Visa alla bilder

Renault 4CV — 1954

Körglad klassisk modell som satte fransmännen på hjul efter kriget.

Lennart Ström
Redaktör
Skicka meddelande

"Renoverad till originalutförande. Bra helhetskick. Ingen rost."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
72 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13506
MALMÖ
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
65 - 85 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Lennart Ström
Redaktör
Skicka meddelande

"Renoverad till originalutförande. Bra helhetskick. Ingen rost."

Beskrivning

Bilen var tidigare registrerad i Sverige men har fallit ur registret.
Ny ursprungskontroll gjordes 1984, men den registreringsbesiktigades först under nuvarande ägare den 2021-03-18. Bilen är nu befriad från besiktning.
Tre ägare sedan 1984.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1954/1954 
  • Första registreringsdatum
    1954-01-01 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    DWF015 
  • Chassinummer
    2088575 
  • Kw / hk
    13 / 17 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Brunt tyg 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motor, växellåda och bromsar utan anmärkning. Fina däck.

  • Skick interiör:

    Fin inredning inklusive innertaket. Hemma-skurna golvmattor

  • Skick exteriör:

    Fin omlackering. Dock finns en och annan repa som syns på bilderna.
    Nya gummilister. Original krom i bra skick.

  • Skick helhet:

    Mycket bra helhetskick. Bilen är renoverad till originalskick
    Ingen rost. Se bilder på underredet.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1984-10-16 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: 2021-03-18 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1954-01-01
Senast godkända besiktning: 2021-03-18
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Renault 4CV - tillsammans med Citroën 2CV - bidrog till att sätta Frankrike på hjul efter andra världskriget. Man får närmast jämföra med vad bubblan betydde för Tysklands motorisering under samma period. I Italien är det Fiat 500 som spelar motsvarande roll.

Nedan är citerat ur Tidningen Klassiker från Augusti 2013:

"Renaults nya småbil som presenterades på den första bilsalongen efter kriget i Paris 1946 bröt både med märkets tradition och alla dittills kända normer för hur en småbil skulle se ut och vara konstruerad.
När den sista Renault 4CV:n rullade av bandet i Billancourt den 6 juli 1961, försedd med en skylt i vindrutan med siffrorna 1.105.547, var det den 
första fransktillverkade bilmodell som producerats i mer än en miljon exemplar.  
Historien hade inletts 15 år tidigare när 4CV presenterades på bilsalongen i Paris 1946. Då var den en sensation, en toppmodern konstruktion och trots det lilla formatet en riktig bil – som dessutom bröt med allt som Renault dittills tillverkat. Nya 4CV hade svansmotor med toppventiler och våta, utbytbara cylinderfoder, individuell hjulupphängning runt om och självbärande kaross i 0,6-0,7 mm dubbelt kurvpressad plåt för minimal vikt.
 
Heter den inte CV4?
Nej 4CV! Namnet betyder fyra franska skattehästkrafter, CV (chevaux vapeur = ”ånghästar”) och räknas enligt en formel som bl a omfattar motorns volym. Med en cylindervolym på strax under 800 kubik räckte motorns ursprungligen 17 hästkrafter till fullt acceptabla prestanda eftersom vagnvikten var låg. En körklar 4CV väger strax under 600 kg. 
 
Det var väl Ferdinand Porsche  som konstruerade 4CV?
Nej. Ibland hävdades detta under 50-talet i Sverige och ryktet beror troligen på att Frankrikes industriminister 1946 bjöd in Ferdinand Porsche – för att sedan raskt arrestera honom för påstådda krigsförbrytelser. Därefter beordrades Renaults konstruktionsavdelning att konsultera Porsche angående 4CV. Men varken Renaultfolket eller Porsche var trakterade av detta tillvägagångssätt och slingrade sig ur greppet. Dessutom var 4CV i praktiken produktionsklar. 
 
Den blev ganska vanlig i Sverige väl?
Absolut! Frankrike prioriterade exporten för att få in pengar till landet och under våren 1948 kom de första bilarna hit. ”...fullt tillräcklig för fyra vuxna, som kan behålla hatten på” skrev tidningen Motor, som dessutom framhöll den smidiga manövreringen: ”Bilen vänder på en femöring”, 
4CV såldes första åren i ”klädd eller oklädd version” i Sverige. ”Klädd version” var den normala, typ 1060.  Den ”oklädda” var personbilskonverterade 4CV av ”lastbilsversionen” typ 2070, som endast hade förarstol och plåt över bakdörrarnas fönsteröppningar. Personbilsimporten var kvoterad, men lastbilsimporten fri. Genom att importera lastbilsversionen samt stol- och baksätesstommar som reservdelar och sedan konvertera ”lastbilarna” till personbilar i Sverige, rundade generalagenten Fredlunds de svenska restriktionerna.
 
Det tävlades en del med 4CV också?
Ja, det är ju inte alla småbilar som kan skryta med flerfaldiga segrar i både Le Mans 24-timmars, Monte Carlo-rallyt, Mille Miglia och Tour de France! 4CV var faktiskt en framgångsrik tävlingsbil fram till mitten av 1950-talet. Framför allt i den speciella tävlingsversionen typ 1063 som tillverkades i endast 80 exemplar. Sedan såldes konverteringssatser för vanliga typ 1062 med fabriksintyg för omtypningen: Type 1062 kitée 1063. Världens första kit car-sats? 
 
Så 4CV är kul att köra då?
Ja faktiskt! Krängningen är minimal i kurvor och kuggstångstyrningen exakt, trots cirka fyra rattvarv mellan fulla rattutslag. Men det är bara för att vändradien är minimal – perfekt i stan. Vid normal körning behöver man inte ratta mycket, det är ju en svansmotorbil med samma axelavstånd som Porsche 356. Detta betyder också att det är ingen bil man bara åker i. Man måste köra den. 
 
Men den borde vara ganska slö?
Den låga motoreffekten i 4CV – 21 hk SAE från 1951, 26 hk SAE från 1958 – kräver framförhållning, visst. Sidvindskänslig är den också, så man måste vara mycket noga med lufttrycket i däcken, –  0,6 - 0,7 kg högre bak än fram – annars blir det vingligt. Men allt det där sammantaget, gör körupplevelsen till något helt annat än dagens antisystemutrustade, självkörande vardagsbilar. Det blir en totalupplevelse med vibrationer, vägkänsla och motorvarv, men stolarna är bekväma. Stadstrafik är ju den egentliga tänkta arenan för 4CV, men kurviga små asfaltvägar är skojigare. Man kan ha roligare i 80 km/h i en 4CV än i 180 i någon av dagens mer prestandastinna bilar. Dessutom till en bråkdel av kostnaden. 
 
Okej, jag vill väl ha en 4CV. 
Hur lätta är de att hitta och hur mycket kostar de?
Det går att hitta renoveringsobjekt för några tusenlappar, presentabla och fullt användbara originalare börjar runt 
30 000. En rikigt fin bil får du för 60 000 kr och uppåt. Sedan finns ju de modifierade, med mekanik från Dauphine eller Dauphine Gordini, samma motor men med 3,5 mm större kolvar. Och så finns R8-modifierade... De är oftast billigare"
Text: Leif Hurtig och Carl Legelius

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Malmö

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Lennart Ström
+46 705-24 94 10
lennart@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-05-20.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG