Visa alla bilder
Visa film

Volvo 480 ES 1,7 — 1988

Varumärkets första framhjulsdrivna modell representerad av ett lågmilat och väbevarat exemplar med få ägare.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Formgivarglad Volvo-holländare med en förhållandevis pigg körkänsla som genom åren har fått en egen fanbase på den klassiska Volvo-scenen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
05 JUNI 16:30
38 100SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18142
ÅTVIDABERG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
60 - 80 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 39 100 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
10541
31 MAJ 08:24
38 100 SEK
35102
30 MAJ 22:41
37 100 SEK
10541
30 MAJ 22:11
35 000 SEK
35102
30 MAJ 22:07
27 100 SEK
10541
30 MAJ 17:39
10 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 480 ES?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Formgivarglad Volvo-holländare med en förhållandevis pigg körkänsla som genom åren har fått en egen fanbase på den klassiska Volvo-scenen."

Beskrivning

Den registrerades för trafik i november 1987, levererades av Rejmes Bil i Linköping till sin första ägare samma månad. Fem år och omkring 6 000 mil senare köper den nuvarande ägaren bilen. I dag har den rullat 9 588 mil och det blir ändå runt 3 600 mil. Ägaren har själv servat bilen mer än vad boken och föreskrifterna säger. Senaste godkända besiktningen gjordes 2024-06-27.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1988/1988 
  • Första registreringsdatum
    1987-11-26 
  • Avläst mätarställning
    95 887 km 
  • Regnr
    NWM951 
  • Chassinummer
    EX043EJC520815 
  • Kw / hk
    80 / 109 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Renaultmotorn startar lätt, koppling och låda känns friska och bra, allt elektriskt manövrerat fungerar fint.

  • Skick interiör:

    Normalt slitage för körsträckan, fräsch klädsel. Innertaket hänger på ett typiskt sätt på många bilar från den tidsperioden. En entusiastisk detaljerad rekonditionering hade gjort gott för intrycket av reglage och plastdetaljer.

  • Skick exteriör:

    Originallack i ett normalt fint skick för körsträckan, litet uppslagsmärke på högerdörren. Äldre Gislaved-däck med bra mönster på fina originalfälgar med några små märken på höger framfälg.

  • Skick helhet:

    Fin representant för modellen med en förhållandevis låg körsträcka, få ägare och en välvårdad historik.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2017-10-31
Ursprungsbesiktning: 1987-11-19 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1987-11-26
Senast godkända besiktning: 2024-06-27
Besiktigad tom: 2026-06-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

480 utvecklades med en ny plattform som skulle bli bas för Volvos första framhjulsdrivna modeller i 400- och 800-serien. Till viss del blev 480 använd för att testa hur de nyutvecklade tekniska lösningarna fungerade innan tillverkningen av 440 och 460 skulle dra igång i större antal. Det, i kombination med att 480 fick lite fler elektroniska funktioner, gjorde att den drabbades av något fler barnsjukdomar än modellerna 440 och 460, som kom lindrigare undan. Formgivningen blev väldigt olik tidigare Volvomodeller. 480 siktade in sig på USA-marknaden. Det bestämdes att bilen skulle få en låg, sportig front och för att klara lagkraven i USA för strålkastarnas höjd över marken valdes popupstrålkastare som fälldes upp ur motorhuven. Vid körning dagtid användes varselljus i de länder där det krävs enligt lag. Kylargrillen i fronten placerades under stötfångaren men fick ändå den diagonala Volvo-ribban som alla Volvo-bilar hade på den tiden. 480-modellen fick år 2006 en efterträdare i Volvo C30. Den fick ärva flera av 480-modellens karaktäristiska detaljer, till exempel bakluckan i glas (som i sig är ett arv från P1800 ES) och det tvåsitsiga baksätet.

Källa: Wikipedia

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Åtvidaberg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-06-19.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG