Visa alla bilder

Volvo PV 831 Droska 6 cyl/3,7l — 1950

Bilmodellen som dominerade taximarknaden under 1940- och 1950-talet. Här ett Norrlandsexemplar som blivit stående i några år. Behöver uppstartsservice och puts.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka meddelande

"Förvånansvärt rostfri kaross och chassi. Motorn går runt, senast körd 2015. Mittenstolar finns till bilen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
50 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13721
HÄRNÖSAND
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
60 - 80 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Johan Ålander
Värderingsman mitt och norr
Skicka meddelande

"Förvånansvärt rostfri kaross och chassi. Motorn går runt, senast körd 2015. Mittenstolar finns till bilen."

Beskrivning

Nuvarande ägare, åkare i Härnösand köpte bilen när han skulle gå i pension för åtta år sedan, för att ha som fin bil. Tyvärr har den blivit stående och behöver en ny ägare som ger den lite kärlek. Jättefin kaross utan rostskador eller blåsor. Ser också mycket bra ut i underredet. Inredningen är original med till och med den gamla taxametern intakt. Säten omklädda i röd plysch, som skulle matcha de mörkröda (nu solblekta) framskärmarna. Lampsargar framtill saknas (finns att köpa som nya) och bakre stötfångare. Innertak har torkat och släppt på några ställen behöver förnyas, gummimattorna likaså. Motorn ser mycket fin ut och går runt för hand. Skall vara renoverad för 15 år sedan.
Bilen gick som taxi från 1950 till 1975 och genomgick sedan en rullande renovering fram till 1983 då den ställdes av. 1997 köptes den av en man i Härnösand som lackade om den och klädde om säten samt renoverade motorn. Den kördes dock väldigt lite varför han sålde den till nuvarande ägare 2012. Nuvarande ägare körde två somrar och sedan blev bilen stående på grund av tidsbrist. Säljs nu av åldersskäl. Fint exemplar att få på rull igen som den är. Också ett bra objekt för en fin-renovering av en historiskt intressant modell. Körsträcka okänd men vi gissar på drygt 40.000 mil, pga fd. taxi under drygt 20 år.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1950/1950 
  • Första registreringsdatum
    1951-01-20 
  • Avläst mätarställning
    96743 
  • Regnr
    LSN446 
  • Chassinummer
    830160 
  • Kw / hk
    66 / 90 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Velour 
  • Färg
    Svart/Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Behöver service innan uppstart samt kontroll av bromsar.

  • Skick interiör:

    Omklädda säten. Trasigt innertak. Behöver en rengöring och och lite fix.

  • Skick exteriör:

    Solblekt men ok, fint krom.

  • Skick helhet:

    Bra projektbil som kan bli riktigt fin.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1983-07-19 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: -
Datum i trafik första gången: -
Senast godkända besiktning: -
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: -

Fakta om modellen

Volvo PV800-serien, populärt kallad droska, var en av Volvos äldre och mest uppskattade taximodeller, 7-8 sitsig. I slutet av 1957 lade Volvo ned tillverkningen av modellen, utan att presentera någon efterträdare. Volvo behövde tillverkningskapaciteten till andra modeller, nu när försäljningen av PV 544 tagit fart och man stod i begrepp att presentera Amazon. Med modellen försvann hela taximarknaden för Volvo, eftersom Amazonen var för liten för att användas som taxi och det skulle dröja tio år innan Volvo kunde presentera en passande ny bil, i form av Volvo 140.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG