Visa alla bilder
Visa film

Volvo C303 (TGB11) B30 — 1975

Ett mycket fint och väl renoverat exemplar av Volvos klassiska TGB 11. Med den här tar du dig fram överallt.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Renoveringen av denna TGB 11 är av klass och perfektion. Den är förmodligen bättre än den var som ny."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
350 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16865
FAGERSTA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo C303 (TGB11)?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Renoveringen av denna TGB 11 är av klass och perfektion. Den är förmodligen bättre än den var som ny."

Beskrivning

Vid renoveringen har Volvos verkstadshandbok följts i alla lägen. Vid renovering har originaldelar använts och där det funnits renoveringssatser från Volvo har dessa använts. Målsättningen har varit att uppgradera fordonet så nära nyskick som är möjligt.

Motorn är grundligt renoverad till nyskick. Alla slitdelar och tätningar är utbytta. Alla gummislangar inklusive formgjutna är nya och original.

Hela avgassystemet är nytt, Ferritas rostfria.

Alla ledningar och kablage är nytillverkade enligt original dimension, färg, kabelskor och kabelmärkning. Större elkomponenter i elsystemet är nya som exempelvis tändspole, tändfördelare, batterier, laddningsregulator, belysningskomponenter, vindrutetorkarmotorer och huvudströmbrytare.

Växellådan och fördelningsväxellåda är demonterad och grundligt genomgången och renoverad. Liksom alla övriga delar i drivlinan.

Bromssystemet är i nyskick, renoverat eller nytt. Styrväxeln är renoverad med nya lager och tätningar. Länkstång och samtliga kulleder är nya.

Ramen är sandblästrad och lackerad samt invändigt rostskyddad . Stötdämpare och 8-bladiga fjädrar både fram och bak är nya.

Alla delar i karosstommen (som är aluzinkbehandlad) är riktade (vid behov) och lackerade med försvarets originalfärg. Alla tätningslister runt fönster, dörrar, luckor och mellan karossdelar är nya.

Stolar och baksätet har klätts om av professionell bilsadelmakare.

UTRUSTNING:

Dragbalk och konsol för i första hand 50 mm kula. (Andra draganordningar kan appliceras enligt Volvos reservdelskatalog och intyg som medföljer fordonet, och kan då godkännas för 3,5 ton). Snökedjor i välpackad bag medföljer. Fordonet är godkänt för 7 personer.

Vår bedömning är att det inte går att komma närmare renoverarnas målsättning än vad de har gjort. Volvon har sedan renoveringen slutfördes rullat cirka två mil.

För närmare specifikation se ägarens kommentarer.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    2022-10-12 
  • Avläst mätarställning
    26550 km 
  • Kw / hk
    86 / 117 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Nästan som ny eller bättre än ny. Allt genomgånget, renoverat eller utbytt. All utrustning fungerar som den ska.

  • Skick interiör:

    Ren, hel och fräsch. Så nära nyskick det kan bli.

  • Skick exteriör:

    Så nära nyskick man kan komma. Finns inget att anmärka på.

  • Skick helhet:

    I det närmaste nyskick man kan komma, underbar och pedantiskt renoverad. Läs även "Ägarens kommentar"

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2022-10-12
Ursprungsbesiktning: 2005-01-23 (regbes) (Ombes:20050223)
Datum i trafik första gången: 2022-10-12 (750909)
Senast godkända besiktning: 2022-11-02
Besiktigad tom: 2024-11-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Ägarens kommentar

Beskrivning av vår helrenoverade TGB 11 "WYZ 477" Vid våra renoveringar har Volvo verkstadshandbok följts i alla lägen. Det går inte att specificera varje detalj i detta stora projekt. Vi har valt att beskriva sammanfattningar och större komponenter. Vid renovering har originaldelar använts och där det funnits renoveringssatser från Volvo har dessa använts. Vid allt arbete har Volvos specialverktyg använts. Projektets målsättning har varit att uppgradera fordonet så nära nyskick som är möjligt. Vår bedömning är att det inte går att komma närmare vår målsättning än vad vi har gjort. MOTOR: Motorn är grundligt renoverad till nyskick. Hela vevrörelsen är balanserad med en noggrannhet på ett gram. Alla slitdelar och tätningar är utbytta. Cylinderloppen är honade och samtliga kolvar är nya. Bussningarna till kolvbultarna i vevstakarna är nya. Vevlagren och ramlagren är nya. Topplocket är sotat och lätt portat, ventilsätena är brotschade, ventilerna är slipade, tätheten mellan ventil och säten är kontrollerade. Oljepumpen i oljetråget är ny. Bränslepump, tryckregulator och kylvattenpump är nya. Förgasarna är nya/renoverade till nyskick, endast förgasarhuset är ej nytt. Hela avgassystemet är nytt, Ferritas rostfria. Alla gummislangar inklusive formgjutna är nya och original. Reglagen för handgas och choke är återförd till sin ursprungliga funktion. Då dessa motorer har ”delat grenrör” skall båda förgasarna vara chokade enligt Volvos rekommendationer och så är det i våra motorer. Alla delar är kontrollerade och allt som inte höll toppskick har bytts ut till nytt. ELSYSTEM OCH INSTRUMENT: Alla ledningar och kablage är nytillverkade och med iakttagande av original dimension, färg, kabelskor och kabelmärkning. Större elkomponenter i elsystemet är nya tex, tändspole, tändfördelare, batterier, laddningsregulator, belysningskomponenter och vindrutetorkarmotorer. All eldragning följer elschemat för den nya karossen (Aluzink). Renoverade större elkomponenter är generator och startmotor, dessa har demonterats och kontrollerats, samtliga slitdelar är utbytta. Dessa komponenter kan betraktas vara i nyskick. Huven över batterierna är ny. Allt utom hastighetsmätaren är nytt i instrumentpanelen. KRAFTÖVERFÖRINGSSYSTEM: Växellådan är demonterad och grundligt genomgången och renoverad. Alla lager, tätningar och synkringar är nya. Om slitage på andra delar har iakttagits har dessa delar bytts ut. Kopplingspaketet: Svänghjul och tryckplatta är nya och sambalanserade med vevaxeln, lamell, tryckplatta, urtrampningslager och kopplingswire är nytt. Fördelningsväxellåda: Samma som för växellådan. Växelreglage: Samtliga kulleder och kulbultar är nytt. Gummikuddar för växellådor och gummibälgen är nya. Kardanaxlar: Inget mekaniskt slitage förekommer. Axelkorsen och bälgar är nya och original liksom allt annat som är utbytt. Fram och bakaxlar: Rullmembranet i vakuumdosan för differentialspärren är ny och övriga delar i dosan inklusive dosan har ny ytbehandling (gulkromaterad). Medbringaren i centrumväxlarna är i nyskick och tätningarna är nya. I portalväxlarna är alla former av lager nya, detsamma gäller slitringar, stödringar, packboxar och tätningsringar, kugghjulen är besiktigade och konstaterade felfria, om fel uppdagats har dessa bytts ut. Framaxlar speciellt: Bälgarna (tätningar mellan hjulväxlar och axlar i övrigt) och alla delar som har med styrtappar att göra är nya. Reglage av differentialspärr och framhjulsdrift: är nytt. BROMSSYSTEM: Bromsrören är nytillverkade och dragna exakt som de ursprungliga rören och alla nipplar är nya. Alla bromstrummor är nya eller i nyskick alltså utan någon form av synlig förslitning. Alla trummor är utrustade med nya bromstätningar. Alla hjulcylindrar och bromsbackar är nya. Huvudbromscylinder och bromsservona är renoverade till utbytesskick. FRAMVAGN OCH STYRSYSTEM: Styrväxeln är renoverad med nya lager och tätningar. Länkstångoch samtliga kulleder är nya. RAM OCH FJÄDERSYSTEM: Ramen är sandblästrad och lackerad, efter lackeringen rostskyddsbehandlades ramen invändigt av en professionell rostskyddsfirma. Stötdämpare och 8 bladiga fjädrar både fram och bak är nya. Samtliga fjäderbussningar och stötdämparbussningar är nya. KAROSSERI: Alla delar i karosstommen är riktade (vid behov) och lackerade med försvarets originalfärg. Karossdelarna är lackerade var för sig och därefter hopmonterade, alla skruvförband är nya och grönkromaterade. Alla tätningslister runt fönster, dörrar, luckor och mellan karossdelar är nya. Alla låscylindrar är nya och med samma nyckelnummer. Utvändiga trälister är nya. Plexiglas rutorna i den bakre karossdelen är utbytta till härdat glas. Främre och bakre motorluckor är renoverade, ny isolering, riktade och lackerade. Isolering i tak, väggar och dörrar är nytt, hålmasoniten över isoleringen är ny och grönlackerad. Stolar och baksätet har klätts om av professionell bilsadelmakare. Elmotorerna i främre och bakre värmefläkt är nya. UTRUSTNING: Dragbalk och konsol för i första hand 50 mm kula. (Andra draganordningar kan appliceras enligt Volvos reservdelskatalog och intyg som medföljer fordonet, och kan då godkännas för 3,5 ton). Snökedjor i välförpackad bag medföljer. Fordonet är godkänd för 7 personer.

Fakta om modellen

Volvo TGB 11/Cross Country C303 1975

Tillverkades 1974-84 i cirka 8 500 exemplar.

Motor: Bensin. Längsmonterad 6-cyl radmotor med stötstänger. 2 ventiler per cylinder. Dubbla förgasare (Zenith/Stromberg). Kompression 9,3:1. Borrning/slag 89,90/80,0 mm, cylindervolym 2 980 cm3. Max effekt 117 hk (86 kW) vid 4?000 r/min, max vridmoment 206 Nm mellan 2?500 r/min.

Kraftöverföring: Motor fram, bakhjulsdrift, inkopplingsbar fyrhjulsdrift. 4-växlad manuell låda, hög- och lågväxel.

Fjädring/hjulställ: Bladfjädring, stela axlar fram och bak.

Styrning: Ej servo. Vändcirkel 11,6 meter.

Bromsar: Trummor fram och bak.

Hjul: Plåtfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 280/80 R16.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 230, längd 435, bredd 189, höjd 217 (utan takutrustning), spårvidd f/b 154/154. Markfrigång 38. Tjänstevikt 2?470, maxlast 830, max släpvagnsvikt 2 500. Tank 84 liter. Frigångsvinklar f/b 45/45 grader. Vaddjup 70.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Fagersta

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-05-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG