Show all images

Volvo Amazon B20 — 1970

Last year model in top condition.

Ted Gryth
Inspector
Send message

"Nice original car, no rust. Repainted in 2007. Driving well."

COUNTDOWN
CURRENT BID
ENDED
150 500SEK
LOT NUMBER
LOCATION
12393
MÖNSTERÅS
RESERVE PRICE
Reached
LOGIN TO PLACE BIDS
You need an account and be logged in to place bids.
Tip and share
Ted Gryth
Inspector
Send message

"Nice original car, no rust. Repainted in 2007. Driving well."

Description

A nice Amazon that has been owned by the father and son before the current owner. Well maintained and in fine original condition.
Got a new varnish about 10 years ago when all the sleves and joints in front and rear of the car were also changed.
Also received a lowering kit from Lesjöfors as well as gas dampers from KYB, as well as mounted genuine KPZ 5.5 inch rims and Simon's 2 inch sports system.
Changed the floor mat a few years ago. Prior to the 2019 inspection, the clutch and brackets were changed and the back was fitted with wheel cylinders and brake hoses.
Also changed oil with oil filter, air filter, fuel filter and fuel pump etc.
The original wheels with capsules remain.

Technical data

  • Year
    1970/1970 
  • Registration date
    1970-02-11 
  • Mileage
    40393 km 
  • Kw / hp
    60 / 82 
  • Fuel Type
    Petrol 
  • Transmission
    Manuel 
  • Interior finish
    vinyl upholstery 
  • Colour
    Blue 

Condition

  • Mechanical condition:

    Works fine, works as it should be well maintained

  • Interior condition:

    Nice decor only a few traces of use.

  • Exterior condition:

    Properly repainted in 2007, only a minor blemish a door knock and a small bump on a front screen. Never rusted

  • General condition:

    Nice enthusiast car that is driving only needs maintenance to maintain this fine condition for many years.

MOT (tech. insp.)

Fordonsstatus: Itrafik 2010-05-25
Ursprungsbesiktning: 1970-02-11 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1970-02-11
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 2019-09-06
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 7

Facts about the model

Den amerikanskfödde norrmannen Jan Wilsgaard, som ritade Amazonen, tog fram flera prototyper som ersättare för Volvo PV 444. En av dessa var bilen som av pressen kom att kallas "Margaret Rose", och som var tänkt att komma i produktion 1954-55. Bilen hade drag av Volvo P1900, men tillverkades bara i ett exemplar. Ytterligare ett annat försök gjordes av den svenske affärsmannen Gösta Wennberg, som på Paris-salongen 1952 kom i kontakt med den italienske formgivaren Giovanni Michelotti. Volvo beslöt att Michelotti skulle rita en kaross, som senare kom att byggas av Allemano i Turin. Karossen satt på ett PV445-chassi, men då baksätet var närmast obrukbart (på grund av chassikonstruktionen) blev Volvo aldrig riktigt intresserade. Bilen gick under arbetsnamnet "Elisabeth I", och hade tydliga drag av den kommande Amazonen. Wennberg gjorde ännu ett försök, med "Elisabeth II", baserad på bottenplattan till PV 444 och med förbättrat baksäte. Tillverkningskostnaderna visade sig dock bli för höga, varför Volvo gav tummen ner. Enda exemplaret av bilen fick registreringsnummer BD 39068. Även denna bil hade Amazonens formspråk.[2]

Volvo Amazon lanserades som efterträdare till succén PV 444 och var i jämförelse med denna betydligt modernare, inte minst genom sin 1950-talsdesign (speciellt inspirerad av den delade grillen från Imperial) med pontonkaross och fyradörrarsversion. Amazonen kom i oktober 1961 i en tvådörrarsversion och i en femdörrarsversion (kombi) i februari 1962.[3] Mannen bakom formgivningen var Jan Wilsgaard. Säkerhetstänkandet var högt redan på den tiden hos Volvo, och Amazonen hade redan vid premiären fästen för säkerhetsbälten som standardutrustning. År 1959 fick Volvo Amazon som första serietillverkade bil i världen trepunktsbälte i framsätena som standardutrustning, men redan 1957 var modellen förberedd för trepunktsbälte, som då kunde erhållas som extrautrustning.[4]

Handbromsspaken i Amazon satt monterad till vänster om föraren i stället för mellan stolarna. Anledningen sägs vara att man planerade modellversioner med hel soffa i framsätet och rattmonterad växelspak. Någon sådan modell kom dock aldrig i produktion, och den aviga placeringen av handbromsen gjorde att bilen inte fick användas till privat övningskörning i Sverige utan ombyggnad.

Under 1960-talet var Amazon Volvos volymbil och en stor framgång på en rad exportmarknader. År 1966 lanserades Volvo 140, men Amazonen fortsatte att tillverkas fram till 1970. Som ett mer prisvärt alternativ och för att kompensera nedläggningen av PV544 1965 lanseras Volvo Amazon Favorit 1966. Favorit var en enklare och billigare variant av Amazon och togs ur produktion 1968. Under tillverkningsåren skedde en rad modifieringar (bland annat försvann tvålacksfärgen, baklyktorna ändrades, ny design av bagageluckehandtagen) av Amazonen men grundformen behölls under de 14 år som modellen tillverkades. Sammanlagt tillverkades 667 323 Amazoner mellan oktober 1956
och juli 1970.
Motor (1969-1970):typ B20, rak fyrcylindrig toppventilsmotor (121: B20A; 122S, 123GT:
B20B)
Cylindervolym: 1 986 cm3
Borr x slag: 88,9x80 mm




Effekt (SAE): 90 hk vid 4 800 rpm (B20A), 118 hk vid 5 800 rpm (B20B)
Växellådor:

År 1956 kostade en Amazon 12 600 kronor och hade en B16-motor på 1,6 liter/60 hästkrafter och en treväxlad manuell växellåda. År 1962 monterades en B18A på 1,8 liter/75 hk, och 1969 kom en ännu större motor, B20A på 2,0 liter/90 hk. När Amazonen togs ur produktion på sommaren 1970 kostade den 17 100 kronor inklusive accis och moms. Starkaste motorn var B20B med 118 hk.


En Amazon tävlar mot en Saab 96.
Amazonen var den första volvobilen som kunde fås med högerstyrning.[5]

Namnet Amazon användes bara på den nordiska marknaden eftersom namnet var upptaget utomlands av den tyska motorcykel- och mopedtillverkaren Kreidler. Utomlands är Amazonen istället mer känd som Volvo 121/122S/123GT. Namnet stavades först Amason, efter betydelsen amasoner.

Location and viewing Information

For viewing the vehicle, contact Ted Gryth

email: ted.gryth@bilwebauctions.se
phone: +46 705 65 67 27

Pick up

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling our customer service +46 31 933 331 or Ted Gryth +46 705 65 67 27

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auction information

General information about the condition of the vehicles .
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Thank you for following our auctions!

We will send you an email when bidding starts.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG