Visa alla bilder
Visa film

SAAB 93 B DE LUXE 748cc — 1958

Läcker Saab 93 B i svarta arbetskläder. Framplockad, reparerad och körklar efter 42 års stillestånd.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Här har vi något som för 25-30 år sedan för många känts närmast otänkbart att visa upp på bilträffar. En originalbil som varken är renoverad till nyskick eller i ett klanderfritt orört skick. Hade man kommit i en sådan hade man nog känt sig som den fattiga kusinen från landet. Faktum är att den här bilen är bättre än första anblicken skvallrar om. Ägaren jobbar som Airport officer på Hagfors flygplats och har de senaste veckorna använt den som pendelbil, sju mil om dagen. På den här bilen kan man välja att åtgärda allt eller inget. Samt hela skalan emellan. Ps! Nuförtiden får dessa orenoverade Saab 93 nästan mer uppmärksamhet än de i nyskick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
36 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16199
MUNKEFORS
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande SAAB 93 B DE LUXE?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Här har vi något som för 25-30 år sedan för många känts närmast otänkbart att visa upp på bilträffar. En originalbil som varken är renoverad till nyskick eller i ett klanderfritt orört skick. Hade man kommit i en sådan hade man nog känt sig som den fattiga kusinen från landet. Faktum är att den här bilen är bättre än första anblicken skvallrar om. Ägaren jobbar som Airport officer på Hagfors flygplats och har de senaste veckorna använt den som pendelbil, sju mil om dagen. På den här bilen kan man välja att åtgärda allt eller inget. Samt hela skalan emellan. Ps! Nuförtiden får dessa orenoverade Saab 93 nästan mer uppmärksamhet än de i nyskick."

Beskrivning

Den här Saaben som stått avställd sedan 1981 har nu plockats fram, reparerats och tillhör numera det rullande kulturarvet. Det vi känner till om historiken är att bilen gått i Kramfors och blev godkänd hos bilprovningen 1980. Därefter har den stått avställd. Efter ytterligare norrländska ägare gjorde bilen en kort mellanlandning i Stockholm 2012. Sedan letade den sig till Värmland. Först till Tösse och nu Munkfors. Hela tiden med en orealiserad renoveringsintention hos ägarna. Nuvarande ägare är bilentusiast och äger flera bilar av samma märke. Han kör även rally med en Saab. Han köpte den här 93'an i oktober 2022. Därefter har han reparerat bilen och den är nu iordninggjord till ett väl fungerande bruksskick. Märk väl att vi här skiljer på begreppen renoverad samt reparerad.



När man reparerar en bil åtgärdas allt som behövs för att kunna köra och använda bilen. En renovering däremot kan ju omfatta hela skalan från delvis renoverad till totalt nyskick. Den distinktionen mellan delrenoverad och renoverad behöver vi alltså inte tänka på i detta fall.



Ägaren gillar den patinerade stilen och har koncentrerat sig på att åtgärda det tekniska.

Bilen används dagligen och de anmärkningar som blev hos bilprovningen är nu åtgärdade. Den besiktades med godkänt 2023-07-25 och är numera besiktningsbefriad, enligt veteranreglerna. Original instruktionsbok, reservhjul och domkraft medföljer. Även en del lösa delar enligt separata bilder medföljer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1958/1958 
  • Första registreringsdatum
    1958-01-01 
  • Avläst mätarställning
    42401 km 
  • Kw / hk
    28 / 38 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textill 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Detta skulle kunna vara Sveriges mest lättstartade Saab 93. Startar direkt och går fint. Utrustad med 750 kubiks trecylindrig tvåtaktsmotor samt 3-växlad låda. Nya bromscylindrar och renoverad huvudcylinder. Original startmotor med vajerstart är utbytt mot nyare med el-solenoid. Växellådans frihjul har osäker funktion och behöver översyn. Tempmätare ur funktion. Original bränsletank saknas.

  • Skick interiör:

    Stolarna kommer från Saab 96 och har endast ett mindre hål på förarsätet, baksätet är i sämre skick. Slitna dörrsidor. Ratten kommer från Saab 96, rätt ratt medföljer löst. Se bilderna. Sammanfattningsvis sliten men fungerande inredning. Bagageutrymme saknar gummimatta samt tätningslisten runt bagagelucka.

  • Skick exteriör:

    Vi gör bedömningen att bilen till största del har sin originallackering. Lacken har slitage, lite krackeleringar, rostprickar efter stenskott och en del bättringar. Senaste bättringen gjordes i år, då nuvarande ägare lät reparera nedre delen på höger sidopanel. Det finns även lite bucklor på karossen, intryckningen på förardörren är den som är mest synlig. Se bilder. Bakre stötfångare saknas. Fälgarna kommer från Saab 96, originalfälgar medföljer. Känns väldigt solid i karossen. Nyare strålkastare monterade för bättre säkerhet vid mörkerkörning.

  • Skick helhet:

    Reparerad genuin Saab 93 . Trots en del anmärkningar ger bilen ett mycket gott intryck. Passar för rullande renovering eller som bruksbil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2023-05-24
Ursprungsbesiktning: 1958-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1958-01-01
Senast godkända besiktning: 1958-01-01
Besiktigad tom: 1982-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 11
Föreläggande: 2023-07-13 (KBES )

Ägarens kommentar

2022 köpte jag en motorcykel i Karlstad. Som vanligt blev det prat om olika fordon och när jag nämnde mitt Saabintresse blev jag tipsad om den här bilen. Den stod då delvis isärskruvad. Motor och växellåda stod på en pall intill bilen. Motorn var uppmålad, men säljaren visste inte vad som åtgärdats på motorn. Jag bestämde mig för att montera motorn och provstarta. Den gick så fint så det blev startskottet till att få ut bilen på vägen igen. Jag beslöt att endast åtgärda det som behövdes. Vi lagade nedre del av sidopanelen bakom höger dörr, stötdämparinfästningarna bak och ett hål i bottenplattan under bensintanken. Därefter har hela bromssystemet renoverats. Den besiktades nyligen med några anmärkningar som kommer att åtgärdas. En del saker medföljer såsom original startmotor och ratt, extra generator och rätt solskydd. (se bilderna) Stålbågarna till innertaket medföljer också. Samt 5 plåtfälgar av rätt modell.

Fakta om modellen

Saab 93 var en vidareutveckling av Saabs första personbil Saab 92 och hade en ny front, starkare motor med tre cylindrar samt en rad andra förbättringar, bland annat nya hjulupphängningar med skruvfjädrar och stel bakaxel. Saab 93 nådde stora framgångar i rallytävlingar. Modell 93B tillverkades mellan september 1957–augusti 1959. Nyheterna var hel vindruta, körriktningspilarna ersatta med blinkers samt förbättrade stolar. Hösten 1958 infördes bland annat större bromsar, asymmetriskt halvljus innerbelysning med dörrkontakter och låsbar handskfackslucka.

Produktionen av Saab 93B uppgick till 29 830 stycken.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Munkefors

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-08-17.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG