Visa alla bilder

BSA 350 — 1930

Ett härligt objekt, från en klassisk MC-tillverkare, som troligen har en svensk historik.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"På något sätt tilltalas man av den här typen av objekt, dess historik och hur den har brukats. Den är nästan ett konst- och kulturföremål såsom den är."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
42 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16290
HUDDINGE
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BSA 350?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"På något sätt tilltalas man av den här typen av objekt, dess historik och hur den har brukats. Den är nästan ett konst- och kulturföremål såsom den är."

Beskrivning

Nuvarande ägare har ägt motorcykeln i tio år men har ej kört med den, har varit uppstartad. Dess historia är inte helt klarlagd. Fick ett nyare registreringsnummer 1996 och har nu haft några ägare sedan dess. Det sitter en gammal registreringsskylt fram från Örebro Län. Bakom skylten finns ett gammalt skattemärke från Degerfors och 1952, så troligen har den gått där en tid. Den har blank tank, vilket det enligt uppgift var på exporthojar från BSA, så den kan ha haft svensk historik från start. Går säkert att få fram mer information via Riksarkivet och/eller Örebro Stadsarkiv.

Den har fått någon nyare dekal ditsatt och fina packväskor i äldre stil medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1930/1930 
  • Första registreringsdatum
    1996-08-23 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    6 / 8 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Ej uppstartad vid besiktning, en kontroll och genomgång behövs. Den ser komplett ut och har varit igång för en tid sedan. Treväxlad med reglage på tanken. Finns en kortare filmsnutt från det tillfället.

    Enligt uppgift tyder motornumret på att det skulle vara 500cc motor, detta kan dock inte verifieras.

  • Skick interiör:

    Man sitter på en "spring seat saddle" fabrikat Terry, i trevligt patinerat skick.

  • Skick exteriör:

    Motorcykeln är snart hundra år och är i ett relativt orört men patinerat skick. Den har säkert blivit helt eller delvis ommålad genom åren. Den blanka tanken (export utförande) har någon bula. Hjul och däck i åkbart skick.

  • Skick helhet:

    Mycket pekar på att den här hojen går att få i körbart skick med bibehållen, snart hundraårig, patina. Självklart kan man även göra en renovering, oavsett ambition och val, en BSA från motorcykelns storhetstid mellan de två världskrigen är alltid intressant . Kan man också spåra anorna tillbaka och fastställa att den är svensksåld och få fram dess historik, blir den verkligen motor- och kulturhistoriskt intressant.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2009-08-21
Ursprungsbesiktning: 1996-08-20 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1996-08-23
Senast godkända besiktning: 1996-08-20
Besiktigad tom: -
Årsskatt: Skattebefriad
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Enligt uppgift grundades Birmingham Small Arms, förkortat BSA, av fjorton vapensmeder 1861. Efterfrågan på skjutvapen minskade efter Krim-kriget och de försökte gemensamt hitta nya produktionsområden. De började bl.a. med cyklar på 1880-talet och 1903 tog de fram den första motorcyckelprototypen och den första bilen tillverkades 1907. År 1909 kunde de erbjuda ett antal olika motorcykelmodeller. Året efter köpte de Daimler Motor Company (England), som råkat i ekonomiska problem.

Under mellankrigstiden och 30-talet kom BSA att ta en ledande position i utvecklandet av encylindriga toppventils motorer. Strax före utbrottet av andra världskriget lyckades de med att ta fram en 500-kubiksmotor, som höll en genomsnittshastighet om 100 miles per hour. Platsen för bedriften var klassiska Brooklandsbanan, vilket renderade utmärkelsen Gold Star.

Under efterkrigstiden och fram tom slutet av 60-talet spottade BSA ut mängder av succémodeller i olika storlekar och klasser. Inte mint hade de framgångar på tävlingsbanorna. Mot slutet av 60-talet och i början av 70-talet, knockades man av det "japanska undret", som inte sällan kopierade hojar från bl.a. England. År 1973 hamnade de tillsammans med samarbetspartnern Triumph i akut kris. Då beslöt man att lägga ner märker BSA, medan Triumph fortsatte en skakig färd.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Huddinge

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-09-14.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG