Visa alla bilder
Visa film

Volvo 242 GT — 1979

En klassisk Volvo renoverad till nyskick

Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"Proffsrenovering av hög klass."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklad info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12218
ÖREBRO
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
200 - 230 000 SEK
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"Proffsrenovering av hög klass."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

5
Skick tekniskt
4
Skick interiör
5
Skick exteriör
5
Skick helhet

Beskrivning

Nuvarande ägare köpte bilen 2015 i ett fint renoverat skick, dock var inte allt klart utan han har fullföljt renoveringen till 100%. Bilen hade rullat 33000 mil innan renovering men allt är utbytt eller renoverat så den är som ny.
Till hösten ska han flytta till en annan bostad där garageytan inte är så stor varför han väljer att sälja några bilar ur sin samling.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1979/1979 
  • Första registreringsdatum
    1979-02-02 
  • Mätarställning
    917 km 
  • Regnr
    KKT794 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
    103 /  
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Silver 
  • Klädsel
    Textil 
  • Chassinummer
    2428M1147232 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 5

    Renoverad till toppskick, allt fungerar.

  • Skick interiör: Betyg 4

    Snygg och fin invändigt endast små bruksspår.

  • Skick exteriör: Betyg 5

    Proffslack i originalkulör.

  • Skick helhet: Betyg 5

    En perfekt bil i superskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2015-09-26
Ursprungsbesiktning: 1979-02-02 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1979-02-02
Besiktigad tom: - 2019-06-30
Senast godkända besiktning: 2017-06-14
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 8

Fakta om modellen

1979 Volvo 242 GT
Volvo 242 GT modellen fanns faktiskt inte med när modellåret 1979 inleddes, men kom dessbättre tillbaka officiellt efter cirka sex månader, även om de första bilarna hade börjat levereras till svenska kunder redan i november 1978. Nu med en ny 2,3-liters B23E-motor, dock bara på 1 200 bilar av sammanlagt 5 000 stycken tillverkade det här året.

Volvo 242 GT -79 vagnar som exporterades till USA hade även detta året 2.1-liters B21F-motorn och gick från 21 mm främre och 18 mm bakre krängningshämmare till 21 mm fram och 23 mm bak och fick hårdare stötdämpare. Några enstaka GLT- vagnar som var avsedda för tuff körning på tyska Autobahn byggdes för Tyskland som årsmodell 1979.

Den nya för detta året och unika för enbart Volvo 242 GT modellen, B23E-motorn var försedd med smidda kolvar och det så kallade 405-cylinderhuvudet med större inloppskanaler och högre 10,0:1 kompressionsförhållande. Det gjorde att bilen blev något snabbare i både acceleration och toppfart än föregångaren. Accelerationen 0 - 100 km/h gick nu på 10,8 sekunder när Teknikens Värld testade den och topphastigheten uppgavs till 180 km/h.

Ursprunget till B23E-motorn togs fram hos Volvos framgångsrika tävlingsavdelning R-Sport som skötte servicen för de förare som ville tävla med Volvobilar (därav den ”vassa” ”H” kamaxeln). Konceptet kom sedan att föras över till mer normala produktionsbilar och visade sig vara ett riktigt lyckokast.

Volvo 242 GT -79 var utrustad med aningen hårdare fjädring (nu 35 procent hårdare än ”normal Volvon”), smala stabiliseringsstag i motorrummet som var diagonalt placerade mellan torpedväggen och fjäderbenstornen. Castervinkeln i framvagnen var ändrad från 2,5 till 3,5 grader, servostyrningen var lite mera precis och tidigare förstärknings-plattorna mellan fjäderben och fjäderbenstorn liksom de nedre stabiliseringsstagen utgick. Den främre krängningshämmaren förblev 21 mm medan den bakre krängningshämmaren blev något klenare för att minska överstyrningen och var nu 23 mm. (Detaljerna fanns även som tillbehör i en krängningshämmarsats med detaljnummer 1128 795 som innehöll 21 mm främre och 23 mm bakre krängningshämmare samt Heavy Duty fjädrar fram.)

Dekorstripesen förändrades också på den nya karossen genom att den svarta delen längst bak på bakskärmarna som fortsatte upp på bagageluckan nu blev en decimeter bred istället för en halv decimeter som tidigare.

Volvo 242 GT var oerhört snäll att köra redan i låga farter och servostyrningen som var standard gjorde den ganska lättmanövrerad. I hög fart gick den tyst och avslappnat tack vare den elektriskt manövrerade överväxeln men även om fjädringen kändes lite stötig gick det inte ens med god vilja att kalla körupplevelsen för sportig.
Desto roligare var det på grusväg och nästan varenda promotionbild på en Volvo 242 GT visade en bil på tvären med grus sprutande från bakhjulen. Det gick naturligtvis minst lika brett även på asfalt. En ursvensk bil för ursvenska asfaltvägar med andra ord.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Ted Gryth

Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 65 67 27

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller maila till ted.gryth@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast onsdagen den 2:e oktober. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG