Visa alla bilder
Visa film

Saab 9000 CSE 3.0 V6 — 1996

En av SAAB´s lyxigaste bilar i fint originalskick.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En härlig och välvårdad SAAB, ovanlig modell som är väl värd att bevara."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklas info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
12031
OLOFSTRÖM
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Saab 9000 CSE?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En härlig och välvårdad SAAB, ovanlig modell som är väl värd att bevara."

Beskrivning

Denna bil registrerades första gången hösten 96 av den först ägaren som behöll bilen ända till 2014. Då bilen såldes till ägare nummer 2 hade den endast rullat ca 7000mil.
Nuvarande ägare köpte bilen vintern 2017 då hade den rullat ca 11000 mil. Bilen har alltid varit välskött av noggranna ägare för att behålla sitt fina originalskick.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1996/1996 
  • Första registreringsdatum
    1995-10-27 
  • Avläst mätarställning
    112220 km 
  • Kw / hk
    155 / 210 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Grå textil 
  • Färg
    Röd metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint, känns bra på vägen

  • Skick interiör:

    Fin originalinredning som är varsamt använd

  • Skick exteriör:

    Fin originallack som endast har några små bruksspår.

  • Skick helhet:

    Hela bilen är i ett fint originalskick som endast haft 3 ägare som har vårdat den ömt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2017-12-04
Ursprungsbesiktning: 1995-10-27 (EEG)
Datum i trafik första gången: 1995-11-08
Besiktigad tom: 2020-05-31
Senast godkända besiktning: 2019-03-01
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Nej
Årsskatt: 2199 SEK
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Saab 9000 började säljas som årsmodell 1985 med ett motoralternativ; fyra cylindrar, två liter, turbo och 175 hästkrafter. Året därpå introducerades samma motor utan turbo på 130 hästkrafter i 9000i. Saab 9000 fick mycket positiva omdömen i massmedia och låg länge tvåa i svensk försäljningsstatisktik efter Volvo.[källa behövs]

Under 1988 introducerades modellen 9000 CD. Den hade sedankaross, var lite längre och fanns till en början bara med turbomotor. En 2,3-litersmotor tillkom 1990 som motoralternativ. Dess motorblock var helt nyutvecklat och hade dubbla balansaxlar, vilket minskade motorvibrationer, och 90 mm slaglängd. Topplocket var en vidareutveckling av tvålitersmotorns. Från början fanns 2,3-litersmotorn bara utan turbo (150 hk), men från och med året därpå fanns den med fulltrycksturbo på 200 hk samt från 1994 med lättrycksturbo på 170 hk. En ny variant på det nyare raka motorblocket på 2,0 liter i turbo- och sugmotorutföranden kom 1994; turboutförandet låg då på 150 hk. Med motorn på 200 hk fanns Saab 9000 som så kallad "Aero" 1991; en sportig modell med extrautrustning.

9000 CS

En Saab 9000 CS med nya fronten från 1992.
År 1992 introducerades ytterligare en modell, benämnd 9000 CS (Combi Sedan), som utgick ifrån 9000 CD men i combicoupéutförande precis som 9000 CC (som ursprungskarossen från och med då benämndes), med lägre front och högre bakparti. Även 9000 CD fick 1995 den nya fronten från CS. Året efter, som årsmodell 1993, återkom Aero-modellen med 225 hk och CS-kaross. Denna modell hade även den så kallade "pilotinredningen" med skålade stolar och baksäte. Samtidigt introducerades Griffin, en 9000 CD i mer lyx- och komfortbetonat utförande än den sportiga Aero, med turbomotor på 200 hk. Under ett par år fanns även en 3,0-liters V6 på 210 hk från Opel, som även ersatte den fyrcylindriga motorn i Griffin-modellen. I Finland togs en konceptbil fram när man skulle börja tillverka Griffin-modellen; en Saab 9000 CD med egenkonstruerad V8-motor. Med denna skulle Saab slå sig in bland de stora i USA, men istället valdes ovan nämnda V6. En variant av Opel-motorn fanns även i Saab 900, från årsmodell 1994. Från 1994 var motorerna något modifierade av hänsyn till transmissionen och kallades ibland "kortmotor".

Saab 9000 var redan från första början en viktig modell och kom att tillverkas ända fram till den 6 maj 1998, och avlöstes av Saab 9-5. Närvarande när det sista exemplaret av 9000 rullade av bandet var bland andra Saab-ledningen och formgivaren Björn Envall. Bilen rullade av bandet med Trafikmagasinets Carl-Ingemar Perstad vid ratten. Han körde bilen från fabriken till Saabmuseet där bilen nu ingår i Saabs museisamlingar. Drivlinan från 9000 har länge följt med i Saab.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning hos Brocenter i Olofström enligt nedan:

- Torsdagen den 31:e oktober kl.13:00 till 18:00

Visningsadress: Brostugevägen 1, 29342 Olofström

Kontakta handläggare Ted Gryth
Telefon: +46 705 65 67 27
Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se

Brocenter i Olofström
Ulf Olsson
Telefon +46 706 34 05 12

Kjell Olsson
Telefon +46 706 34 00 00

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller
Ulf Olsson på telefon +46 706 34 05 12
Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e november 2019. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG