Show all images

Volvo 244 Turbo 4-cyl — 1981

An early Volvo Turbo, originally sold new in Finland and with full ownership history.

Jens Hasselholm
Valuator
Send message
Michael Luft
Valuator
Send message

"A well looked after Volvo Turbo. No significant remarks, just a little detailing work and then its in collector condition."

COUNT DOWN
CURRENT BID
ENDED
110 000SEK
LOT NUMBER
LOCATION
11029
GÖTEBORG
ESTIMATED VALUE
RESERVE PRICE
130 - 160 000 SEK
Not reached
LOGIN TO PLACE BIDS
You need an account and be logged in to place bids.
Tip and share
Jens Hasselholm
Authorized valuator
Send message
Michael Luft
Authorized valuator
Send message

"A well looked after Volvo Turbo. No significant remarks, just a little detailing work and then its in collector condition."

Condition 1-5 (1=poor, 5 = excellent)

3
Mechanical condition
4
Interior condition
3
Exterior condition
3
General condition

Description

Första ägaren var en kvinna och den togs sedan över av hennes dotter. För tio år sedan köptes sedan bilen av en av de drivande i den Finska nationella muséie-bils-klubben för att sedan komma till Sverige i fjol.
Bilen är unik då den beställdes med extra krompaket, kromlister runt skärmkanterna, under dörrarna och runt bakrutan. Den har också solgardiner i bakrutan. Nyligen byttes bromsok och turbomätare, dessutom är hela bilen omlackerad under list.
Enligt nuvarande ägaren går bilen mycket bra och drar ingen olja. Enda anmärkningen tekniskt är att den gula lampan som indikerar trasig glödlampa lyser ibland. Bilen besiktigades nyligen utan anmärkning.
Bland utrustningen märks original extra instrumentering, solgardiner bak, korrekta turbofälgar, sollucka, motorvärmare och kupévärmaruttag.

Technical data

  • Year
    1981/1981 
  • Registration date
    2017-09-15 
  • Mileage
    139200 km 
  • Registration Number
    YJK234 
  • Transmission
    Manual 4 speed + overdrive 
  • Kw / hp
    114 / 153 
  • Fuel Type
    Petrol 
  • Colour
    Silver 
  • Interior finish
    Clothe 
  • Chassis Number
    YV1244462B1645546 

Condition

  • Mechanical condition: Grade 3

    Startar lätt, känns bra att köra. Motorrum i originalutförande med bra skick. Reservhjulsbaljor reparerade. Ny rostskyddsmassa på trösklar. Chassi, underrede verkar relativt orört. Svetsat avgassystem.
    Däck 50 procent.

  • Interior condition: Grade 4

    Mycket fin, komplett och välhållen inredning, något smutsiga säten. Fönsterhiss vänster bak ur funktion. Lite sprickor på instrumentpanel. Bälte bak rullar upp sig trögt. Lite färgsöl på vänster fram tröskel. Plastbeklädnad höger b-stolpe skadad. List runt inre bromsljus lös.

  • Exterior condition: Grade 3

    Bilen delvis omlackerad (se hjulhus och bakkant förardörr). Div lister något lösa och mindre bra inpassade. Mindre lackskador och lite rost finns nertill. Inbuktning på motorhuv och någon mer bland annat på vänster framskärm. Krom behöver poleras. List runt vindruta bör bytas.

  • General condition: Grade 3

    Bil i bra välvårdat bruksskick. Komplett.

MOT (tech. insp.)

Fordonsstatus Itrafik 2017-09-15
Ursprungsbesiktning 2017-09-15 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 2017-09-15(810101)
Besiktningsperiod - 2020-05-31
Senast godk besiktning 2018-05-11
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare 1

Facts about the model

Turbomodellen var förstås den dyraste prestandamodellen av Volvos familjevagn 240. Lanseringen skedde i USA 1980 och de första bilarna såldes som 242 av årsmodell 1981. Året efter lanserades 245 Turbo som årsmodell 1982. Med det skapades en helt ny bilklass med turbo och kombikaross. Bilarna var dock bara för vissa marknader och några till den svenska blev det aldrig. De första 245 Turbo som såldes i Sverige fick årsmodell 1984. 1985 blev sista årsmodellen för Turbon och finalåret såldes bara kombin.
Förutom motorn var det en rad detaljer som var specifika för Turbon. På utsidan var det egentligen bara fälgarna av Volvos Virgomodell och emblemen som skiljde en Turbo från GLT. Inuti var det plyschklädsel, svart innertak på sedanmodellen och en hastighetsmätare graderad till 220 km/h. Ratten var också speciell, liksom läderdamasken runt växelspaken.
Under huven satt en B21 med turbo från Garrett och med 155 hk klarade 240 Turbo 0-100 km/h på 9 sekunder. Få bilar rullar dock idag med original oljekyld turbo eftersom de byttes mot vattenkylda när de havererade. Någon Intercooler satt aldrig original, däremot gick det att köpa via Volvo R-Sport och med en sådan monterad fick motorn hela 170 hk.

Location and viewing Information

Welcome to the showroom:
·     Monday 1 October at 15:00 to 19:00

Address: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Pick up

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling our customer service +46 723 705928
The collection must be done no later than Friday 19 October

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auction information

General information about the condition of the cars.
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Thank you for following our auctions!

We will send you an email when bidding starts.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG