Visa alla bilder

Volvo 244 Turbo 4-cyl — 1981

En tidig Volvo Turbo, ursprungligen såld ny i Finland och med full ägarhistorik fram tills idag.

Jens Hasselholm
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Volvo Turbo i välvårdat bruksskick. Inga väsentliga anmärkningar, bara lite putsarbete återstår för att få den i riktigt fint samlarskick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
110 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11029
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
130 - 160 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Jens Hasselholm
Förordnad värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Volvo Turbo i välvårdat bruksskick. Inga väsentliga anmärkningar, bara lite putsarbete återstår för att få den i riktigt fint samlarskick."

Beskrivning

Första ägaren var en kvinna och den togs sedan över av hennes dotter. För tio år sedan köptes sedan bilen av en av de drivande i den Finska nationella muséie-bils-klubben för att sedan komma till Sverige i fjol.
Bilen är unik då den beställdes med extra krompaket, kromlister runt skärmkanterna, under dörrarna och runt bakrutan. Den har också solgardiner i bakrutan. Nyligen byttes bromsok och turbomätare, dessutom är hela bilen omlackerad under list.
Enligt nuvarande ägaren går bilen mycket bra och drar ingen olja. Enda anmärkningen tekniskt är att den gula lampan som indikerar trasig glödlampa lyser ibland. Bilen besiktigades nyligen utan anmärkning.
Bland utrustningen märks original extra instrumentering, solgardiner bak, korrekta turbofälgar, sollucka, motorvärmare och kupévärmaruttag.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1981/1981 
  • Första registreringsdatum
    2017-09-15 
  • Avläst mätarställning
    139200 km 
  • Regnr
    YJK234 
  • Chassinummer
    YV1244462B1645546 
  • Kw / hk
    114 / 153 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 4vxl + öv 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Silver 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt, känns bra att köra. Motorrum i originalutförande med bra skick. Reservhjulsbaljor reparerade. Ny rostskyddsmassa på trösklar. Chassi, underrede verkar relativt orört. Svetsat avgassystem.
    Däck 50 procent.

  • Skick interiör:

    Mycket fin, komplett och välhållen inredning, något smutsiga säten. Fönsterhiss vänster bak ur funktion. Lite sprickor på instrumentpanel. Bälte bak rullar upp sig trögt. Lite färgsöl på vänster fram tröskel. Plastbeklädnad höger b-stolpe skadad. List runt inre bromsljus lös.

  • Skick exteriör:

    Bilen delvis omlackerad (se hjulhus och bakkant förardörr). Div lister något lösa och mindre bra inpassade. Mindre lackskador och lite rost finns nertill. Inbuktning på motorhuv och någon mer bland annat på vänster framskärm. Krom behöver poleras. List runt vindruta bör bytas.

  • Skick helhet:

    Bil i bra välvårdat bruksskick. Komplett.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Itrafik 2017-09-15
Ursprungsbesiktning 2017-09-15 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 2017-09-15(810101)
Besiktningsperiod - 2020-05-31
Senast godk besiktning 2018-05-11
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare 1

Fakta om modellen

Turbomodellen var förstås den dyraste prestandamodellen av Volvos familjevagn 240. Lanseringen skedde i USA 1980 och de första bilarna såldes som 242 av årsmodell 1981. Året efter lanserades 245 Turbo som årsmodell 1982. Med det skapades en helt ny bilklass med turbo och kombikaross. Bilarna var dock bara för vissa marknader och några till den svenska blev det aldrig. De första 245 Turbo som såldes i Sverige fick årsmodell 1984. 1985 blev sista årsmodellen för Turbon och finalåret såldes bara kombin.
Förutom motorn var det en rad detaljer som var specifika för Turbon. På utsidan var det egentligen bara fälgarna av Volvos Virgomodell och emblemen som skiljde en Turbo från GLT. Inuti var det plyschklädsel, svart innertak på sedanmodellen och en hastighetsmätare graderad till 220 km/h. Ratten var också speciell, liksom läderdamasken runt växelspaken.
Under huven satt en B21 med turbo från Garrett och med 155 hk klarade 240 Turbo 0-100 km/h på 9 sekunder. Få bilar rullar dock idag med original oljekyld turbo eftersom de byttes mot vattenkylda när de havererade. Någon Intercooler satt aldrig original, däremot gick det att köpa via Volvo R-Sport och med en sådan monterad fick motorn hela 170 hk.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Måndag 1 oktober kl. 15:00 till 19:00

Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928. Hämtning skall ske senast fredagen den 19 oktober.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG