Visa alla bilder
Visa film

Ford De Luxe Convertible Club Coupé V8 — 1938

En härlig funktionell klassiker i fint original bruksskick med svensk historia och få ägare.

Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Det är svårt att inte beröras av denna vagn. En härlig öppen modell med plats för fyra med en dovt mullrande V8 motor."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
240 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
15770
TÄBY
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Ford De Luxe Convertible Club Coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Tore Thallaug
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Ida Johansen
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Det är svårt att inte beröras av denna vagn. En härlig öppen modell med plats för fyra med en dovt mullrande V8 motor."

Beskrivning

Den 26 april 1938 blev den här vagnen registrerad för trafik i Sverige. Därefter är historiken dunkel (möjligen indragen till kronan vid krigsutbrottet). Efter kriget den 6 maj 1946 registreras den igen och får registreringsnummer A23698, ägare blir en Optiker Sjögren. En av hans anställda får bruka bilen i slutet av 50-talet och den 29 maj 1964 får han så köpa bilen. Han kommer att använda den som bruks- och entusiastfordon in på 80-talet, då en Volvo Duett avlöser som bruksbil. Forden har använts vid otaliga semesterresor och deltagit vid bilträffar genom åren och är i dag fortfarande i ett körbart patinerat bruksskick. En tidskapsel, inte bara från tillverkningsåret, utan hur en 30-talare hölls vid liv år efter år. Helt enkelt ett stycke svensk motorhistorik. Enligt uppgift ursprungligen mörkblå men efter plåtrenovering fick den en ny kulör i maroon, för över 50 år sedan. Kanske går det också att forska fram den tidiga historiken via Landsarkivet.

Såväl i bilen som hos ägaren finns massor av prylar, exakt vad framgår ej i skrivande stund. Således en spännande "arkeologisk utgrävning" för att se vad som är brukbart.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1938/1938 
  • Första registreringsdatum
    1938-04-26 
  • Avläst mätarställning
    31 220 km 
  • Kw / hk
    63 / 86 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Helskinn 
  • Färg
    Maroon 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    En genuin vagn som startar och går som den skall. Visst det är 30-tal och mekanik från den tiden men ändå förvånansvärt smidig att köra. På senare år har den stått stilla varför en genomgång och service är att rekommendera. Fast med det sagt förefaller den vara i ett väl användbart och körbart skick. Den var inte uppe på lyft vid besiktning men av det som kunde ses, var den i bra skick undertill. Äldre diagonaldäck medförde viss spårkänslighet.

    Ägaren har underhållit och skött bilen genom åren och framför allt sett till att den mekaniskt har varit i ett tillförlitligt och väl fungerande skick. Det finns uppgraderingar såsom kylaren mm och enligt uppgift några hästar extra under huven.

  • Skick interiör:

    I stort sett komplett och som det förefaller i original med vissa uppgraderingar, framförallt med extra mätare. Värmeelement som fungerar. Original radio, som ej var i funktion. Skinninredning och mattor är patinerade. Framstolarna har skador och golvmattor fram saknas.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad för många år sedan i cellulosa lack. En rejäl rubbing och polering kan göra underverk, det finns såväl krackeleringar som mindre repor och bulor. Även krom, glas och övrigt material har patina, helheten är därför i samma nivå.

    Suffletten är hel och väl fungerande att manövrera, självklart manuellt.

    Motorutrymme och bagage i liknande skick. Viss modernisering, såsom blinkers och reflexer.

  • Skick helhet:

    Den här vagnen har fått omvårdnad och kärlek i många år. Skicket är patinerat men den är i stort sett original, körklar och en gedigen klassiker. Nu är det dags för nästa ägare att ta vid, som nummer tre bakom ratten sedan 1946.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1970-08-08 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1946-05-06 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1938-04-26
Senast godkända besiktning:-
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 1

Fakta om modellen

Den stora börskraschen slog till och lamslog världen 1929. Det medförde att extravaganser tog rejält med stryk i början av 30-talet. Lyxbilssegmentet och påkostade lösningar med stora och bränsletörstiga motorer fick stora problem, märken försvann och tillverkarna slimmade sina erbjudanden. Då slog Ford till och överraskade konkurrenter och marknaden med en V8-motor - den första i en mindre och lågprisbil. Det kom att bli en milstolpe i motorhistorien. Tidigare var det i stort sett bara Cadillac som erbjudit en sådan motor. Henry Ford lär ha sagt: - Någon måste riskera något, för att få affärsvärldens maskineri igång igen.

Den nya motorn var betydligt kortare än dåtidens raka åttor och med det fick den plats i en mindre bil. Motorn var en sidventilare om 65 hkr. När den kom till Sverige kostade en fyrdörrars Cabriolet nästan 6.000:-. Redan till årsmodell 1933 kom en rejäl uppgradering av modellerna, med V8 motorn som ett rejält dragplåster.

Under 30-talet kom ekonomin igång igen och inom bilindustrin utvecklades nya och funktionella skapelser. Även Ford hade fått luft under vingarna och nya modeller och karosser kom slag i slag. När några tillverkare gav sig in i de strömlinjeformade skapelserna, behöll Ford ett något stramare modellprogram, men de sålde bra. I slutet av 30-talet låg försäljningen av en Ford V8 på fjärde plats i Sverige, före sig hade de Opel, Chevrolet och DKW men V8-motorn var en succés.

Till 1938 hade man lite olika modellserier. I den som hette V8 De Luxe Series 81A hade man en hjulbas om 112 inch (285cm) och en motor om 221 cu.in. nu på 85 hkr. Karosserna var Tudor och Fordor Sedan, Phaeton, Coupé med fem fönster samt en Club Coupé. Dessutom några öppna bilar, i Sedan- och Coupékarosser samt en Convertible Club Coupé. I Club Coupé versionerna hade de ett fullödigt baksäte. Just De Luxe versionerna är igenkännbara på den nya grillen med sk. Tapir-nos och ett avklippt och rundat galler längs med motorhuven, andra lister, kromade snobbringar samt mer påkostad inredning. Snart fick världen dock annat att tänka på och bilindustrin ställdes om till tillverkning av krigsmateriel.

Den första typen av V8-motorn tillverkades av Ford från 1932 till 1953.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Täby

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2023-04-27.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG