Show all images
View video

Volvo 242 GT — 1979

A classic Volvo refurbished to new condition

Ted Gryth
Inspector
Send message

"Professional renovation of high class."

COUNTDOWN
CURRENT BID
ENDED
185 000SEK
LOT NUMBER
LOCATION
12218
ÖREBRO
RESERVE PRICE
Reached
LOGIN TO PLACE BIDS
You need an account and be logged in to place bids.
Tip and share
Ted Gryth
Inspector
Send message

"Professional renovation of high class."

Description

The current owner bought the car in 2015 in a nicely renovated condition, however, not everything was clear but he has completed the renovation to 100%. The car had rolled 330000 km before renovation but everything has been replaced or renovated so it is like new.
In the autumn he will move to another dwelling where the garage area is not so large which is why he chooses to sell some cars from his collection.

Technical data

  • Year
    1979/1979 
  • Registration date
    1979-02-02 
  • Mileage
    917 km 
  • Kw / hp
    103 /  
  • Fuel Type
    Petrol 
  • Transmission
    Manuell 
  • Interior finish
    Textile 
  • Colour
    Silver 

Condition

  • Mechanical condition:

    Renovated to top condition, everything works

  • Interior condition:

    Nice interior, only small traces of use

  • Exterior condition:

    Professional paint in original color

  • General condition:

    En perfekt bil i superskick.

MOT (tech. insp.)

Fordonsstatus: Avst 2015-09-26
Ursprungsbesiktning: 1979-02-02 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1979-02-02
Besiktigad tom: - 2019-06-30
Senast godkända besiktning: 2017-06-14
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 8

Facts about the model

1979 Volvo 242 GT
Volvo 242 GT modellen fanns faktiskt inte med när modellåret 1979 inleddes, men kom dessbättre tillbaka officiellt efter cirka sex månader, även om de första bilarna hade börjat levereras till svenska kunder redan i november 1978. Nu med en ny 2,3-liters B23E-motor, dock bara på 1 200 bilar av sammanlagt 5 000 stycken tillverkade det här året.

Volvo 242 GT -79 vagnar som exporterades till USA hade även detta året 2.1-liters B21F-motorn och gick från 21 mm främre och 18 mm bakre krängningshämmare till 21 mm fram och 23 mm bak och fick hårdare stötdämpare. Några enstaka GLT- vagnar som var avsedda för tuff körning på tyska Autobahn byggdes för Tyskland som årsmodell 1979.

Den nya för detta året och unika för enbart Volvo 242 GT modellen, B23E-motorn var försedd med smidda kolvar och det så kallade 405-cylinderhuvudet med större inloppskanaler och högre 10,0:1 kompressionsförhållande. Det gjorde att bilen blev något snabbare i både acceleration och toppfart än föregångaren. Accelerationen 0 - 100 km/h gick nu på 10,8 sekunder när Teknikens Värld testade den och topphastigheten uppgavs till 180 km/h.

Ursprunget till B23E-motorn togs fram hos Volvos framgångsrika tävlingsavdelning R-Sport som skötte servicen för de förare som ville tävla med Volvobilar (därav den ”vassa” ”H” kamaxeln). Konceptet kom sedan att föras över till mer normala produktionsbilar och visade sig vara ett riktigt lyckokast.

Volvo 242 GT -79 var utrustad med aningen hårdare fjädring (nu 35 procent hårdare än ”normal Volvon”), smala stabiliseringsstag i motorrummet som var diagonalt placerade mellan torpedväggen och fjäderbenstornen. Castervinkeln i framvagnen var ändrad från 2,5 till 3,5 grader, servostyrningen var lite mera precis och tidigare förstärknings-plattorna mellan fjäderben och fjäderbenstorn liksom de nedre stabiliseringsstagen utgick. Den främre krängningshämmaren förblev 21 mm medan den bakre krängningshämmaren blev något klenare för att minska överstyrningen och var nu 23 mm. (Detaljerna fanns även som tillbehör i en krängningshämmarsats med detaljnummer 1128 795 som innehöll 21 mm främre och 23 mm bakre krängningshämmare samt Heavy Duty fjädrar fram.)

Dekorstripesen förändrades också på den nya karossen genom att den svarta delen längst bak på bakskärmarna som fortsatte upp på bagageluckan nu blev en decimeter bred istället för en halv decimeter som tidigare.

Volvo 242 GT var oerhört snäll att köra redan i låga farter och servostyrningen som var standard gjorde den ganska lättmanövrerad. I hög fart gick den tyst och avslappnat tack vare den elektriskt manövrerade överväxeln men även om fjädringen kändes lite stötig gick det inte ens med god vilja att kalla körupplevelsen för sportig.
Desto roligare var det på grusväg och nästan varenda promotionbild på en Volvo 242 GT visade en bil på tvären med grus sprutande från bakhjulen. Det gick naturligtvis minst lika brett även på asfalt. En ursvensk bil för ursvenska asfaltvägar med andra ord.

Location and viewing Information

For viewing the vehicle, contact Ted Gryth

email: ted.gryth@bilwebauctions.se
phone: +46 705 65 67 27

Pick up

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling our customer service +46 31 933 331 or Ted Gryth +46 705 65 67 27

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auction information

General information about the condition of the vehicles .
  • At this auction, many vehicles have been included in car collections and have been stored (mothballed) for a long time. For this reason, they are described from a collector's perspective and may need technical reviews and maintenance service - oil, battery replacement, new tires, brake review, etc. - before they can be used. .
  • During the auction days information about a vehicle may be updated up to the day before the auction ends. When you bid at the end of the auction period - and also if you have made an earlier bid - we therefore ask you to read the descriptions carefully, in case something has been changed due to new information.
Important to know before placing your bids!
  • Once you have called in an item and the reservation price is reached we want you to deposit the entire purchase amount into our client funds account before retrieval can take place.
  • When you need to retrieve a called in object we want you to examine it carefully. If you consider that the item does not match our description you do not need to complete the purchase. In this case the deposited purchase sum and the entry fee are refunded.
  • If you do not examine the item on the spot the call charge will be debited, but you do not have to complete the deal.
  • If you make the entire purchase exclusively at a distance you have 14 days to cancel, but must return the item at your own expense.
  • Your shipping costs and other costs are not reimbursed when the right of withdrawal is exercised. Swedish court applies.
  • For items that have not been collected within 14 days storage costs may be charged.

Thank you for following our auctions!

We will send you an email when bidding starts.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG