Show all images

Volvo PV 444A — 1947

4 500 dokumenterade mil sedan den var ny 1947 och aldrig renoverad. Ett fint exemplar av den svenska folkhemsklassikern nummer ett!

Michael Luft
Valuator
Send message
Frans Johansson
Valuator
Send message

"En 444A med fin originalpatina trots omlackering. Behöver en del detaljarbete för att bli hundraprocentigt original."

COUNTDOWN
CURRENT BID
ENDED
90 000SEK
LOT NUMBER
LOCATION
11075
ÖSTERSUND
RESERVE PRICE
Reached
LOGIN TO PLACE BIDS
You need an account and be logged in to place bids.
Tip and share
Michael Luft
Authorized valuator
Send message
Frans Johansson
Valuator
Send message

"En 444A med fin originalpatina trots omlackering. Behöver en del detaljarbete för att bli hundraprocentigt original."

Description

När logdörren öppnades trodde inte nuvarande ägaren sina ögon. Denna genuina Norrlandsbil har enligt ägaren bara rullat 4 500 mil, och är i ett fint genuint originalskick inifrån och ut.
I samband med uppväckningen för två år sedan fick B4B-motorn en lättare översyn. Bland annat lyftes toppen av för att kontrollera konditionen, allt såg dock bra ut och förutom rena servicedelar så är det egentligen bara urtrampningslager, bromsar och däcken som är nytt. Under 90-talet ska dock motorn ha varit ur för en sotning. Samtidigt moderniserades elsystemet.
Bilen är någon gång omlackerad och enligt en tidigare ägare ska den tidigt i livet fått taket skadat efter en krock med ett träd, idag syns dock inga spår. Det enda som inte är fabriksmässigt är den aningen senare kepsen i plexiglas som följde med bilen.
Den klassiska tidiga inredningen med två handskfack och grön klädsel har mindre slitage på utsatta ställen. Den är dock original  sånär som på extra ljudisolering i golvet och heltäckningsmatta. Detta är gjort av nuvarande ägare som även monterat en extra temperaturmätare eftersom originalet gått sönder.
Till det här ovanligt fina exemplaret av Volvos kanske viktigaste bil genom tiderna kommer dubbdäcken som låg på när bilen hittades och original instruktionsbok i bra skick. Denna PV av första årsmodellen kan eventuellt behöva en lättare översyn då startmotorn ibland klickar och förgasaren flödar över.

Technical data

  • Year
    1947/1947 
  • Registration date
    1979-07-20 
  • Mileage
    4185 mil 
  • Kw / hp
    29 / 39 
  • Fuel Type
    Petrol 
  • Transmission
    Manual 
  • Interior finish
    Cloth 
  • Colour
    Black 

Condition

  • Mechanical condition:

    Helrenoverade bromsar runt om, samt urtrampningslager 2016 och 2017. Mindre glapp i hjulupphängningar. Kan ibland klicka på startmotorn, samt flöda i förgasaren. Elsystemet utbytt till ej originalskick. Enligt uppgift är motorn isärplockad och sotad på 1990-talet, inga vändkanter i cylindrar. Går bra.

  • Interior condition:

    Original inredning med mindre slitage på utsatta ställen.

  • Exterior condition:

    Tidigare omlackering – idag med försiktig patina, lite grovt rostlagat underrede och trösklar. Ett flertal av gummilisterna är torra och spruckna.

  • General condition:

    Riktigt fin bruksbil, som kan behöva viss översyn, samt eventuellt byte av vissa delar till original.

MOT (tech. insp.)

Fordonsstatus Itrafik 2017-10-18
Ursprungsbesiktning 1979-07-20 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1979-07-20
Senast godk besiktning 1982-06-04
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare 7

Facts about the model

Volvo har mycket att tacka konsulten Helmer Petterson. Med ett förflutet hos motorcykeltillverkaren Excelsior i Chicago återvände han hem på 1930-talet och tog bland annat fram flera gengasaggregat. 1943 började Volvo sälja hans aggregat och under en säljresa föreslog han Volvos grundare Assar Gabrielsson att man borde bygga en småbil. Inspirationen till karossen kom främst från USA och konstruktionen stod Helmer Petterson och Volvos tekniker Lennart Jern till stor del för.
Båda ville att den nya bilen skulle vara framhjulsdriven, men Gustaf Larson bestämde att den skulle få bakhjulsdrift med fyrcylindrig motor, monterad på längden.
Redan i september 1944 visades de första bilarna i Kungliga Tennishallen i Stockholm men de första bilarna levererades först den 8 februari 1947. PV444 tillverkades sedan fram till 1957 då den ersattes av PV544.

Location and viewing Information

Bilen finns i Jämtland, ring 070-2054510 för visning.

Pick up

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auction information

General information about the condition of the cars.
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Thank you for following our auctions!

We will send you an email when bidding starts.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG