Show all images
View video

MG A Cabriolet 1500 cc — 1959

Körklar engelsk klassiker i bruksskick.

Ted Gryth
Inspector
Send message

"Trevlig engelsman som är värd att bruka ock bevara."

COUNTDOWN
CURRENT BID
ENDED
Brokered info_outline
The object is sold after negotiation or negotiation is in progress
LOT NUMBER
LOCATION
12214
STAFFANSTORP
RESERVE PRICE
Reached
LOGIN TO PLACE BIDS
You need an account and be logged in to place bids.
Tip and share
Ted Gryth
Inspector
Send message

"Trevlig engelsman som är värd att bruka ock bevara."

Description

Denna bil köptes till Per Larssons Traktormuseum 1983. Den var då enklare renoverad med egentillverkade paneler och plastskärmar fram och bak. Bilen har körts sparsamt genom åren men är nu uppstartad och går fint. Sufflett och sidorutor i bra skick finns med. Kör som den är eller renovera.

Technical data

  • Year
    1959/1959 
  • Registration date
    1950-01-01 
  • Mileage
    90951 km 
  • Kw / hp
    53 / 72 
  • Fuel Type
    Bensin 
  • Transmission
    Manuell 
  • Interior finish
    Rött Skinn 
  • Colour
    Vit 

Condition

  • Mechanical condition:

    Går fint, nya bromsar och bränslesystem.

  • Interior condition:

    Patinerad inredning med paneler av egen tillverkning.

  • Exterior condition:

    Äldre lackering som har lite skavanker. Hel sufflett med sidorutor.

  • General condition:

    Körklar bil som med lite arbete nerlagt blir riktigt fin.

MOT (tech. insp.)

Fordonsstatus: Avst 2008-09-30
Ursprungsbesiktning: 1950-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1950-01-01
Besiktigad tom: Nej
Senast godkända besiktning: Ja
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 6

Facts about the model

MG hade tävlat på Le Mans 1951 med en strömlinjeformad TD. Året därpå visade man upp en prototyp, kallad EX175, för BMC:s ledning. Den var baserad på ett vidareutvecklat TF-chassi och karossen var mycket lik tävlingsbilen. Ledningen sade dock nej och valde att satsa resurserna på Austin-Healey 100 istället.

1954 var situationen annorlunda. MG TF var en urmodig konstruktion som sålde allt sämre och BMC:s ledning gav grönt ljus för projekt EX175. Eftersom rationaliseringarna inom koncernen var i full gång skrotades MG:s egen motor och bilen fick BMC:s B-motor istället.

MGA
1500
MG:s nya sportbil hade tävlat på Le Mans våren 1955, men den officiella debuten var först i september samma år. Den öppna bilen hade en enkel sufflett och lösa sidorutor. Ganska snart efter produktionsstarten ökades motoreffekten. Hösten 1956 tillkom en täckt coupé-version.

Produktionen uppgick till 58 750 bilar.

Twin Cam
MG hade länge byggt motorer med dubbla överliggande kamaxlar för tävlingsbruk. Sommaren 1958 presenterade man en sådan variant av B-motorn för privatkunder. För att hantera den förbättrade prestandan hade bilen skivbromsar runt om och särskilda fälgar med centrummutter. Dessvärre led motorn av tillförlitlighetsproblem som skrämde bort kunderna.

Produktionen upphörde efter bara 18 månader, efter 2 111 tillverkade bilar.

1600
Sommaren 1959 fick MGA:n en större motor. Samtidigt infördes skivbromsar på framhjulen.

Produktionen uppgick till 31 501 bilar.

1600 Mk II
I juni 1961 uppdaterades bilen med något större motor, modifierad kylargrill och nya bakljus.

Produktionen av MGA avslutades hösten 1962, efter 8 719 tillverkade Mk II.

1600 DeLuxe
MG hade planerat att bygga 2 500 bilar med Twin Cam-motorn. För att göra slut på tillverkade delar, såldes DeLuxe-modellen mellan 1960 och 1962. Den hade 1600:ns stötstångsmotor monterad i Twin Cam-modellens avancerade chassi.

Produktionen uppgick till 82 Mk I och 313 Mk II.

Location and viewing Information

For viewing the vehicle, contact Ted Gryth

email: ted.gryth@bilwebauctions.se
phone: +46 705 65 67 27

Pick up

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling our customer service
+46 31 933 331 or Ted Gryth +46 705 65 67 27

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auction information

General information about the condition of the vehicles .
  • At this auction, many vehicles have been included in car collections and have been stored (mothballed) for a long time. For this reason, they are described from a collector's perspective and may need technical reviews and maintenance service - oil, battery replacement, new tires, brake review, etc. - before they can be used. .
  • During the auction days information about a vehicle may be updated up to the day before the auction ends. When you bid at the end of the auction period - and also if you have made an earlier bid - we therefore ask you to read the descriptions carefully, in case something has been changed due to new information.
Important to know before placing your bids!
  • Once you have called in an item and the reservation price is reached we want you to deposit the entire purchase amount into our client funds account before retrieval can take place.
  • When you need to retrieve a called in object we want you to examine it carefully. If you consider that the item does not match our description you do not need to complete the purchase. In this case the deposited purchase sum and the entry fee are refunded.
  • If you do not examine the item on the spot the call charge will be debited, but you do not have to complete the deal.
  • If you make the entire purchase exclusively at a distance you have 14 days to cancel, but must return the item at your own expense.
  • Your shipping costs and other costs are not reimbursed when the right of withdrawal is exercised. Swedish court applies.
  • For items that have not been collected within 14 days storage costs may be charged.

Thank you for following our auctions!

We will send you an email when bidding starts.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG