Visa alla bilder

Volvo Amazon B20 — 1970

Sista årsmodellen i toppskick.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Fin originalbil, aldrig rostlagad omlackad 2007. Körklar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
150 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12393
MÖNSTERÅS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo Amazon?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Fin originalbil, aldrig rostlagad omlackad 2007. Körklar."

Beskrivning

En fin Amazon som har ägts av far och son före nuvarande ägare. Välskött och i fint originalskick.
Fick en ny lack för ca 10 år sedan då byttes även alla bussningar och leder i fram och bakvagn.
Fick även en sänkningssats från Lesjöfors samt gasdämpare från KYB, samt monterade äkta KPZ 5,5 tums fälgar och Simons 2 tums sportsystem.
Bytte golvmattan fram för några år sedan.Inför besiktningen 2019 byttes koppling och klossar fram samt backar bak med hjulcylindrar och bromsslangar.
Bytte även olja med oljefilter, luftfilter, bränslefilter och bränslepump mm.
Originalfälgarna med kapslar finns kvar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1970-02-11 
  • Avläst mätarställning
    40393 km 
  • Kw / hk
    60 / 82 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 4-vxl 
  • Klädsel
    Galon 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint, fungerar som den ska väl underhållen

  • Skick interiör:

    Fin inredning endast lite bruksspår.

  • Skick exteriör:

    Proffsigt omlackerad 2007, endast någon mindre skavank ett dörruppslag och en liten bula på en framskärmslist. Aldrig rostlagad

  • Skick helhet:

    Fin entusiastbil som är körklar, behöver endast underhåll för att bevara detta fina skick under många år.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2010-05-25
Ursprungsbesiktning: 1970-02-11 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1970-02-11
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 2019-09-06
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 7

Fakta om modellen

Den amerikanskfödde norrmannen Jan Wilsgaard, som ritade Amazonen, tog fram flera prototyper som ersättare för Volvo PV 444. En av dessa var bilen som av pressen kom att kallas "Margaret Rose", och som var tänkt att komma i produktion 1954-55. Bilen hade drag av Volvo P1900, men tillverkades bara i ett exemplar. Ytterligare ett annat försök gjordes av den svenske affärsmannen Gösta Wennberg, som på Paris-salongen 1952 kom i kontakt med den italienske formgivaren Giovanni Michelotti. Volvo beslöt att Michelotti skulle rita en kaross, som senare kom att byggas av Allemano i Turin. Karossen satt på ett PV445-chassi, men då baksätet var närmast obrukbart (på grund av chassikonstruktionen) blev Volvo aldrig riktigt intresserade. Bilen gick under arbetsnamnet "Elisabeth I", och hade tydliga drag av den kommande Amazonen. Wennberg gjorde ännu ett försök, med "Elisabeth II", baserad på bottenplattan till PV 444 och med förbättrat baksäte. Tillverkningskostnaderna visade sig dock bli för höga, varför Volvo gav tummen ner. Enda exemplaret av bilen fick registreringsnummer BD 39068. Även denna bil hade Amazonens formspråk.[2]

Volvo Amazon lanserades som efterträdare till succén PV 444 och var i jämförelse med denna betydligt modernare, inte minst genom sin 1950-talsdesign (speciellt inspirerad av den delade grillen från Imperial) med pontonkaross och fyradörrarsversion. Amazonen kom i oktober 1961 i en tvådörrarsversion och i en femdörrarsversion (kombi) i februari 1962.[3] Mannen bakom formgivningen var Jan Wilsgaard. Säkerhetstänkandet var högt redan på den tiden hos Volvo, och Amazonen hade redan vid premiären fästen för säkerhetsbälten som standardutrustning. År 1959 fick Volvo Amazon som första serietillverkade bil i världen trepunktsbälte i framsätena som standardutrustning, men redan 1957 var modellen förberedd för trepunktsbälte, som då kunde erhållas som extrautrustning.[4]

Handbromsspaken i Amazon satt monterad till vänster om föraren i stället för mellan stolarna. Anledningen sägs vara att man planerade modellversioner med hel soffa i framsätet och rattmonterad växelspak. Någon sådan modell kom dock aldrig i produktion, och den aviga placeringen av handbromsen gjorde att bilen inte fick användas till privat övningskörning i Sverige utan ombyggnad.

Under 1960-talet var Amazon Volvos volymbil och en stor framgång på en rad exportmarknader. År 1966 lanserades Volvo 140, men Amazonen fortsatte att tillverkas fram till 1970. Som ett mer prisvärt alternativ och för att kompensera nedläggningen av PV544 1965 lanseras Volvo Amazon Favorit 1966. Favorit var en enklare och billigare variant av Amazon och togs ur produktion 1968. Under tillverkningsåren skedde en rad modifieringar (bland annat försvann tvålacksfärgen, baklyktorna ändrades, ny design av bagageluckehandtagen) av Amazonen men grundformen behölls under de 14 år som modellen tillverkades. Sammanlagt tillverkades 667 323 Amazoner mellan oktober 1956
och juli 1970.
Motor (1969-1970):typ B20, rak fyrcylindrig toppventilsmotor (121: B20A; 122S, 123GT:
B20B)
Cylindervolym: 1 986 cm3
Borr x slag: 88,9x80 mm




Effekt (SAE): 90 hk vid 4 800 rpm (B20A), 118 hk vid 5 800 rpm (B20B)
Växellådor:

År 1956 kostade en Amazon 12 600 kronor och hade en B16-motor på 1,6 liter/60 hästkrafter och en treväxlad manuell växellåda. År 1962 monterades en B18A på 1,8 liter/75 hk, och 1969 kom en ännu större motor, B20A på 2,0 liter/90 hk. När Amazonen togs ur produktion på sommaren 1970 kostade den 17 100 kronor inklusive accis och moms. Starkaste motorn var B20B med 118 hk.


En Amazon tävlar mot en Saab 96.
Amazonen var den första volvobilen som kunde fås med högerstyrning.[5]

Namnet Amazon användes bara på den nordiska marknaden eftersom namnet var upptaget utomlands av den tyska motorcykel- och mopedtillverkaren Kreidler. Utomlands är Amazonen istället mer känd som Volvo 121/122S/123GT. Namnet stavades först Amason, efter betydelsen amasoner.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Ted Gryth

Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se
Telefon: +46 705 65 67 27

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller maila till ted.gryth@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e november. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG