Visa alla bilder
Visa film

Sunbeam S8 487cc — 1951

Sunbeam S 8 kallades i Storbritannien för "The silent gentleman cruiser". En motorcykel konstruerad för lugn kortegekörning men även för landsvägsfärder. Detta exemplar är mycket ovanligt då den är i originalutförande med den mycket sällsynta originallacken Polychromatic Gun Metal Grey. Ej omlackerad.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En mycket driftsäker maskin som gått endast 200 mil efter motorrenovering. Innan dess hade den gått 18 000 mil som pendlarhoj."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
65 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15466
GÄVLE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Sunbeam S8?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En mycket driftsäker maskin som gått endast 200 mil efter motorrenovering. Innan dess hade den gått 18 000 mil som pendlarhoj."

Beskrivning

Sunbeam S8 tillverkades mellan 1949 och 1956 i 8 530 exemplar. Parallel Twin SOHC. Topphastighet 121 km/h.

Detta exemplar är en av mycket få svensklevererade Sunbeam S 8. Den tillverkades 13 juni -51 och levererades till generalagenten Fleron, Göteborg,med den då sällsynta Gun Metal kulören. Det kan vara den enda med den kulören som levererades till Sverige. Eftersom de var dyrare än en ny billig småbil så såldes det inte många i Sverige. De flesta var svarta. det finns kanske en handfull kvar i Sverige då 3 med säkerhet har brunnit upp. Denna Sunbeam är en riktig långmilare. När motorn renoverades efter många mil var den körbar vilket tyder på en otrolig kvalitet när en dåtida engelsk mc kanske klarade 1 500 mil innan renovering. Motorn renoverades i Birmingham hos Stewart Engineering. Den fick en förgasar-konvertering och även generatorn uppgraderades vilket gör att lyset kan användas även på dagtid numera. Sunbeamen har nog rullat enbart 200 mil efter motor renoveringen och behöver ett oljebyte och nytt batteri innan den körs igång igen. Enligt Sunbeamklubben är det den enda S 8 som har originallacken Polychromatic Gun Metal Grey kvar. De övriga kända i världen är omlackerade både en och två gånger.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1951 
  • Första registreringsdatum
    1951-09-18 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    18 / 25 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 4-vxl 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Gun Metal Grey 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bra skick tekniskt men behöver service då den varit stillastående några år. Den har gått c:a 200 mil efter motorrenovering av specialist i England.

  • Skick exteriör:

    Något sliten originallack som bör behållas i detta skick för att behålla värdet. Bruksskick.

  • Skick helhet:

    Ett fantastiskt tidsdokumet över en i sig ovanlig motorcykel med en ännu ovanligare originallack i behåll. Serva den och kör som den är.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2017-03-01
Ursprungsbesiktning: 2007-05-12 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2008-04-01 (510918)
Senast godkända besiktning: 2015-05-02
Besiktigad tom: 2017-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Berättelsen om Sunbeam S7-S8 födelse kommer från ganska trovärdiga källor bl.a. Sunbeam klubben, Stewart Engineering och R Champ vad som är sant eller icke helt korrekt diskuteras nog än idag men en bra historia är det. Det började med att andra världskriget tog slut och engelska hovet och regering var något avundsjuka på övriga länders kortegemotorcyklar som enbart bestod av BMW och Moto Guzzis. De var tystlåtna, driftsäkra, kardandrivna och pampiga. Det var specifikationer som de engelska tillverkarna hade svårt att uppfylla med befintliga maskiner. Hovet uttryckte en önskan om att ingen mc skulle ha koppling till Tyskland eller ens vapentillverkning vilket var nog ganska naturligt efter kriget. Då föll först Triumph bort p.g.a det är egentligen ett tyskt märke som startades tidigt 1900 tal av två tyska bröder som flyttade till England och började bygga hojarna där i stället. De flyttade senare tillbaka och startade T.W.N Triumph Werke Nurnberg. Det märket blev inte aktuellt just då åt Engelska staten och hovet. B.S.A föll även bort direkt då förkortningen skrivs ut British Small Arms, Norton tillfrågades naturligtvis också men svaret blev kort: Vi tillverkar världens bästa motorcyklar och duger inte dom då får det vara punkt slut. Flera små tillverkare fick frågan men det var bara ett år kvar tills den nya kortegemotorcykeln skulle presenteras så det var för många omöjligt att klara av. En anställd på den lilla fabriken Sunbeam som hade tillverkat högkvalitativa motorcyklar, i Wolverhampton, sedan 1912 kom med en bra idé. Han hade varit placerad i Frankrike under krigsslutet och sett att det fanns en fransk mc, Dresch 500, som hade specifikationerna regering och hov ville ha. Tvåcylindrig, längsgående motor, kardan och 500 cc. Kontakt skapades med franska regeringen för att få lov att använda den som utgångspunkt. Märket lades ner 1939 och Frankrike behövde också en ny kortege motorcykel. Det blev utgångspunkten för Sunbeam som lyckades få fram en nykonstruktion på c:a 1 år. Den fick namnet Sunbeam S 7.

Stewart Engineering, som är världens enda specialist på Sunbeam S 7-8, fick ta över fabrikens åtaganden med service och reservdelar. De kom senare fram med en konverteringssats för både förgasarproblemet och även den lågt laddande generatorn. S 7 hade mycket breda däck för bra balans i låga farter vid kortege uppdrag men det betydde bara att vid högre fartblev den oduglig. S7 ersattes senare med S 8 som hade gummi-upphängd motor och smalare däck. Då blev den perfekt men dyr. Enligt engelska Sunbeamklubben var en S 8 Englands näst dyraste mc -51, bara en Vincent var dyrare. Färgerna som levererades var enbart 3, en S 7 kunde man nog bara som privatkund få i grönt, märkligt nog. Kortege-motorcyklarna levererades i svart. En S 8 inhandlades däremot i svart men det fanns ett undantag. Mot en betydligt högre summa kunde man få Polycrhomatic Gun Metal Grey vilket var en mycket ovanlig kulör då det var en slags metallicfärg.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Gävle

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning kan ske mellan 8/12 -2022 till 11/12-2022.

Eller tidigast 2022-12-23.



OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG