Visa alla bilder
Visa film

Volvo 164 B30 — 1970

En välskött Volvo 164 med omsorgsfull ägare. Körts lite på senare år men en så fin bil behöver brukas mer. Till och med de ovanliga original snobbringarna finns kvar.

Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Lyxig Volvo i ett mycket fint skick. Har endast gått 15 877 mil sedan ny."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
136 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16918
ALFTA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 164?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Nisse Brandt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Lyxig Volvo i ett mycket fint skick. Har endast gått 15 877 mil sedan ny."

Beskrivning

Denna Volvo 164 automat från 1970 köpte nuvarande ägare 1998 av en ägarfamilj i Stockholmstrakten. Förste ägare var fadern och senare sonen. Bilen hade tidigare förvarats under kapell med resårband som fästs i bilens skärmkanter och lacken blev då avskavd på takets alla fyra hörn. Volvon hade med åren blivit matt i lacken och man kunde se en nyanskillnad i färgen på grund av kapellets skavande. Så det beslutades att Volvon skulle lackeras. I samband med detta så blev höger skärmkant reparerad på grund av en gammal skada. Därefter lämnades bilen på lackverkstad för hellackering i bilens originalkulör (vinröd). Volvon hade ett helt och fint underrede och den hade klarat sig bra från rost. Bilen har regelbundet rostskyddsbehandlats genom åren. Den besiktades i juli 1998 och hade då rullat 155850 km. Den ställdes sedan undan på en loge i många år, men har startats upp varje sommar. Senaste besiktning utfördes 2022-04-30 utan anmärkning och med beröm godkänd, mätaren står nu på 158785 km. Bilen har rullat ca 300 mil de senaste 26 åren. Anledningen till detta sparsamma körande är att ägaren har ett flertal bilar som ska köras och underhållas.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1970-05-11 
  • Avläst mätarställning
    158770 km 
  • Kw / hk
    96 / 131 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Vinröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra i motor och automaten växlar fint. All kringutrustning fungerar enligt ägaren. Nya däck och bromsbelägg 2022. Ventil till värmepaketet bytt i mars 2024. Volvon har regelbundet servats av ägaren.

  • Skick interiör:

    Originalklädseln i skinn är i ett mycket bra skick. Fina originalmattor och dörrsidor, helt och rent innertak. Instrumentpanel i ett mycket fint skick.

  • Skick exteriör:

    Lackerad i slutet av 1990-talet i bilens originalkulör. Lacken är blank och fin men man kan bitvis skönja lite "apelsinskal", detta går eventuellt att rubba bort. Kromverket är i ett bra skick.

  • Skick helhet:

    En Volvo i ett fint och bra bruksskick. Väl underhållen och omskött.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2016-06-14
Ursprungsbesiktning: 1970-05-11 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1970-05-11
Senast godkända besiktning: 2022-04-30
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Redan i början av 1960-talet bestämde sig Volvo för att ta fram en sexcylindrig lyxigare version av den kommande 140-serien – för att locka tillbaka premiumkunder från Mercedes-Benz. På hösten 1968 presenterades 164 – med karossen från 140-serien och nosen från Projekt 358, ett tidigare avstannat projekt där man tänkt sig V8. Med tio centimeter längre front fanns det gott om plats för den nya raka sexcylindriga motorn B30 på 130 hk DIN. I praktiken var det en förlängd B20 med samma cylinderdimension som den vanliga fyrcylindriga. Växellådan som kom från ZF fanns med och utan överväxel, och för de som önskade kunde man även beställa sin 164 med automat.

Inredningen var betydligt lyxigare än i 140-serien, och hösten 1969 fick 164 skinn som standard, liksom nackskydd. Samtidigt fick bilen också luftutsläpp med backventil, två halogenljus på var sida grillen. Året efter blev servostyrning standard och liksom hos 140-serien ökade axelavståndet två centimeter.

Hösten 1971 när det var dags att släppa årsmodell 1972 kom B30E med insprutning som alternativ. Nytt var också ventilerade skivbromsar fram. I övrigt var nyheterna samma som på 140: de infällda dörrhandtagen och moderniserad instrumentbräda.

För att göra plats för den kraftiga stötfångaren som kom hösten 1972 var man tvungen att modifiera grillen och samtidigt fick 164 ny instrumentbräda, baklampor och bättre sidoskydd vid kollisioner. Inför 1974 kom de än kraftigare kofångarna, och samtidigt försvann ventilationsfönstren i dörrarna.

Modellåret 1975 blev det sista för 164 och Volvo kunde summera försäljningen till 153 023 exemplar.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Alfta

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Nisse Brandt
+46 707 50 89 99
nisse@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-05-02.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG