Show all images
View video

Citroen CX Prestige Turbo 2 — 1987

Lång, rymlig, egensinnig och rolig. Och snabb. En Citroën av det här slaget uppmanar till ett speciellt engagemang av sina brukare och ägare. Vare sig man vill det eller inte.

Peter Sundfeldt
Inspector
Send message

"Att vara objektivt oberörd av en CX Prestige är svårt. Det här exemplaret har några saker att åtgärda för att hållas i originalskick, men är i övrigt i ett praktiskt, fint och lättskött brukandeskick."

COUNTDOWN
CURRENT BID
ENDED
70 000SEK
LOT NUMBER
LOCATION
12666
KLIPPAN
RESERVE PRICE
Not reached
LOGIN TO PLACE BIDS
You need an account and be logged in to place bids.
Tip and share
Peter Sundfeldt
Inspector
Send message

"Att vara objektivt oberörd av en CX Prestige är svårt. Det här exemplaret har några saker att åtgärda för att hållas i originalskick, men är i övrigt i ett praktiskt, fint och lättskött brukandeskick."

Description

Bilen beställdes ny av en bank i huvudstaden för smidiga transporter av viktiga kunder, och den beställdes utan emblem för att inte sticka ut. Ett "Turbo 2"-emblem på en bil kunde väcka ont blod bland ett fåtal vid den här tiden. Den rullade därför inte mycket som ny och stod ofta garagerad. En Citroën-entusiast i Östersund var nästa vårdare av rymdskeppet, från 1993 till 2011, och denne körde sparsamt och tog väl hand om bilen. Ner till Skåne för nästa citroënist, en man som är känd i kretsarna som en fixare och effektiv omhändertagare. Där blir inget stående, där händer det saker i garagen. Nuvarande ägare har samlat på sig ett par CX Prestige från just den här årsmodellen som ett medvetet infall, påverkan från sin uppväxt och sin fars bilägande. Men nu är det nya tider, nu ska ägaren ägna tid åt sitt hus och tvåhjuligt entusiastfordonsägande.
"Tvåhjulingar tar ju inte så mycket plats", låter han meddela oss vid dokumentationstillfället. Och det är sant, några äldre Citroën CX Prestige kräver både rejält med utrymme och engagerad vård.

Technical data

  • Year
    1987/1987 
  • Registration date
    1988-03-24 
  • Mileage
    134 140 km 
  • Kw / hp
    118 / 160 
  • Fuel Type
    Bensin 
  • Transmission
    Manuell 
  • Interior finish
    Plysch 
  • Colour
    Rouge Florentine 

Condition

  • Mechanical condition:

    Turbomaskinen svarar fint, den gashydrauliska fjädringen och styrningen är balanserade och har rätt känslighet. Pigg, bekväm och bestämt svävande. Bromsarna är typiskt Citroën-känsliga och effektiva. Den bakre ljuddämparen saknar ett slutrör, men ägaren ska försöka åtgärda detta innan leverans.

  • Interior condition:

    Plyschklädeseln och mattor är hela och rena, tidigare ägare har delvis klätt och stoppat om sittdynor. Även innertaket är bytt av samma ägare.

  • Exterior condition:

    Original Michelin TRX-fälgar finns och följer med. De behöver en översyn och en eventuell lack för att bli riktigt fina. TRX-däcken hade en helt egen dimension och var på sin tid överlägsna i prestanda. De som sitter på nu är från bilens tidiga år och är inte trafikvärdiga. För en absolut trogen originalspecifikation går dessa däck att beställa från Michelin Classic Collection, men de är inga budgetdäck om man uttrycker sig så. Nuvarande fälgar som sitter på är av eftermarknadstyp. Lacken är delvis omlackerad, bland annat huv och vänster bakskärm. Vidare är vingen bak till en ordinarie CX Turbo 2, men originalvingen finns kvar.

  • General condition:

    En CX Prestige är en bil för en medveten bilägare. De var de egentligen redan som nya, något för de som ville ha något extra och som också kunde ge tillbaka något extra till bilen. Det här exemplaret är en solid och bra grund för ett entusiastiskt ägande, brukande och vårdande. Trevligt och snyggt skick, och med ytterligare original- och körupplevelsepotential med en TRX-däckinvestering.

Location and viewing Information

For viewing the vehicle, contact Peter Sundfeldt

email: peter.sundfeldt@bilwebauctions.se
phone: +46 705 38 80 22

Pick up

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling our customer service +46 31 933 331 or Peter Sundfeldt + 46 705 38 80 22

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auction information

General information about the condition of the vehicles .
  • At this auction, many vehicles have been included in car collections and have been stored (mothballed) for a long time. For this reason, they are described from a collector's perspective and may need technical reviews and maintenance service - oil, battery replacement, new tires, brake review, etc. - before they can be used. .
  • During the auction days information about a vehicle may be updated up to the day before the auction ends. When you bid at the end of the auction period - and also if you have made an earlier bid - we therefore ask you to read the descriptions carefully, in case something has been changed due to new information.
Important to know before placing your bids!
  • Once you have called in an item and the reservation price is reached we want you to deposit the entire purchase amount into our client funds account before retrieval can take place.
  • When you need to retrieve a called in object we want you to examine it carefully. If you consider that the item does not match our description you do not need to complete the purchase. In this case the deposited purchase sum and the entry fee are refunded.
  • If you do not examine the item on the spot the call charge will be debited, but you do not have to complete the deal.
  • If you make the entire purchase exclusively at a distance you have 14 days to cancel, but must return the item at your own expense.
  • Your shipping costs and other costs are not reimbursed when the right of withdrawal is exercised. Swedish court applies.
  • For items that have not been collected within 14 days storage costs may be charged.

Thank you for following our auctions!

We will send you an email when bidding starts.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG