Show all images
View video

Saab 9000 CSE 3,0 V6 — 1996

One of SAAB's most luxurious cars in fine original condition.

Ted Gryth
Inspector
Send message

"A lovely and well-kept SAAB, unusual model that is well worth preserving."

COUNTDOWN
CURRENT BID
ENDED
Brokered info_outline
The object is sold after negotiation or negotiation is in progress
LOT NUMBER
LOCATION
12031
OLOFSTRÖM
RESERVE PRICE
Reached
LOGIN TO PLACE BIDS
You need an account and be logged in to place bids.
Tip and share
Ted Gryth
Inspector
Send message

"A lovely and well-kept SAAB, unusual model that is well worth preserving."

Description

This car was first registered in the autumn of 96 by the first owner who kept the car until 2014. When the car was sold to owner number 2, it had only rolled about 43500 miles.
The current owner bought the car in winter 2017 when it had rolled about 68350 miles. The car has always been well kept by careful owners to maintain their fine original condition.

Technical data

  • Year
    1996/1996 
  • Registration date
    1995-10-27 
  • Mileage
    112220 km 
  • Kw / hp
    155 / 210 
  • Fuel Type
    Petrol 
  • Transmission
    Manuell 
  • Interior finish
    Textile 
  • Colour
    Red metallic 

Condition

  • Mechanical condition:

    Runs well, feels good on the road

  • Interior condition:

    Nice original furnishings that are carefully used

  • Exterior condition:

    Fine original paint that has only a few small traces of use.

  • General condition:

    The whole car is in a fine original condition that only had 3 owners who have taken care of it tenderly.

MOT (tech. insp.)

Fordonsstatus: Avst 2017-12-04
Ursprungsbesiktning: 1995-10-27 (EEG)
Datum i trafik första gången: 1995-11-08
Besiktigad tom: 2020-05-31
Senast godkända besiktning: 2019-03-01
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Nej
Årsskatt: 2199 SEK
Antal ägare: 3

Facts about the model

Saab 9000 började säljas som årsmodell 1985 med ett motoralternativ; fyra cylindrar, två liter, turbo och 175 hästkrafter. Året därpå introducerades samma motor utan turbo på 130 hästkrafter i 9000i. Saab 9000 fick mycket positiva omdömen i massmedia och låg länge tvåa i svensk försäljningsstatisktik efter Volvo.[källa behövs]

Under 1988 introducerades modellen 9000 CD. Den hade sedankaross, var lite längre och fanns till en början bara med turbomotor. En 2,3-litersmotor tillkom 1990 som motoralternativ. Dess motorblock var helt nyutvecklat och hade dubbla balansaxlar, vilket minskade motorvibrationer, och 90 mm slaglängd. Topplocket var en vidareutveckling av tvålitersmotorns. Från början fanns 2,3-litersmotorn bara utan turbo (150 hk), men från och med året därpå fanns den med fulltrycksturbo på 200 hk samt från 1994 med lättrycksturbo på 170 hk. En ny variant på det nyare raka motorblocket på 2,0 liter i turbo- och sugmotorutföranden kom 1994; turboutförandet låg då på 150 hk. Med motorn på 200 hk fanns Saab 9000 som så kallad "Aero" 1991; en sportig modell med extrautrustning.

9000 CS

En Saab 9000 CS med nya fronten från 1992.
År 1992 introducerades ytterligare en modell, benämnd 9000 CS (Combi Sedan), som utgick ifrån 9000 CD men i combicoupéutförande precis som 9000 CC (som ursprungskarossen från och med då benämndes), med lägre front och högre bakparti. Även 9000 CD fick 1995 den nya fronten från CS. Året efter, som årsmodell 1993, återkom Aero-modellen med 225 hk och CS-kaross. Denna modell hade även den så kallade "pilotinredningen" med skålade stolar och baksäte. Samtidigt introducerades Griffin, en 9000 CD i mer lyx- och komfortbetonat utförande än den sportiga Aero, med turbomotor på 200 hk. Under ett par år fanns även en 3,0-liters V6 på 210 hk från Opel, som även ersatte den fyrcylindriga motorn i Griffin-modellen. I Finland togs en konceptbil fram när man skulle börja tillverka Griffin-modellen; en Saab 9000 CD med egenkonstruerad V8-motor. Med denna skulle Saab slå sig in bland de stora i USA, men istället valdes ovan nämnda V6. En variant av Opel-motorn fanns även i Saab 900, från årsmodell 1994. Från 1994 var motorerna något modifierade av hänsyn till transmissionen och kallades ibland "kortmotor".

Saab 9000 var redan från första början en viktig modell och kom att tillverkas ända fram till den 6 maj 1998, och avlöstes av Saab 9-5. Närvarande när det sista exemplaret av 9000 rullade av bandet var bland andra Saab-ledningen och formgivaren Björn Envall. Bilen rullade av bandet med Trafikmagasinets Carl-Ingemar Perstad vid ratten. Han körde bilen från fabriken till Saabmuseet där bilen nu ingår i Saabs museisamlingar. Drivlinan från 9000 har länge följt med i Saab.

Location and viewing Information

Welcome to the showroom at Brocenter in Olofström

·Thursday Ocotber 31 at 13:00 to 18:00

Address: Olofström, Brostugevägen 1, 29342 Olofström
Contact Ted Gryth +46 705 65 67 27 or Ulf Olsson +46 706 34 05 12

Pick up

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling Ted Gryth +46 705 65 67 27, Ulf Olsson +46 706 34 05 12 or our customer service +46 31 933 331

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auction information

General information about the condition of the vehicles .
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Thank you for following our auctions!

We will send you an email when bidding starts.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG