Show all images

Renault 4CV — 1954

After the war, the French were back on the road with this driving-friendly classic model.

Lennart Ström
Editor
Send message

"Restored to its original state. Overall, the condition is good. There is no rust."

COUNT DOWN
CURRENT BID
ENDED
72 000SEK
LOT NUMBER
LOCATION
13506
MALMÖ
ESTIMATED VALUE
RESERVE PRICE
65 - 85 000 SEK
Not reached
LOGIN TO PLACE BIDS
You need an account and be logged in to place bids.
Tip and share
Lennart Ström
Editor
Send message

"Restored to its original state. Overall, the condition is good. There is no rust."

Description

The car had previously been registered in Sweden, but it had dropped out from the system.
In 1984, a new verification of origin was performed, but it was only inspected/MOTed by the current owner on 2021-03-18, and it passed.
Since 1984, there have been three owners.

Technical data

  • Year
    1954/1954 
  • Registration date
    1954-01-01 
  • Mileage
     
  • Registration Number
    DWF015 
  • Chassis Number
    2088575 
  • Kw / hp
    13 / 17 
  • Fuel Type
    Petrol 
  • Transmission
    Manual 
  • Interior finish
    Brown Textile 
  • Colour
    Blue 

Condition

  • Mechanical condition:

    Engine, gearbox and brakes work without any remarks. Nice tires.

  • Interior condition:

    The headliner, as well as the rest of the décor is very nice. Cut-to-size homemade floor mats.

  • Exterior condition:

    Nice re-painting. However, there are a few scratches that appear in the pictures.
    New rubber seals and original chrome in good condition.

  • General condition:

    Overall, the condition is excellent. The car has been restored to its original state.
    There is no rust, take a look at the photos of the undercarriage.

MOT (tech. insp.)

Fordonsstatus: Avst 1984-10-16 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: 2021-03-18 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1954-01-01
Senast godkända besiktning: 2021-03-18
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Facts about the model

Renault 4CV - tillsammans med Citroën 2CV - bidrog till att sätta Frankrike på hjul efter andra världskriget. Man får närmast jämföra med vad bubblan betydde för Tysklands motorisering under samma period. I Italien är det Fiat 500 som spelar motsvarande roll.

Nedan är citerat ur Tidningen Klassiker från Augusti 2013:

"Renaults nya småbil som presenterades på den första bilsalongen efter kriget i Paris 1946 bröt både med märkets tradition och alla dittills kända normer för hur en småbil skulle se ut och vara konstruerad.
När den sista Renault 4CV:n rullade av bandet i Billancourt den 6 juli 1961, försedd med en skylt i vindrutan med siffrorna 1.105.547, var det den 
första fransktillverkade bilmodell som producerats i mer än en miljon exemplar.  
Historien hade inletts 15 år tidigare när 4CV presenterades på bilsalongen i Paris 1946. Då var den en sensation, en toppmodern konstruktion och trots det lilla formatet en riktig bil – som dessutom bröt med allt som Renault dittills tillverkat. Nya 4CV hade svansmotor med toppventiler och våta, utbytbara cylinderfoder, individuell hjulupphängning runt om och självbärande kaross i 0,6-0,7 mm dubbelt kurvpressad plåt för minimal vikt.
 
Heter den inte CV4?
Nej 4CV! Namnet betyder fyra franska skattehästkrafter, CV (chevaux vapeur = ”ånghästar”) och räknas enligt en formel som bl a omfattar motorns volym. Med en cylindervolym på strax under 800 kubik räckte motorns ursprungligen 17 hästkrafter till fullt acceptabla prestanda eftersom vagnvikten var låg. En körklar 4CV väger strax under 600 kg. 
 
Det var väl Ferdinand Porsche  som konstruerade 4CV?
Nej. Ibland hävdades detta under 50-talet i Sverige och ryktet beror troligen på att Frankrikes industriminister 1946 bjöd in Ferdinand Porsche – för att sedan raskt arrestera honom för påstådda krigsförbrytelser. Därefter beordrades Renaults konstruktionsavdelning att konsultera Porsche angående 4CV. Men varken Renaultfolket eller Porsche var trakterade av detta tillvägagångssätt och slingrade sig ur greppet. Dessutom var 4CV i praktiken produktionsklar. 
 
Den blev ganska vanlig i Sverige väl?
Absolut! Frankrike prioriterade exporten för att få in pengar till landet och under våren 1948 kom de första bilarna hit. ”...fullt tillräcklig för fyra vuxna, som kan behålla hatten på” skrev tidningen Motor, som dessutom framhöll den smidiga manövreringen: ”Bilen vänder på en femöring”, 
4CV såldes första åren i ”klädd eller oklädd version” i Sverige. ”Klädd version” var den normala, typ 1060.  Den ”oklädda” var personbilskonverterade 4CV av ”lastbilsversionen” typ 2070, som endast hade förarstol och plåt över bakdörrarnas fönsteröppningar. Personbilsimporten var kvoterad, men lastbilsimporten fri. Genom att importera lastbilsversionen samt stol- och baksätesstommar som reservdelar och sedan konvertera ”lastbilarna” till personbilar i Sverige, rundade generalagenten Fredlunds de svenska restriktionerna.
 
Det tävlades en del med 4CV också?
Ja, det är ju inte alla småbilar som kan skryta med flerfaldiga segrar i både Le Mans 24-timmars, Monte Carlo-rallyt, Mille Miglia och Tour de France! 4CV var faktiskt en framgångsrik tävlingsbil fram till mitten av 1950-talet. Framför allt i den speciella tävlingsversionen typ 1063 som tillverkades i endast 80 exemplar. Sedan såldes konverteringssatser för vanliga typ 1062 med fabriksintyg för omtypningen: Type 1062 kitée 1063. Världens första kit car-sats? 
 
Så 4CV är kul att köra då?
Ja faktiskt! Krängningen är minimal i kurvor och kuggstångstyrningen exakt, trots cirka fyra rattvarv mellan fulla rattutslag. Men det är bara för att vändradien är minimal – perfekt i stan. Vid normal körning behöver man inte ratta mycket, det är ju en svansmotorbil med samma axelavstånd som Porsche 356. Detta betyder också att det är ingen bil man bara åker i. Man måste köra den. 
 
Men den borde vara ganska slö?
Den låga motoreffekten i 4CV – 21 hk SAE från 1951, 26 hk SAE från 1958 – kräver framförhållning, visst. Sidvindskänslig är den också, så man måste vara mycket noga med lufttrycket i däcken, –  0,6 - 0,7 kg högre bak än fram – annars blir det vingligt. Men allt det där sammantaget, gör körupplevelsen till något helt annat än dagens antisystemutrustade, självkörande vardagsbilar. Det blir en totalupplevelse med vibrationer, vägkänsla och motorvarv, men stolarna är bekväma. Stadstrafik är ju den egentliga tänkta arenan för 4CV, men kurviga små asfaltvägar är skojigare. Man kan ha roligare i 80 km/h i en 4CV än i 180 i någon av dagens mer prestandastinna bilar. Dessutom till en bråkdel av kostnaden. 
 
Okej, jag vill väl ha en 4CV. 
Hur lätta är de att hitta och hur mycket kostar de?
Det går att hitta renoveringsobjekt för några tusenlappar, presentabla och fullt användbara originalare börjar runt 
30 000. En rikigt fin bil får du för 60 000 kr och uppåt. Sedan finns ju de modifierade, med mekanik från Dauphine eller Dauphine Gordini, samma motor men med 3,5 mm större kolvar. Och så finns R8-modifierade... De är oftast billigare"
Text: Leif Hurtig och Carl Legelius

Location and viewing Information

Location: Malmö

For viewing the vehicle, contact the valuator/depot:

Lennart Ström
+46 705-24 94 10
lennart@bilwebauctions.se

Pick up

Collection must take place before: 2021-05-20.

NOTE! Payment (deposit to our account) must be made within 5 days and before collection.

Auction information

General information about the condition of the vehicles .
  • At this auction, many vehicles have been included in car collections and have been stored (mothballed) for a long time. For this reason, they are described from a collector's perspective and may need technical reviews and maintenance service - oil, battery replacement, new tires, brake review, etc. - before they can be used. .
  • During the auction days information about a vehicle may be updated up to the day before the auction ends. When you bid at the end of the auction period - and also if you have made an earlier bid - we therefore ask you to read the descriptions carefully, in case something has been changed due to new information.
Important to know before placing your bids!
  • Once you have called in an item and the reservation price is reached we want you to deposit the entire purchase amount into our client funds account before retrieval can take place.
  • When you need to retrieve a called in object we want you to examine it carefully. If you consider that the item does not match our description you do not need to complete the purchase. In this case the deposited purchase sum and the entry fee are refunded.
  • If you do not examine the item on the spot the call charge will be debited, but you do not have to complete the deal.
  • If you make the entire purchase exclusively at a distance you have 14 days to cancel, but must return the item at your own expense.
  • Your shipping costs and other costs are not reimbursed when the right of withdrawal is exercised. Swedish court applies.
  • For items that have not been collected within 14 days storage costs may be charged.

Thank you for following our auctions!

We will send you an email when bidding starts.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG