Show all images

Opel Rekord — 1979

Ovanlig bil på vägarna idag.

Ted Gryth
Inspector
Send message

"En fin Opel som inte är så vanligt att hitta i detta skick."

COUNTDOWN
CURRENT BID
ENDED
22 000SEK
LOT NUMBER
LOCATION
11880
LANDSKRONA
RESERVE PRICE
Not reached
LOGIN TO PLACE BIDS
You need an account and be logged in to place bids.
Tip and share
Ted Gryth
Inspector
Send message

"En fin Opel som inte är så vanligt att hitta i detta skick."

Description

Bilen köptes i januari 2002 och har sedan dess vårdats av entusiastisk ägare, har för det mesta förvarats i garage. Den lackerades om för 5-6 år sedan och har kvar sin glans.
Opeln säljes för dödsbos räkning.

Technical data

  • Year
    1979/1979 
  • Registration date
    1979-02-22 
  • Mileage
    97163 km 
  • Kw / hp
    72 / 98 
  • Fuel Type
    Bensin 
  • Transmission
    Automat 
  • Interior finish
    Gul 
  • Colour
    Brun 

Condition

  • Mechanical condition:

    Går bra.

  • Interior condition:

    Fint originalskick, något sliten förarstol.

  • Exterior condition:

    Äldre lackering i originalkulör som klarat sig fint, torra gummilister vid sidofönster.

  • General condition:

    En bra Opel som klarat sig fint från rost.

MOT (tech. insp.)

Fordonsstatus: Itrafik 2017-07-21
Ursprungsbesiktning: 1979-02-09 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1979-02-22
Besiktigad tom: 2019-07-31
Senast godkända besiktning: 2017-09-01
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 7

Facts about the model

Den Rekord som presenterades som 1977 års modell hade fått en helt ny design med rakare linjer. Karossen uppfattas idag som lite kantig, men den följde tidens mode. Maskinellt skilde den sig inte mycket från föregångaren, och i stort sett var måtten identiska. 2-liters bensinmotor var den vanligaste bestyckningen och den manuella växellådan var 4-växlad. Dieselmotor fanns också som alternativ, en kuriositet var att den hade dubbla batterier för att orka dra igång maskineriet.

Utrymmen och köregenskaper var tilltalande i den här modellen. Trots bakhjulsdrift med stel axel och relativt måttlig motoreffekt var bilen trevlig att köra oavsett väglag. Stolarna var mycket bekväma och vägegenskaperna förutsägbara och trygga. Nackdelarna var bränsleförbrukning i Volvoklass på de tidiga förgasarmodellerna vilket försvann 1980 när motorn med LE-jetronic insprutning kom, och viss känslighet för rost i framskärmar, skärmkanter och trösklar vilket även det förbättrades 1982 när innerskärmar blev standard fram, då upphörde rosten så gott som helt i framskärmarna.

Location and viewing Information

For viewing the vehicle, contact Ted Gryth

email: ted.gryth@bilwebauctions.se
phone: +46 705 65 67 27

Pick up

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling our customer service +46 31 933 331 or Ted Gryth +46 705 65 67 27

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auction information

General information about the condition of the vehicles .
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Thank you for following our auctions!

We will send you an email when bidding starts.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG