framgångar sedan introduktionen 1950. På grund av den stora råvarubristen i Östtyskland gjordes Trabantens karosspaneler (skärmar, dörrsidor mm) av en speciell och på den tiden modern hårdplast, så kallad duroplast.
Efter tidiga varianter kom i början av 1960-talet den Trabantmodell som kom att se likadan under hela den resterande DDR-tiden, nämligen Trabant 601. Trabanten var mycket liten och blev snabbt omodern. Bilen hade en tvåcylindrig motor av tvåtaktstyp och var framhjulsdriven. Utvecklingen under den resterande tillverkningstiden sträckte sig enbart till några få detaljer. Den fanns även i en kombi-version. Ett populärt namn på bilen i väst var "leukoplastbomber". Motorn var en tvåtaktsmotor med två cylindrar och de sista årgångarna hade motorn en cylindervolym på 0,6 liter med en effekt på 19 kW (26 hk).
Väntetiderna på den östtyska folkbilen var mycket långa; ansökande kunde få vänta i upp till 15 år på en bil

Lagerort och visningsinfo

Köpare som har registrerat ett konto på Bilweb Auctions är välkomna på visning enligt nedan:
·     Fredag 17 november kl. 12:00 till 19:00
·     Lördag 18 november kl. 10:00 till 16:00

Visningsadress Olofström: Brostugevägen 1, 29342 Olofström

Hämtning

Våra öppettider för hämtning är följande:
Torsdag 23/11 13:00-19:00
Fredag 24/11 13:00-19:00
Lördag 25/11 10:00-15:00
För hämtning av fordon vill vi att ni bokar tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928. Övriga objekt går bra att hämta utan tidsbokning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion är fordonen beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva service (byte batteri, däck, olja mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • Om du vid besiktningen/hämtningen anser att objektet inte motsvarar vår beskrivning, återbetalas deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej besiktigar objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG