Show all images

Ford F100 Pick-up Stepside V8 — 1953

Attraktiv stepside, en shortbed, det vill säga med utanpåliggande hjulhus och smalt och kort flak. Import från Texas, renoverad till utställningsskick i Sverige under 4 år.

Peter Sundfeldt
Inspector
Send message

"Bilen var i bra skick och användes ett tag Sverige innan ägaren bestämde sig för att lackera om den. Bilen togs isär helt, ramlyftes och alla detaljer renoverades till nyskick med mycket nya delar. Mycket fint resultat."

COUNTDOWN
CURRENT BID
ENDED
269 000SEK
LOT NUMBER
LOCATION
13054
UDDEVALLA
RESERVE PRICE
Reached
LOGIN TO PLACE BIDS
You need an account and be logged in to place bids.
Tip and share
Peter Sundfeldt
Inspector
Send message

"Bilen var i bra skick och användes ett tag Sverige innan ägaren bestämde sig för att lackera om den. Bilen togs isär helt, ramlyftes och alla detaljer renoverades till nyskick med mycket nya delar. Mycket fint resultat."

Description

Denna bil var rostfri, och ovanligt rak och fin i plåten (se bild) när den kom till Sverige våren 2005. Ägaren registrerade in bilen och körde en sommar innan han bestämde sig för att lackera om bilen. Då ägaren är flygplanstekniker lämnades inget åt slumpen, eller lämnades ogjort. Hela bilen demonterades och renoverades i detalj. Ram och kaross blästrades och allt lackerades i delar, professionellt i utföranden som motsvarar original. Bilen registreringsbesiktigdes i originalutförarande och när den var färdigrenoverad så blev den MFRF-försäkring-besiktigad och godkänd som originalbil.
Följande är utfört: Renoverad ram, framaxel,  styrsnäcka, bromsar, fälgar, däck (235x75x15), motor, koppling, mellanaxel, bakaxel, fjädring, stötdämpare,  avgassystem, kyl & värmesystem, bränsletank, elsystem (tygomspunnet som original). Nya sidorutor och bakruta,iInredning, gummilister mm. Besiktad och helt körklar. Godkänd för MHRF-helförsäkring. Motor: 292 Y-Block. Växellåda: 4vxl. manuell. Bakaxel: 9" 3:0 utv. 
Resultatet talar för sig själv. Det enda i anmärkning vi kunde hitta var en spricka i glaset på höger ventilationsruta. Alla ytor, plåtsektioner och skarvar är så fina att bilen är likvärdig (eller sannolikt finare) än när den var ny. Att bilen aldrig var dålig innan renoveringen bevisas av att orginalgolvet på flaket behållits orenoverat, det är alltså inte iordningjort.
Originalmotorn var en rak 6:a på 101 Hkr. Denna ersatt av en renoverad tidstypisk V8:a, 292 Y-Block som sitter i bilen. Originalmotorn kan köpas till separat om köparen så önskar.

Technical data

  • Year
    1953/1953 
  • Registration date
    2006-05-08 
  • Mileage
     
  • Kw / hp
    147 / 200 
  • Fuel Type
    Bensin 
  • Transmission
    Manuell 
  • Interior finish
    Konstläder 
  • Colour
    Beige 

Condition

  • Mechanical condition:

    Klassisk mjuk V8-gång med en manuell 4-växlad låda. Hela drivlinan känns rejäl och bra ihopskruvat. Den nuvarande ägaren har förfinat bilen ytterligare, mer info om det kommer

  • Interior condition:

    Inredningen är likvärdig med ny, uppsydd och tolkad av den förra ägaren.

  • Exterior condition:

    Väldigt fint yttre, en noggrant utförd lackering. Den beige kulören är enligt uppgift original Ford från den årsmodellen.

  • General condition:

    Bättre än så här blir det knappast om letar efter en Ford femtiotalspickis i lätt custom med originalfeeling.

MOT (tech. insp.)

Fordonsstatus: Avst 2019-10-14
Ursprungsbesiktning: 2006-05-08 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2006-09-22 (530101)
Senast godkända besiktning: 2017-04-28
Besiktigad tom: Besiktningsbefriad
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare:

Location and viewing Information

For viewing the vehicle, contact:

Peter Sundfeldt
+46 705 38 80 22
peter.sundfeldt@bilwebauctions.se

Pick up

Collection must take place no later than Friday 16 October 2020.

NOTE! Payment (deposit to our account) must be made within 5 days and before collection.

Auction information

General information about the condition of the vehicles .
  • At this auction, many vehicles have been included in car collections and have been stored (mothballed) for a long time. For this reason, they are described from a collector's perspective and may need technical reviews and maintenance service - oil, battery replacement, new tires, brake review, etc. - before they can be used. .
  • During the auction days information about a vehicle may be updated up to the day before the auction ends. When you bid at the end of the auction period - and also if you have made an earlier bid - we therefore ask you to read the descriptions carefully, in case something has been changed due to new information.
Important to know before placing your bids!
  • Once you have called in an item and the reservation price is reached we want you to deposit the entire purchase amount into our client funds account before retrieval can take place.
  • When you need to retrieve a called in object we want you to examine it carefully. If you consider that the item does not match our description you do not need to complete the purchase. In this case the deposited purchase sum and the entry fee are refunded.
  • If you do not examine the item on the spot the call charge will be debited, but you do not have to complete the deal.
  • If you make the entire purchase exclusively at a distance you have 14 days to cancel, but must return the item at your own expense.
  • Your shipping costs and other costs are not reimbursed when the right of withdrawal is exercised. Swedish court applies.
  • For items that have not been collected within 14 days storage costs may be charged.

Thank you for following our auctions!

We will send you an email when bidding starts.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG