Show all images
View video

Sunbeam S8 487cc — 1951

The Sunbeam S 8 was dubbed "the silent gentleman cruiser" in the United Kingdom. A motorbike built for both quiet convoy driving and road vacations. This model is extremely unusual because it is in original condition and features the extremely rare original Polychromatic Gun Metal Gray paint. Not repainted.

Nisse Brandt
Inspector
Send message
Ida Johansen
Case manager
Send message

"A highly dependable motorcycle that has barely travelled 2000 km after the engine was renovation. It has travelled a total of 180,000km "

COUNTDOWN
CURRENT BID
ENDED
65 000SEK
LOT NUMBER
LOCATION
15466
GÄVLE
RESERVE PRICE
Reached
LOGIN TO PLACE BIDS
You need an account and be logged in to place bids.
Tip and share
Nisse Brandt
Inspector
Send message
Ida Johansen
Case manager
Send message

"A highly dependable motorcycle that has barely travelled 2000 km after the engine was renovation. It has travelled a total of 180,000km "

Description

The Sunbeam S8 was manufactured in 8,530 units between 1949 and 1956. SOHC parallel twin The top speed is 121 km/h.

This is one of only a handful Sunbeam S8s shipped to Sweden. It was built on June 13, 1951, and delivered to the general agent Fleron in Gothenburg in the then-rare Gun Metal color. It could be the only one of that color shipped to Sweden. Few were sold in Sweden since they were more expensive than a new cheap compact bikes. The majority were black. There are probably only a few left in Sweden, as three have already burned down. This Sunbeam is a true long mileage bike. After many miles, the engine was drivable, indicating exceptional quality whereas an English motorcycle of the time would have managed 15.000 km before renovation. When the engine was renovated, the owner's brother had to accompany it to Birmingham because Stewart Engineering needed to maintain tracking of the Sunbeam's user or he would not do the project. It received a carburettor conversion and an upgrade to the generator, allowing it operated better. The Sunbeam has probably only traveled 2000 km after the engine renovation and requires an oil change and a new battery before it can be started again. According to the Sunbeam club, it is the last remaining S8 with the original Polychromatic Gun Metal Gray paint. The other known ones in the world have been repainted twice.

Technical data

  • Year
    1951 
  • Registration date
    1951-09-18 
  • Mileage
     
  • Kw / hp
    18 / 25 
  • Fuel Type
    Petrol 
  • Transmission
    Manual 4 Speed 
  • Interior finish
     
  • Colour
    Gun Metal Grey 

Condition

  • Mechanical condition:

    It is in good technical condition, but it need service because it has been static for a few years. It has travelled about 2000 km since engine renovation by an English professional.

  • Exterior condition:

    Original paint is somewhat faded and should be kept in this condition to retain its value. 

  • General condition:

    A fascinating historic and rare motorcycle with its original paint still intact. Maintain it and drive it as is.

MOT (tech. insp.)

Fordonsstatus: Avst 2017-03-01
Ursprungsbesiktning: 2007-05-12 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2008-04-01 (510918)
Senast godkända besiktning: 2015-05-02
Besiktigad tom: 2017-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 1

Facts about the model

Berättelsen om Sunbeam S7-S8 födelse kommer från ganska trovärdiga källor bl.a. Sunbeam klubben, Stewart Engineering och R Champ vad som är sant eller icke helt korrekt diskuteras nog än idag men en bra historia är det. Det började med att andra världskriget tog slut och engelska hovet och regering var något avundsjuka på övriga länders kortegemotorcyklar som enbart bestod av BMW och Moto Guzzis. De var tystlåtna, driftsäkra, kardandrivna och pampiga. Det var specifikationer som de engelska tillverkarna hade svårt att uppfylla med befintliga maskiner. Hovet uttryckte en önskan om att ingen mc skulle ha koppling till Tyskland eller ens vapentillverkning vilket var nog ganska naturligt efter kriget. Då föll först Triumph bort p.g.a det är egentligen ett tyskt märke som startades tidigt 1900 tal av två tyska bröder som flyttade till England och började bygga hojarna där i stället. De flyttade senare tillbaka och startade T.W.N Triumph Werke Nurnberg. Det märket blev inte aktuellt just då åt Engelska staten och hovet. B.S.A föll även bort direkt då förkortningen skrivs ut British Small Arms, Norton tillfrågades naturligtvis också men svaret blev kort: Vi tillverkar världens bästa motorcyklar och duger inte dom då får det vara punkt slut. Flera små tillverkare fick frågan men det var bara ett år kvar tills den nya kortegemotorcykeln skulle presenteras så det var för många omöjligt att klara av. En anställd på den lilla fabriken Sunbeam som hade tillverkat högkvalitativa motorcyklar, i Wolverhampton, sedan 1912 kom med en bra idé. Han hade varit placerad i Frankrike under krigsslutet och sett att det fanns en fransk mc, Dresch 500, som hade specifikationerna regering och hov ville ha. Tvåcylindrig, längsgående motor, kardan och 500 cc. Kontakt skapades med franska regeringen för att få lov att använda den som utgångspunkt. Märket lades ner 1939 och Frankrike behövde också en ny kortege motorcykel. Det blev utgångspunkten för Sunbeam som lyckades få fram en nykonstruktion på c:a 1 år. Den fick namnet Sunbeam S 7.

Stewart Engineering, som är världens enda specialist på Sunbeam S 7-8, fick ta över fabrikens åtaganden med service och reservdelar. De kom senare fram med en konverteringssats för både förgasarproblemet och även den lågt laddande generatorn. S 7 hade mycket breda däck för bra balans i låga farter vid kortege uppdrag men det betydde bara att vid högre fartblev den oduglig. S7 ersattes senare med S 8 som hade gummi-upphängd motor och smalare däck. Då blev den perfekt men dyr. Enligt engelska Sunbeamklubben var en S 8 Englands näst dyraste mc -51, bara en Vincent var dyrare. Färgerna som levererades var enbart 3, en S 7 kunde man nog bara som privatkund få i grönt, märkligt nog. Kortege-motorcyklarna levererades i svart. En S 8 inhandlades däremot i svart men det fanns ett undantag. Mot en betydligt högre summa kunde man få Polycrhomatic Gun Metal Grey vilket var en mycket ovanlig kulör då det var en slags metallicfärg.

Location and viewing Information

Location: Gävle

For viewing the vehicle, contact the valuator/depot:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Pick up

Collection can take plays earliset: 2022-12-23 or between 2022-12-08 to 2022-12-11



NOTE! Payment (deposit to our account) must be made within 5 days and before collection.

Auction information

General information about the condition of the vehicles .
  • At this auction, many vehicles have been included in car collections and have been stored (mothballed) for a long time. For this reason, they are described from a collector's perspective and may need technical reviews and maintenance service - oil, battery replacement, new tires, brake review, etc. - before they can be used. .
  • During the auction days information about a vehicle may be updated up to the day before the auction ends. When you bid at the end of the auction period - and also if you have made an earlier bid - we therefore ask you to read the descriptions carefully, in case something has been changed due to new information.
Important to know before placing your bids!
  • Once you have called in an item and the reservation price is reached we want you to deposit the entire purchase amount into our client funds account before retrieval can take place.
  • When you need to retrieve a called in object we want you to examine it carefully. If you consider that the item does not match our description you do not need to complete the purchase. In this case the deposited purchase sum and the entry fee are refunded.
  • If you do not examine the item on the spot the call charge will be debited, but you do not have to complete the deal.
  • If you make the entire purchase exclusively at a distance you have 14 days to cancel, but must return the item at your own expense.
  • Your shipping costs and other costs are not reimbursed when the right of withdrawal is exercised. Swedish court applies.
  • For items that have not been collected within 14 days storage costs may be charged.

Thank you for following our auctions!

We will send you an email when bidding starts.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG