Visa alla bilder

Porsche 928S — 1985

En svensksåld och för sin tid häftig GT-vagn, vilket den fortfarande är, i en sober färgkombination. Det mesta är i originalutförande men med patina och bruksslitage.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vagnen närmar sig nu 40 år på svenska vägar. Den har säkerligen glatt sina ägare genom åren. Den är i ett körklart skick men skulle nu må bra av en genomgång, service och diverse åtgärder."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
87 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
16873
TUMBA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Porsche 928S?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Den här vagnen närmar sig nu 40 år på svenska vägar. Den har säkerligen glatt sina ägare genom åren. Den är i ett körklart skick men skulle nu må bra av en genomgång, service och diverse åtgärder."

Beskrivning

Den här vagnen såldes ny i Sverige 4 september 1986 och har enligt uppgift haft 16 ägare, den senaste har ägt den i fem år. Mätarställning nu är 19.272 Mil. Den har servats hos Lindvall ute på Ekerö senaste åren och fick kamremmen bytt vid 16.900 mil. Den har ett nyare batteri och fick en ny vindruta för något år sedan. Det finns besiktningsprotokoll ca 20 år tb i tiden samt en del kvitton på vad som är gjort, i en pärm med dokument. Två nycklar, varav av en inte kan användas för start. De senaste åren har den bilen körts sparsamt.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1985/1985 
  • Första registreringsdatum
    1986-09-04 
  • Avläst mätarställning
    192723 km 
  • Kw / hk
    221 / 300 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Helskinn i oxblod, tyg mattor 
  • Färg
    Grå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och gick lugnt och fint i motor. Vid en kortare provkörning i lugnt tempo föreföll allt fungera som det skall. Vid rejält gaspådrag upplevdes kraften finnas där. Underredet ej kontrollerat på lyft. Inga anmärkningar vid besiktning men det finns partier och detaljer som bör kontrolleras närmare och vid behov åtgärdas.

  • Skick interiör:

    Inredningen är i originalskick med viss patina. Allt är helt och förefaller fungera väl. AC:n bör kontrolleras, funktion osäker.

  • Skick exteriör:

    Bilen är folierad för några år sedan, ser bra ut men det finns bubblor och lite patina. Begynnande rost i dörröppning förarsida och vid bakruta passagerarsida. Bra fälgar och däck. Motor- och bagageutrymmen i bruksskick.

  • Skick helhet:

    Modell 928 väckte sensation när den lanserades, vilket tom gav den epitet Årets Bil 1978, trots att den var en relativt extrem vagn för ett fåtal. Den ser ju blixtrande snabb ut redan vid stillastående och blev snabbt en stilikon. Idag en populär entusiast- och samlarvagn. Det här exemplaret, med sin svenska historik, är därför på flera sätt en intressant vagn. Nu möjligen dags för diverse åtgärder. Upp till ny ägare att lägga ribban. Oavsett, här får man en kul, fräck och körglad GT-vagn. En härlig klassiker.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2011-04-27
Ursprungsbesiktning: 1986-09-04 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1986-09-04
Senast godkända besiktning: 2023-04-14
Besiktigad tom: 2025-04-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 16

Fakta om modellen

Modell 928 tillverkades årsmodellerna 1978 - 1995. Om modell 911 var mer en renodlad sportbil, kan man säga att den nya modellen var en Grand Routier och landsvägslok. Tanken var att den nya modellen skulle ersätta 911:an. Så blev det ju inte av olika skäl. Länge tillverkade parallet men när 928 försvann fortsatte produktionen av 911.

Hursom, när 928 kom, tog den marknaden med storm och blev bl.a. utsedd till årets bil.

Vikt och areodynamik var viktiga faktorer. Dörrar, framskärmar och huv gjordes i aluminium. Bakom plaststötfångarna som var integrerade i karossen fanns aluminiumprofiler.

Karossformen med en halvkombiprofil hade plats för resebagage, sportutrustning och möjligen en dvärgschnauzer. Baksätet var fällbart och utökade utrymmet där bak, vilket var mer praktiskt än som sittplats.

De runda uppfällbara strålkastarna blev ett karaktäristiskt kännetecken. From modellåret 1979 och modell 928S fick man också spoiler fram och bak, för än bättre aerodynamik.

Nu satt motorn fram och var en vattenkyld V8. En annan helt ny utveckling på vagnen var en dubbeltvärlänksaxel i bak. En sk. Weissach-axel. Toe-in ändrades vid gaspådrag och fungerade mer eller mindre som en passiv bakhjulsstyrning. Genom åren utvecklades modellen med olika versioner och prestanda.

Versionen 928S åren 1980-1986 hade svart front- och bakspoiler, sidoskyddslister lackerade i bilens färg samt sidoblinkers (1981). Större bakruta. Dubbla avgasrör. Uteffekten (i Europa) var inledningsvis 300 hkr, ökades till 310 hkr modellår 1984 och sista året sjönk den till 288 hkr, katalysator.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Tumba

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Tore Thallaug
+46 705 90 23 65
tore@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2024-04-18.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG