Alle Bilder zeigen

Volvo PV 444A — 1947

4 500 dokumenterade mil sedan den var ny 1947 och aldrig renoverad. Ett fint exemplar av den svenska folkhemsklassikern nummer ett!

Michael Luft
Valuator
E-Mail senden
Frans Johansson
Valuator
E-Mail senden

"En 444A med fin originalpatina trots omlackering. Behöver en del detaljarbete för att bli hundraprocentigt original."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
90 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11075
ÖSTERSUND
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Michael Luft
Authorized valuator
E-Mail senden
Frans Johansson
Valuator
E-Mail senden

"En 444A med fin originalpatina trots omlackering. Behöver en del detaljarbete för att bli hundraprocentigt original."

Beschreibung

När logdörren öppnades trodde inte nuvarande ägaren sina ögon. Denna genuina Norrlandsbil har enligt ägaren bara rullat 4 500 mil, och är i ett fint genuint originalskick inifrån och ut.
I samband med uppväckningen för två år sedan fick B4B-motorn en lättare översyn. Bland annat lyftes toppen av för att kontrollera konditionen, allt såg dock bra ut och förutom rena servicedelar så är det egentligen bara urtrampningslager, bromsar och däcken som är nytt. Under 90-talet ska dock motorn ha varit ur för en sotning. Samtidigt moderniserades elsystemet.
Bilen är någon gång omlackerad och enligt en tidigare ägare ska den tidigt i livet fått taket skadat efter en krock med ett träd, idag syns dock inga spår. Det enda som inte är fabriksmässigt är den aningen senare kepsen i plexiglas som följde med bilen.
Den klassiska tidiga inredningen med två handskfack och grön klädsel har mindre slitage på utsatta ställen. Den är dock original  sånär som på extra ljudisolering i golvet och heltäckningsmatta. Detta är gjort av nuvarande ägare som även monterat en extra temperaturmätare eftersom originalet gått sönder.
Till det här ovanligt fina exemplaret av Volvos kanske viktigaste bil genom tiderna kommer dubbdäcken som låg på när bilen hittades och original instruktionsbok i bra skick. Denna PV av första årsmodellen kan eventuellt behöva en lättare översyn då startmotorn ibland klickar och förgasaren flödar över.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1947/1947 
  • Erstzulassung
    1979-07-20 
  • Abgelesener Tachostand (km)
    4185 mil 
  • Kennzeichen
    BGG550 
  • Fahrgestellnummer
    44410667 
  • Kw / PS
    29 / 39 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Manual 
  • Innenausstattung/Polster
    Cloth 
  • Farbe
    Black 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Helrenoverade bromsar runt om, samt urtrampningslager 2016 och 2017. Mindre glapp i hjulupphängningar. Kan ibland klicka på startmotorn, samt flöda i förgasaren. Elsystemet utbytt till ej originalskick. Enligt uppgift är motorn isärplockad och sotad på 1990-talet, inga vändkanter i cylindrar. Går bra.

  • Zustand Interieur:

    Original inredning med mindre slitage på utsatta ställen.

  • Zustand Exterieur:

    Tidigare omlackering – idag med försiktig patina, lite grovt rostlagat underrede och trösklar. Ett flertal av gummilisterna är torra och spruckna.

  • Zustand gesamt:

    Riktigt fin bruksbil, som kan behöva viss översyn, samt eventuellt byte av vissa delar till original.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus Itrafik 2017-10-18
Ursprungsbesiktning 1979-07-20 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1979-07-20
Senast godk besiktning 1982-06-04
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare 7

Fakten zum Modell

Volvo har mycket att tacka konsulten Helmer Petterson. Med ett förflutet hos motorcykeltillverkaren Excelsior i Chicago återvände han hem på 1930-talet och tog bland annat fram flera gengasaggregat. 1943 började Volvo sälja hans aggregat och under en säljresa föreslog han Volvos grundare Assar Gabrielsson att man borde bygga en småbil. Inspirationen till karossen kom främst från USA och konstruktionen stod Helmer Petterson och Volvos tekniker Lennart Jern till stor del för.
Båda ville att den nya bilen skulle vara framhjulsdriven, men Gustaf Larson bestämde att den skulle få bakhjulsdrift med fyrcylindrig motor, monterad på längden.
Redan i september 1944 visades de första bilarna i Kungliga Tennishallen i Stockholm men de första bilarna levererades först den 8 februari 1947. PV444 tillverkades sedan fram till 1957 då den ersattes av PV544.

Lagerort und Info zur Besichtigung

Bilen finns i Jämtland, ring 070-2054510 för visning.

Abholung

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

General information about the condition of the cars.
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG