Visa alla bilder
Visa film

Jaguar XJ-S Cabriolet V12 — 1990

En Grand Routier och glidarbil i ett fint originalskick, i en ovanlig färgkombination En stil- och kraftfull vagn för behagliga färder längs landsvägar och esplanader.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"I den här vagnen färdas man med stil. En brittisk sportvagn som i stora stycken designades och byggdes för den amerikanska marknaden gör den till en både vacker och bekväm vägvagn. Med V12:an saknas inte prestanda när man så önskar. Här är det inte en studsig sportvagn som rusar iväg utan en stabil urkraft som släpps lös. Fint originalskick i helhet och detaljer där allt förefaller fungera väl."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
160 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
17340
TUNGELSTA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Jaguar XJ-S Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"I den här vagnen färdas man med stil. En brittisk sportvagn som i stora stycken designades och byggdes för den amerikanska marknaden gör den till en både vacker och bekväm vägvagn. Med V12:an saknas inte prestanda när man så önskar. Här är det inte en studsig sportvagn som rusar iväg utan en stabil urkraft som släpps lös. Fint originalskick i helhet och detaljer där allt förefaller fungera väl."

Beskrivning

Såld utomlands i september 1990 och intagen till Sverige i oktober 2003, inregistrerad för trafik i Sverige i april 2004 förste ägaren här i landet behöll bilen i 20 år. Många av milen han kört har varit långkörningar fram och tillbaka mellan bostäderna i Stockholm och Spanien. Nuvarande ägare som är Jaguar-entusiast och mekaniker förvärvade bilen genom kontakter med förste ägare. Bilen är nu nyservad, besiktigad och körklar. Med bilen följer dubbla nycklar och handböcker.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1990/1990 
  • Första registreringsdatum
    2004-04-29 
  • Avläst mätarställning
    188 168 km 
  • Kw / hk
    202 / 275 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helskinn i svart och textilmattor 
  • Färg
    Ljusgrön metallick 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går lugnt och fint i motor och drivlina. Provkörning i lugnt tempo gick stadigt med något lite obalans i däcken fram. Styrning, bromsar och automatlådan föreföll fungera klanderfritt. Ej kontrollerad på lyft men det som kunde ses, såg bra ut. Inga kommentarer från bilprovningen.

  • Skick interiör:

    Inredning i Black Charcoal med fina trädetaljer. Mild brukspatina. Allting förefaller fungera väl och AC-kyler som den skall.

  • Skick exteriör:

    En vagn i den ovanliga färgen Jade Green Metallic som är i fint skick. Det finns en liten plåtskada mitten framskärm mellan hjulhus och dörr på passagerarsidan. Bör gå att dra ut. Finns också något stenskott som är ifyllt med färg i skärmkant bak. Glas-, blank-, plast-, gummi- och belysningsdetaljer i fint skick. Lite noppor på strålkastarsarger. Fin sufflett med väl fungerande el-funktion. Motor- och bagageutrymmen i mycket fint originalskick.

  • Skick helhet:

    Det här är en snabb och imposant vagn i ett fint originalskick, som gör sig lika bra på garageuppfarten som på klassikerträffen och/eller ute på landsvägen. Det är en fin körmaskin och entusiastbil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-05-14
Ursprungsbesiktning: 2003-10-20 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2004-04-29 (900910)
Senast godkända besiktning: 2024-05-08
Besiktigad tom: 2026-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Efterträdaren till E-typen, som presenterades 1975, hade i början svårt att ta över föregångarens ikoniska status. Delvis orättvist, för den nya XJ-S var en annan typ av vagn. Mer av en Grand Turismo, än renodlad sportbil. Säkerligen en flirt med den amerikanska marknaden. Samtidigt gjorde design och linjer att den såg ut att vara ett snabbt "landsvägslok" redan vid stillastående. Meningarna var delade men sakta men säkert blev den populär, just som en snabb och bekväm Grand Routier. V12.an som var den enda motorn som erbjöds från början var en kraftfull pjäs, om än törstig. Köparen kunde välja mellan att växla manuellt (fram tom 1979) eller med automatlåda. Manuell växellåda gjorde comeback när Jaguar även lanserade modellen med en sex-cylindrig motor på 3,6L som ett komplement till den stora motorn. Från början var XJ-S endast tänkt som en Coupé. Det främst för att säkerhetsaspekter i USA och Europa medförde att glädjen och möjligheten att köpa och köra en öppen ny vagn, fasades ut. Som alltid är det marknaden som slutligen avgör och efter en tid efterfrågades och byggdes också enstaka öppna vagnar av XJ-S genom privata initiativ. Så i mitten av 80-talet kom en Targavariant likande BMW Bauer och Triumph Stag. Fast köparna ville ha än mer rufs i håret.



Till slut kunde man äntligen få sin XJ-S som riktig Cabriolet from årsmodell 1988.



År 1991 kom en facelift med bl.a. ett modifierat bakparti som anslöt till designen på övriga Jaguar-modeller. Då och under åren som följde blev motorerna uppgraderade, för sexan till 4,0L och för tolvan till 6,0L. År 1995 tas den senare motorn och XJ.S, nu utan bindestreck, ur produktion. Året efter försvann även den sexcylindriga varianten. Nu laddade Jaguar upp med efterträdaren XK8.



Så, om XJ-S hade en trög start, så hängde den till slut med i över 20 år och tillverkades i 115.413 exempla

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Tungelsta

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-08-22.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG