Visa alla bilder
Visa film

Volkswagen Typ 1 Split-window Export — 1951

Sällsynt tillfälle för VW entusiast att köpa en av Europas finaste orörda split-bubblor. Helt unik originalbil som garanterat bara gått 7700 mil. Allt i orört toppskick.

Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Exportmodellen var toppmodellen. Denna med svart originallack. Originalinredning i bästa skick. Uppstartad och känns som ny när man kör den."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
400 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13671
PÅLSBODA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Typ 1 Split-window?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Johan Ålander
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Exportmodellen var toppmodellen. Denna med svart originallack. Originalinredning i bästa skick. Uppstartad och känns som ny när man kör den."

Beskrivning

Denna Volkswagen var VAG-handlaren i Vetlandas absoluta ögonsten fram till 1997 och sedan en av de finaste bilarna på VW-museet i Pålsboda. Orörd originalbil i mycket bra skick med ursprunglig lack och klädsel. Sparades undan av VAG-handlaren i Vetlanda och togs bara fram vid särskilda jubileum. Som ny levererades denna tidiga Typ 1 till Björnlunda den 14:e februari 1951. Klädsel, innertak och mattor har klarat åren otroligt väl.
Detta är ett svensksålt exemplar, vilket betyder att den är exportutrustad – bland annat med mer krom. Cellulosalacken är fortfarande original men med några bättringar efter skav från takräcke. Originalinredningen är i fint skick, med endast mindre slitage på förarstolen. Gummit på fotstegen är spruckna. Kom till VW-museet i Pålsboda 1997, tre ägare och såld ny hos Bil och Maskin i Vetlanda 1950. Motornummer 1-0279882. Utifrån chassie-numret producerades bilen under hösten 1950 och togs i trafik i februari 1951. Dokumentation finns. Några av de finaste VW-bilarna på VW-museet i Pålsboda sparades av ägarna när övriga såldes 2019. Nu har de valt att sälja denna trots allt.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1951/1951 
  • Första registreringsdatum
    1951-02-01 
  • Avläst mätarställning
    77610 km 
  • Kw / hk
    18 / 24 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och går fint. Nyligen körd genom SBP utan anmärkning.

  • Skick interiör:

    Helt original i tygklädsel, innertak och mattor. Otroligt välbevarad och vacker.

  • Skick exteriör:

    Fin lack, men några bättringar finns. Lite tunn lack på några ställen. Spår av takräcke vid dropplister på tak

  • Skick helhet:

    En av de absolut finaste tidiga bubblor vi sett. Helt makalös.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1983-05-18 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: 2019-06-04 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1950-01-01
Senast godkända besiktning: 2019-06-04
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Från mitten av 1949 byggdes två versioner av Folkvagn. Standard och Export. Den enklare versionen som främst var avsedd för hemmamarknaden levererades bara i pärlgått och svart. Till Sverige togs dock den lyxigare exportmodellen in, som även såldes i bordeauxrött, svart, brunt och grönt. Exportmodellen hade dessutom kromade stötfångare, navkapslar, lyktsargar och dörrhandtag. Förutom mer krom och trevligare färger hade Export mer påkostad inredning.
Efter några år hade Volkswagen fått ordning på produktionen och materialförsörjningen, och redan i mars 1950 lämnade bil nummer 100 000 bandet på Volkswagenwerk. Med fler bilar att tillgå och kraftigt utbyggt återförsäljarnät sköt även den svenska försäljningen i höjden. Under året såldes hela 8 252 bilar. Samtidigt började fabriken i Wolfsburg bli känd för driftsäkra och prisvärda bilar.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG